BasBQ
Beef en Steak

Brisket voor de eerste keer

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Bijna alles wat fout kon gaan ging fout. Fout 1 geen foto gemaakt van de brisket op de Q. Was gisteren bezig met het verwijderen van het vet en werd plotseling weggeroepen. Omdat dit wat langer duurde heeft mijn vrouw alle vet verwijderd. Daar houd ze niet van. Dus waren de point en de flat los van elkaar en alles was mooi schoon. Tenminste als dit de point was klein lapje van nog geen cm dik. In het grote stuk lijkt het erop dat de draaid overal de zelfde kant oploopt.
Gisteravond de boel gekruid en vanochtend geinjecteerd met runderbouillon. Om 7 uur vanochtend de boel erop. 2 uur later 72 graden en de boel ingepakt met roomboter.
Van dat kleine lapje een stuk afgesneden Wat verschrikkelijk lekker was dit. Binnen 4 uur was het stuk 98 graden en moest eraf. Ja dan ben je wel even bang wat is het resultaat: nou daar mag je me wakker voor maken. In het geheel niet droog, mooie rookring en het vocht is uitstekend voor een jus te maken. Alhoewel het moet sappiger kunnen.
Ja dan het volgende hoe houden we dit goed tot 18.00 uur. Ik heb geen koelbox meer maar er lag nog isolatiefolie van het dak met een r van 4.5 dit dubbel gedaan en het stuk erin gedaan. Nu hopen hoe lang we het warm houden.

Even de gegevens brisket amerikaans grain fed van de Hanos. 3.75 kilo De temperatuur van mijn monolith was 145 graden (ja die krijg ik niet lager) Hij gaat ook niet uit als alles dicht zit dan blijft ie wel 1.5 dag branden. Verder hoop ik weer wat vaker hier op het forum te zitten maar door kleine problemen met de maag heb ik vaak geen zin.

IMG20220606102156.jpg

IMG20220606102207.jpg
 
Mooi resultaat en toch een aantal dingen geleerd.

Volgend weekend gewoon nog een keer. 😎
 
Ja ik had nooit gedacht dat dit zo snel ging. Was eerder bang dat het veel te lang zou duren.
Ik dacht dat een brisket minstens 12u zou duren. Zelf nog nooit gemaakt. Maar je temperatuur was natuurlijk ook hoger dan de ‘adviserende’ 107°.

Staat hier nog op de lijst om te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat een brisket minstens 12u zou duren. Zelf nog nooit gemaakt. Maar je temperatuur was natuurlijk ook hoger dan de ‘adviserende’ 107°.

Staat hoer nog op de lijst om te maken.
Wie adviseert dit?
De meeste hier op het forum adviseren gewoon 125 hoor. Is het sneller gaar, met dezelfde smaak ;)

@de volle mooie run man. Hier had ik wel wat van willen proeven. Een Whole packer is meestal een kilootje 5-8, dus lijkt erop dat je eigenlijk alleen de flat had met een mini stukje point.
 
Wie adviseert dit?
De meeste hier op het forum adviseren gewoon 125 hoor. Is het sneller gaar, met dezelfde smaak ;)

@de volle mooie run man. Hier had ik wel wat van willen proeven. Een Whole packer is meestal een kilootje 5-8, dus lijkt erop dat je eigenlijk alleen de flat had met een mini stukje point.
Daarom dat de adviserende tussen aanhalingstekens stond. Vaak kom je die 107° tegen. Ging even over het contrast met die 145°.

Hoe lang doe je over een whole packer aan 125° ongeveer?
 
We hebben er met 10 man en vrouw van gegeten. Iedereen kwam 2 of drie keer terug. Het was nog warm genoeg maar wel ietsje droger dan toen ik het inpakte. Ik kreeg de opdracht van mijn vrouw om het nog een keer te maken. Eerst was ze heel sceptisch want er zat vet aan. Ik heb ook nog Iberico secreta liggen en dat vind ik dus veel te vet. Smaak top maar als ik op vet moet kauwen dan moet ik het niet. Trouwens tussen de sate gaat het wel. Hierna voor iedereen pizza gebakken. Wel fijn dat die van mij dat goed aankan.
Nou vind ik wel dat dat een brisket met zijn tweeen wel veel is.
Iemand ervaring met het opdelen in porties?
 
Daarom dat de adviserende tussen aanhalingstekens stond. Vaak kom je die 107° tegen. Ging even over het contrast met die 145°.

Hoe lang doe je over een whole packer aan 125° ongeveer?
Ik heb er van de week nog één gemaakt en dat duurde zo’n twaalf uur op 120°C.

Hoe zwaar was dit stuk brisket? Want ik kan met een whole packer van 7kg geen 11 man 2 rondes te eten geven.
Het lijkt mij ook een stuk flat dat recht is afgesneden met een stukje point er nog op.
 
Thanx Noskos, zo heb ik een idee voor als het eens gemaakt moet worden.
 
Daarom dat de adviserende tussen aanhalingstekens stond. Vaak kom je die 107° tegen. Ging even over het contrast met die 145°.

Hoe lang doe je over een whole packer aan 125° ongeveer?
Hier wat richttijden

Thanx Noskos, zo heb ik een idee voor als het eens gemaakt moet worden.
Hup ga nou eens een brisket klaarmaken!!! Dan kunnen wij eens verlekkeren om jou mooie brisket ipv andersom:p
 
Hier wat richttijden


Hup ga nou eens een brisket klaarmaken!!! Dan kunnen wij eens verlekkeren om jou mooie brisket ipv andersom:p

Dat gaat nog eventjes duren. Dat is voor mij de heilige graal :D Dat gaat toch om een brok vlees en tot eind augustus is het niet zo handig om veel volk uit te nodigen omwille verbouwingen. Maar het staat zeker op de to do lijst. Dus alle tips zijn welkom.

Thanx voor de link alvast.

En ik die dacht dat je al verlekkerd geraakte op die short ribs van laatst :p
 
Ik heb er van de week nog één gemaakt en dat duurde zo’n twaalf uur op 120°C.

Hoe zwaar was dit stuk brisket? Want ik kan met een whole packer van 7kg geen 11 man 2 rondes te eten geven.
Het lijkt mij ook een stuk flat dat recht is afgesneden met een stukje point er nog op.
Het gewicht staat in het eerste bericht. 3.75 kilo Schoongesneden zeker minder dan 3 kilo. Met 10 man is dat ruim 200 gram de man.
Dat is het dubbele van wat ik nu op kan maar vroeger zou dat nooit genoeg zijn. Hierna kreeg iedereen een pizza en nog wat bijlagen.
Ruim genoeg naar mijn mening nu 5 jaar geleden en 60 kilo zwaarder had ik inderdaad nog honger gehad,
 
Haha dat je even weg bent en je vrouw al het vet al weg heeft gesneden 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan