BasBQ
Beef en Steak

Brisket USA Grain Fed 3700gr

 

dacken

Sprokkelaar
Berichten
29
Hi,

Ik zag bij Inamood een mooie aanbieding, 3700gr Brisket USA. Toen het pakketje aankwam had ik mij niet gerealiseerd hoe groot dit 'stukje' vlees is. Ik heb 'maar' een BGE medium.

Gisteren avond was het zo ver.. de voorbereiding kon beginnen.

0D0DB5F5-6779-41D0-92E1-322FABB59091.jpg

Rond 18:00 uit de diepvries gehaald. Je ziet hier (zag ik toen niet) dat de brisket met het verpakken flink in elkaar is geperst.

IMG_8142.jpeg

Ontdooid en wel; aanschouw het beest! Man.. waar ben ik aan begonnen dacht ik nog. :) Ik kwam er nu ook achter dat dit net niet op mijn Big Green Egg medium rooster past.

IMG_8143.jpeg

Zo goed als ik kon heb ik grote stukken vet weggesneden.

IMG_8144.jpeg

Ook heb ik de meeste vliezen aan de onderkant netjes afgesneden. Ik probeerde daarbij geen inkepingen te maken. Deze foto was tijdens het snijden. De vliezen waaren er nagenoeg allemaal af. Maar hier zie je ze nog goed zitten.

IMG_8149.jpeg

Daarna flink de rub er op gezet aan alle kanten en straks ingepakt de koelkast in. Noskos The Steak is mijn favo. Wekker om 05:00.

IMG_8151.jpeg

Hij past!.. Net... Lekbakje eronder. Geen thermometer in nog. Niet nodig. Rub zat er goed op en de nacht inwerken heeft goed gewerkt.

IMG_8153.jpeg

Status om 05:15. Net begonnen. Eiken rookblokje moet ik er nog opgooien en ik heb er ook wat verder in de kolen verstopt voor later. We gaan voor een temp rond de 120 graden.

IMG_8154.jpeg

Stand om 08:45. Vanaf nu heb ik het droge gedeelte elk uur ingespoten met whiskey in een plantenspuit. Kan niet zeggen dat ik er wat van terugproefde... volgende keer misschien alleen water.

IMG_8157 (1).jpeg

Stand om 12:00. Klaar voor de thermometer en strak inpakken in de folie. Het ruikt heerlijk!!! Alle sappen heb ik goed kunnen opvangen in de lekbak dus die heb ik er ook bij gedaan en 2 plakjes roomboter want.. waarom niet. ;-)

IMG_8159.jpeg

Stand om 15:00.. 97 graden intern en de 'priktest' en 'wiebeltest' doorstaan... Het stuk zit nu nog in de folie, met een paar 'lucht gaatjes'. En een handdoek er overheen, Ik wil het zo 3 uur laten rusten.

IMG_8160.jpeg

Mijn oven kan prima gebruikt worden als warmhouder. Ik heb dat uiteindelijk uitgezet omdat ik merkte dat de brisket goed warm bleef.

IMG_8161.jpeg

Om 17:50 exact heb ik het vlees uiteindelijk aangesneden. Wat een genot!

PXL_20230817_155126468_Original.jpeg

Heel mals en sappig vlees. Helaas geen foto gemaakt van de Point... maar die was ook zalig.

Al met al ben ik erg tevreden voor mijn eerste keer. Het was echt zalig, en de moeite meer dan waard. Misschien toch een BGE large halen dan??.... :)
 
Laatst bewerkt:
Mooi gelukt. Vind de bark erg mooi geworden.l! Geem burnt ends van gemaakt?
 
Ziet er heerlijk uit 😋, ben zelf ook geen fan om vlees te verzuipen in bbq saus .
 
Mooi om te zien! En fijn dat het alsnog paste op de bge haha. Voor herhaling vatbaar dus?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Leuk verslag en een mooi resultaat.
De mijne paste onlangs ook niet op mijn medium bastard 😅
 
Ziet er top uit!
 
Heel mooi gedaan man! Ziet er goed uit. Wel grappig om te zien dat er een brisket wave gaande is op het forum haha
 
Ziet er lekker uit zeg! Mooi gedaan.

Nu toch snel een large gaan halen en nog een keer doen. 😂
 
Heel mooi gedaan man! Ziet er goed uit. Wel grappig om te zien dat er een brisket wave gaande is op het forum haha
Tnx! Haha ja toeval bestaat niet ;)

Ziet er lekker uit zeg! Mooi gedaan.

Nu toch snel een large gaan halen en nog een keer doen. 😂

Zit er wel aan te denken ja. Bge medium brengt best nog wat op toch? Zou ook graag een full size plancha willen
 
Volgens mij moet je dan een stuk vanaf zo’n 4.5 kilo maken en burnt ends zijn ook een vereiste.
 
Volgens mij moet je dan een stuk vanaf zo’n 4.5 kilo maken en burnt ends zijn ook een vereiste.
Een whole packer, gewicht is daaraan ondergeschikt.
Dit is dit ook een whole packer, maar de burnt ends ontbreken.
Volgens de huidige regels moeten die erbij zitten.

Ziet er overigens wel goed en juicy uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan