Beef en Steak

Brisket opdelen bij minder personen?

speedof1

Tondelzoeker
Hoihoi! Zaterdag wil ik mijn 1e brisket gaan maken. Nu zag ik bij meatlovers een Brisket Australië Black Angus van c.a. 3 kilo.

Nu zijn we met slechts 4 personen, dus was ik benieuwd of je zo'n brisket van te voren goed kan opdelen zodat je em later nog eens maakt. Of kun je beter de hele unit maken en dan een deel invriezen? Ik begreep dat een brisket redelijk snel uitdroogt, dus benieuwd wat hiervoor de beste methode is.

Andere optie is natuurlijk iets anders maken, maar deze staat al lang op het verlanglijstje!

Ik zou het persoonlijk niet opdelen. Een brisket van 3 kg is al klein…
Ook al is het resultaat misschien prima, dat levert je vast niet de bevrediging van je eerste brisket op.
Mijn tip: Haal een goede tritip en bereid die als een brisket, inclusief de injectievloeistof en de rub die je later ook voor je brisket wil gebruiken. Superlekker en je kunt met een kleiner stuk vlees alvast oefenen voor die eerste echte brisket!

Restjes in een ziplockzakje of vacumeren en in de vriezer bewaren voor een 2e smulpartij.
Opwarmen (in plastic zak/vacumeerzak) in heet water. Of in een jus, zonder zak. Heerlijk.
Het is geen rocket science, omdat het van de BBQ komt en uitheems klinkt, het is nog steeds gewoon eten.

Vandaag heb ik van het laatste plakje brisket een broodje pulled beef gemaakt.
Was ook erg lekker.

Restjes in een ziplockzakje of vacumeren en in de vriezer bewaren voor een 2e smulpartij.
Opwarmen (in plastic zak/vacumeerzak) in heet water. Of in een jus, zonder zak. Heerlijk.
Het is geen rocket science, omdat het van de BBQ komt en uitheems klinkt, het is nog steeds gewoon eten.

Portioneer je die restjes dan al in plakjes? Of liefst zo 'heel' mogelijk laten?

Portioneer je die restjes dan al in plakjes? Of liefst zo 'heel' mogelijk laten?
In porties in plakjes, zodat je steeds voor 1 maaltijd hoeft warm maken.

Ik ga ermee aan de slag zaterdag! Nog wel wat angst voor het bij trimmen, ziet er nog niet heel eenvoudig uit als ik de video's zo zie. En op mijn stuk lijkt een stuk minder vet te zitten dan op de meeste video's die ik zie.

Vries je het dan "droog" in, of zou het resultaat beter zijn als je het invriest in de jus?

Vries je het dan "droog" in, of zou het resultaat beter zijn als je het invriest in de jus?
Ik vries het in met wat jus. Net als bij zakken tijgergarnalen het ijs eromheen, ben ik er van overtuigd dat de bevroren jus (ijs) bescherming biedt tegen frostbite.

Ik ben net aan de slag gegaan met het trimmen, maar voor mijn gevoel zat er echt nog nauwelijks vet op. In ieder geval niet de laag die ik op veel filmpjes zie. Meer mensen deze ervaring met de brisket van meatlovers (Angus Australië)? Heb dus eigenlijk maar heel weinig gedaan, buiten wat silverskin en randjes bijgewerkt.

Hopelijk is ie sappig genoeg verder!

Een foto zegt meer dan duizend woorden.. 😉

Soms zie je briskets die in mijn ogen al veel te ver getrimmed zijn vanuit de winkel. Eigenlijk zonde omdat het vet ook het vlees beschermd tegen uitdroging. Anderzijds kan je soms ook hebben dat je er flink vanaf moet snijden en dan gooi je voor je gevoel een hoop geld weg. Ik bak meestal het vet uit omdat ik dit ossewit weer deels toevoeg aan de inpak fase. Het houdt hem mooi sappig en voorkomt dat uet butcherpaper vocht onttrekt.

In Amerika maken ze van het afgetrimde vlees hamburgers of worsten. Dat is eigenlijk wel beter omdat je dan bijna niets hoeft weg te gooien.

Wat betreft silverskin, die kleine stukjes die er meestal aan zitten laat ik gewoon zitten. Met zo'n lange garing proef je dat nooit meer terug.

Ik ben net aan de slag gegaan met het trimmen, maar voor mijn gevoel zat er echt nog nauwelijks vet op. In ieder geval niet de laag die ik op veel filmpjes zie. Meer mensen deze ervaring met de brisket van meatlovers (Angus Australië)? Heb dus eigenlijk maar heel weinig gedaan, buiten wat silverskin en randjes bijgewerkt.

Hopelijk is ie sappig genoeg verder!
Benieuwd hoe het is geworden. Had zelf eens die Spaanse angus van de meatlovers en die was inderdaad heel erg 'lean'... Is uiteindelijk heel erg droog geworden helaas. Daarvoor een keer bij sligro gehaald en misschien nog wel iets teveel vet laten zitten, maar lekker sappig en mals was hij in ieder geval wel!

Terug
Bovenaan Onderaan