Beef en Steak

Brisket, dat duurde even

Romson

Kooltjesharker
Vandaag was het dan eindelijk zo ver. Ik heb al een hele tijd een stukje brisket in de vriezer liggen en door de geboorte van ons eerste kindje, een verbouwing en weet ik het wat ben ik er nooit aan toe gekomen. Van de week zag ik 'm liggen. Ik dacht, hij MOET nu de kamado op. Bevrijdingsdag leek mij een goed moment. Ik bevrijd iedereen van de frustratie dat dat ding nog steeds in de vriezer ligt.

Dus, gisteren uit de vriezer en in de koelkast om te laten ontdooien. Ik heb een tijdje geleden wat houtskool gekocht en ik ben eigenlijk niet tevreden over die kwaliteit. De zak zit vol gruis en kleine stukjes dus ik was bang dat ik het deze zit niet mee zou redden. We zullen zien.

Vanmorgen eerst het vlees droog gemaakt, lekker gerubbed met een rub van zout, peper, knoflook, paprika, ui, mosterd en chili.
20250505_103107.jpg
20250505_105749.jpg

Vervolgens laten intrekken en de kamado op temperatuur laten komen. In deze ergens tussen de 100 en 120 graden. Ik had geen idee hoe lang het zou duren voor een stukje als dit. De brisket was zo'n 1,7 kilo en overal zie je videos of recepten voor brisket van 4 of meer kilo. Maar ach, we zien het wel! Ik en mijn vrouw zijn samen niet zo'n ontzettende rooksmaak fan. Daarom ervoor gekozen 'm lekker toch te roken, maar niet zo extreem. 2 Blokjes eiken in het begin, en daarna niet meer.

20250505_115554.jpg

Na een goede 3 uur, met tussendoor insprayen met bier, was de interne temperatuur 70 graden. Ik ben mij op m'n gemakje gaan voorbereiden en heb de spullen gepakt om 'm in aluminiumfolie in te pakken. Ik had namelijk geen butcherpaper. Helaas, al werkte dit ook prima.

20250505_143711.jpg

Na zo'n 3 uur ingepakt te hebben gelegen en een interne temperatuur van 93 graden was het dan zo ver! Oh, nee, toch niet! nog even een uurtje rusten in de koelbox...
tik, tak, tik, tak, geen tijdbom maar de wachtklok. Of zoals de kopen zonder kijken fans, de concessieklok, maar dan de uitpak klok.

3!

2!

1!

TADAAAA

20250505_171230.jpg

Wat mij betreft een mooi heel dun rookringetje. Ik had ook niet anders verwacht met het korte roken. De smaak was prima en de structuur ook goed! Ik hou wel van een beetje structuur dus ik vond de 93 graden intern goed te doen.

Ik heb nog wat stukken over, dus ik ga even kijken wat ik daarmee ga doen. Iemand nog ideetjes?!

Toedels!

Gefeliciteerd met de baby! En vandaag was inderdaad een mooie dag om de bbq aan te slingeren.

Wat te doen met leftovers? Volgende keer ons uitnodigen, dan heb je geen leftovers en kunnen wij ook meegenieten. 😂 Maarre, ik heb gehoord dat je lekkere burnt ends kan maken van stukjes brisket. 😉

Ziet er goed uit. Heb je netjes gedaan
Alufolie is prima toch.
Butcher paper voegt niets toe. Ziet er misschien wat authentieker uit maar alufolie is praktischer.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Dat ziet er mooi uit.

Zo te zien had je een stuk van de point en de flat van de brisket. Die twee delen worden gescheiden door een vetlaag. De point heeft dikkere spierstrengen, de flat wat fijnere, normaal gesproken liggen die strengen ook haaks op elkaar, maar dat kan ik hier niet zo goed zien.

Butcher paper is leuk om barbecue cadeautjes mee in te pakken maar voor vlees is aluminium folie veel fijner 😉.

Butcher paper laat stiekem toch veel vocht door, vocht dat je brisket mals houdt.

In Amerika is Butcher paper goedkoper dan aluminium folie, en hebben de briskets veel meer intermusculair vet dan wij hier kunnen kopen, dan maakt dat vocht verlies niet zoveel uit, maar hier doen we er verstandig aan om het vocht zoveel mogelijk op te vangen bij het vlees.

Als je je niet de hoofdprijs wil betalen maar toch nog eens een brisket wil maken; zoek dan eens op Brisket Ear. Niet te groot en niet te duur.

EDIT: groothandelsprijzen in Amerika
Butcherpaper 700 ft bij 60cm = $35
Aluminiumfolie 1000ft bij 60cm = $75
Ofwel
Butcherpaper per 100ft $5
Aluminiumfolie per 100ft $7,50 dat is 50% duurder.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de baby! En vandaag was inderdaad een mooie dag om de bbq aan te slingeren.

Wat te doen met leftovers? Volgende keer ons uitnodigen, dan heb je geen leftovers en kunnen wij ook meegenieten. 😂 Maarre, ik heb gehoord dat je lekkere burnt ends kan maken van stukjes brisket. 😉
Dankjewel! Dat is een hele goede! Na nog wat leftover plakjes op een overheerlijk broodje vandaag of morgen ga ik dat maken!

Ziet er goed uit. Heb je netjes gedaan
Alufolie is prima toch.
Butcher paper voegt niets toe. Ziet er misschien wat authentieker uit maar alufolie is praktischer.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Uiteindelijk helemaal mee eens! Ik gebruik zelf vaak dat verstevigde aluminiumfolie. Ik prik namelijk altijd het normale aluminiumfolie kapot met ribs... uiteindelijk ging het hartstikke goed. Ik zie overal op filmpjes e.d. dat men butcherpaper gebruikt, ik dacht eigenlijk dat dat voordelen zou hebben. Naast de belachelijke prijs voor een rolletje papier ben ik content met de aluminiumprestaties :)

Dat ziet er mooi uit.

Zo te zien had je een stuk van de point en de flat van de brisket. Die twee delen worden gescheiden door een vetlaag. De point heeft dikkere spierstrengen, de flat wat fijnere, normaal gesproken liggen die strengen ook haaks op elkaar, maar dat kan ik hier niet zo goed zien.

Butcher paper is leuk om barbecue cadeautjes mee in te pakken maar voor vlees is aluminium folie veel fijner 😉.

Butcher paper laat stiekem toch veel vocht door, vocht dat je brisket mals houdt.

In Amerika is Butcher paper goedkoper dan aluminium folie, en hebben de briskets veel meer intermusculair vet dan wij hier kunnen kopen, dan maakt dat vocht verlies niet zoveel uit, maar hier doen we er verstandig aan om het vocht zoveel mogelijk op te vangen bij het vlees.

Als je je niet de hoofdprijs wil betalen maar toch nog eens een brisket wil maken; zoek dan eens op Brisket Ear. Niet te groot en niet te duur.
Dat heb ik inderdaad geproefd! Er was een deel veel malser dan het andere deel. Dankjewel voor de verklaring daarvoor! Ik ben mede door de reacties hier er over uit dat ik nooit 'overpriced' butcherpaper zal halen. Gewoon versterkt alufolie werkt bij mij voor alles hartstikke goed :D

Ik ga zeker nog vaker brisket maken! Deze had ik bij de sligro vandaan. Volgende keer laat ik 'm in ieder geval wel minder lang in de vriezer liggen :ROFLMAO:

20240328_211051.jpg

Wat nog wel grappig is, ik had 'm aangesneden en deed zoals iedereen natuurlijk even de knijptest. Daar kwam ZO VEEL vocht uit dat ik dacht: " Ah nee, helemaal vergeten te filmen!" Daarna nog een keer geprobeerd maar ik had bijna al het vocht al uit het vlees gedrukt..... Ik weet alleen niet zo goed hoe ik de video hier kan toevoegen.

Mooi om de vetdooradering in het vlees te zien.

Die ‘knijptest’ is vaak flauwekul. Wat je ziet is vet uit de tussenlaag die je eruit knijpt, niet uit het vlees deel. Kijk daar de volgende keer maar eens naar.

Ik gebruik altijd 2 lagen alufolie van de normale dikte.

Een wat bredere folie dan standaard is wel heel prettig in gebruik.

Dat ziet er lekker uit.
Ik herken wat je zegt: veel videos gaan over veel grotere stukken vlees. Nu een mooie indicatie van hoevele tijd er voor nodig kan zijn. Top

Ik heb nog wat stukken over, dus ik ga even kijken wat ik daarmee ga doen. Iemand nog ideetjes?!
Heerlijk Romson!
Ik krijg al weer gelijk trek om een heerlijk stukje Brisket te eten nu 🤤

Ik heb nog wel een paar leuke idee voor je als je het nog een keertje gaat maken ( de left over zal nu wel op zijn)

Ik zelf maak tegenwoordig als ik Brisket over heb heerlijke Triple B's - Brisket BitterBallen
Of ik maak er mijn zelf verzonnen ( geinspireerd op Venlo’s Frietei , de Groningse ( Aaierbar ) Of Scottish Egg ) Bungs Brisket Ei alle twee wel wat werk maar erg lekker 🤗

Lekker! Ziet er goed uit, moet ik ook weer eens maken. 😋

Terug
Bovenaan Onderaan