BasBQ
Beef en Steak

Brisket 1e poging

 
 
 
 

Denny

Kooltjesharker
Berichten
149
Hij lag al even in de vriezer te wachten op een rustige zaterdag en ik kon eigenlijk niet wachten om deze eens te maken: de brisket. Ik heb van Beef en Steak een point ontvangen en afgelopen woensdag in de koelkast gelegd om te ontdooien. Vrijdagavond bij getrimd, ge?njecteerd met runderbouillon en in een rub gezet van peper/zout en een beetje knoflookpoeder.

Zaterdag om 9.30 de Brisket op de WSM gelegd. Had alleen niet meer het juiste rookhout, heb beukenhout snippers gebruikt (tip van flip voor de volgende keer, voorraadje rookhout aanleggen). Hij heeft een flink aantal uurtjes gerookt en was al bang dat de rooksmaak te overheersend zou zijn (uiteindelijk verre van zelfs). Ondanks alle verleiding heb ik mij in kunnen houden om pas bij het inpakken (71 graden) weer te kijken.

De WSM lekker tussen de 105 en 115 gemiddeld kunnen houden. Nadat de Brisket de 91 graden had bereikt ben ik gaan prikken, de ene kant was prima, maar de dikste kant nog wat stug, dus toch maar even laten liggen. Uurtje later bij 94 graden eraf, stukje eraf gesneden voor burned ends en ingepakt in handdoeken.
De burned ends in stukken gesneden en samen met wat bbq saus, boter en honing nog weer terug op de q voor 2, 2,5 uurtjes.

Na een uurtje in de handdoek konden we ons niet langer inhouden en hebben we de Brisket aangesneden... en kwam het moment van de waarheid, is ie droog, valt het mee of zeer sappig? Nou ik was zeker niet ontevreden, hij was i.i.g niet droog, maar ook niet heel erg sappig.  Wat mij tegenviel is dat er geen rookring was, komt dat door het beukenhout of door de dikke rub van pezo?

De mee-eters vonden hem heerlijk, en eerlijk gezegd smaakte hij ook prima, maar toch kon het iets sappiger (altijd fijn als het beter kan). Nu heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal, alleen de bevindingen van jullie en wat filmpjes op youtube uiteraard. Zelf hadik nog nooit een brisket geproefd.

Waar ik mijzelf dan wel weer over verbaas is dat je toch kritischer wordt hoe vaker je gaat bbq-en. Als het gezelschap lyrisch is (dat zijn ze al snel), denk ik 'ja het smaakt wel, maarrr...  :D  Ik zal de brisket zeker nog een keer gaan maken, blijft natuurlijk een hele mooie uitdaging!
Ik heb in ieder geval weer een fijne zaterdag gehad, de garage opgeruimd en toch de hele dag gebarbecued en vooral heerlijk gegeten!


Maar genoeg gezegd, de foto's:

De naakte brisket
URp2Vvt.jpg


QJw1OnK.jpg



In de rub op de Q
ghB3xbB.jpg


71 graden bereikt en inpakken maar
8VJ9x4N.jpg


Na 94 graden uitgepakt, opnieuw inpakken en in de handdoek. Sappen opgevangen om er later bij te serveren
MxGsHuy.jpg



Snijden maar
T0oV0uT.jpg



Nog even de test (met een mooie dikke plak  :blush: )
PsqZOfv.jpg


Serveren en aanvallen maar, een paar aardappeltjes met wat groente on the side. Er zat nog redelijk verschil in structuur in de linker en rechterkant.
k4NYamn.jpg


En tot slot de burned ends op de Q:
CTLMqb7.jpg


Bedankt voor het lezen en de tips van het forum (zelfs op de dag zelf, bedankt Ewald).

Groet Denny
 
Ziet er allemaal erg lekker uit! Jammer dan dat die geen rookring heeft, als die maar lekker smaakt! En zoals je zelf al zegt, kun je het mooi nog een keer maken:D
 
Leuk verslag. Moet hier ook echt eens aan gaan beginnen. Mijn garage moet ook nodig opgeruimd worden :D
 
Mooi verslag met foto's van een prima resultaat zeker voor de eerste keer.
Als je dit al uit je WSM tovert en je kan er van genieten, prima.
De volgende keer wellicht eens met een Flat proberen of een Whole Packer om te te zien of dat nog wat uitmaakt i.v.m. de sappigheid?  :-?
Het blijft een lastig stuk vlees, maar een prima reden om het snel nog eens te maken. ;)
Gefeliciteerd met je koetje. :)
 
Graag gedaan Denny.
Het is een hele mooie Brisket geworden ziet er geweldig uit, een welverdiende Koei.
 
Mooie brisket, zeker voor je eerste keer. En een rookring is niet echt nodig hoor, komt zelfs soms niet door de rook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Gefeliciteerd met je Koei <:p het ziet er zalig uit en een leuk verslag :) heb nu gelijk trek in brisket
 
Ziet er lekker uit ik krijg spontaan zin, gefeliciteerd met je stickertje <:p
 
Bedankt allemaal, volgende keer misschien inderdaad een whole packer of alleen een flat proberen om te kijken of dat anders gaat. Nu al weer zin in!  :)
 
Ziet er top uit hoor!
Is dit trouwens niet ook een flat (net als bij mijn brisket waar point op stond)?
 
Henkie zei:
Ziet er top uit hoor!
Is dit trouwens niet ook een flat (net als bij mijn brisket waar point op stond)?

Leuke discussie, ik ben geen slager en geloof altijd maar wat er op de sticker staat maar heb soms ook wel m'n twijfels.
Daarom bestel ik meest een Wholepacker kan ik het verschil zien en als ik het nodig vind scheiden.
Wellicht zijn er slagers op het forum die mij daar iets meer over kunnen vertellen of een tip waar ik de nodige info daar omtrent kan verkrijgen?
Bij voorbaat dank.

Grts,     

Hans.
 
Henkie zei:
Ziet er top uit hoor!
Is dit trouwens niet ook een flat (net als bij mijn brisket waar point op stond)?

Ik heb werkelijk geen idee  ;) Dit was de eerste keer dat ik een brisket heb gezien. Zou zo ook niet weten hoe ik dat zou kunnen zien, wellicht hoe de draden in het vlees lopen? Dacht dat dat verschillend was tussen de point en flat toch?

Zoals Hans al zegt leest een slager hopelijk mee
 
Bij die van mij was mijn inschatting voornamelijk op basis van alle youtube filmpjes die ik heb gezien. Meeste points hebben volgens mij meer intramusculair vet (al is dit natuurlijk ook afhankelijk van voeding). Voornaamste wat mij deed denken dat het een flat was, was dat het stuk nogal flat was. :) En van wat ik gezien heb is de point toch wat onregelmatiger qua dikte, maar misschien heb ik het mis hoor, Youtube filmpjes zijn nou niet echt een zaligmakend als bron.
 
Terug
Bovenaan Onderaan