BasBQ
Beef en Steak

Brikettenstarter

 
 

lollie-be

Kooltjesharker
Berichten
110
Vandaag wilde ik mijn BBQ aanleggen.
Man wat een geknoei. Een uur heeft het geduurd vooraleer mijn briketten klaar waren in de starter.  X( X(
Normaal duurt dat toch veel minder lang.
Ik gebruik altijd de weber briketten.
Ik heb wel veel "oude" briketten tussen de nieuwe gestoken.
Dus in de starter: een laag nieuwe, een laag oude en vanboven weer nieuwe.
Zou dit de oorzaak zijn?
 
Ik ben niet zo'n fan van die weber briketten. Komt me te veel as vanaf. Misschien dat 't verstikkend heeft gewerkt als
je al oude briketten gebruikt hebt?
 
Toen ik de brikettenstarter nog gebruikte parkeerde ik een 3/4 gevulde starter op een gaspit van de action.
Je weet wel: zo'n levensgevaarlijke met gasbusjes. ;)
Minuutje of 5 - 6 en klaar...
Gauw opmaken die weber briketten, bleegh wat een bocht.
 
@Evert: Hier op het genootschap zijn we geen fan van deze aansteekmethode. Als je een keer even er niet bij kan zijn omdat er iets anders in of om het huis gebeurd kunnen er hele heftige ongelukken gebeuren!
Dus kolenstarter, aanmaakblokjes, kranten met wat zonnebloemolie of wokkeltjes en natuurlijk goede briketjes.

Om op de originele vraag terug te komen. In het begin deed ik het ook zo. Ook met weber briketten. Ging goed. Later stak ik alleen verse briketten aan en gooide die op de gedoofde. Werkt ook.
 
super, zal dit nu ook op deze manier doen.
Inderdaad die oude briketten waren wat kleiner en zullen te dicht tegen elkaar gelegen hebben.
 
Hmmmm weer problemen met aansteken.

Deze keer enkel nieuwe briketten gebruikt. En weer duur het heel erg lang voor de briketten klaar zijn.

Even een domme vraag: zet je de onderste schuiven open of dicht als je een brikettenstarter start
 
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.... ;)

Bij het starten van een sessie eerst altijd alles open.
Als de kolen heet zijn, deksel erop en alles op temperatuur laten komen. Dan de temperatuur regelen met de onderste schuif, ik heb de schuif op het deksel altijd helemaal open.
 
Nee ik bedoel als je de brikettenstarter start.
 
Lollie,

Alles open als je de brikettenstarter aansteekt. En hoeveel aanmaakblokjes gebruik je?
 
Herkenbaar probleem, heb dit ook wel gehad. duurde inderdaad een uur. Toevallig had ik toen ook weber briketten die ik toen als ik mij niet vergis een maand had.

Ik had de starter wel helemaal vol toen ook. Nu doe ik 'm uiteraard minder vol. Heb het met andere briketten en kolen eigenlijk niet gehad meer qua merk.

 
Ik gebruik 3 aanmaakblokjes.
Ik moet wet toegeven dat de starter bomvol zat.

Zo mijn eerste BCC staat op de Q. Wish me luck  (die temperatuur constant houden man, niet makkelijk  :)  )
 
succes! enne..foto's maken en posten he! altijd fijn om foto's te zien er van.
 
Ik stapel meestal wat meer blokjes op elkaar, dan gaat het eigenlijk altijd goed.
 
5 blokjes onder de starter (zelfs een bomvolle) ... half uurtje later zijn ze rood .. ook de webertjes hier of zelfs de el cheapo's van de intratuin.

Ik gooi de starter trouwens niet in de Q (teveel as) maar start ze in de vuurkorf die er naast staat :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan