BasBQ
Beef en Steak

Briketten starter voor in de WGA

Van Lieverlee

Vuurmaker
Berichten
51
Vanavond even een start met mijn idee voor een briketten starter die in de weber go anywhere zou moeten passen. Ik vind de originele van weber nogal vrij prijzig voor als je ziet wat je er voor krijgt maar gelukkig houden we van knutselen. Ben alleen vergeten onderweg foto’s te maken maar met een beetje creativiteit is dit goed te doen.

Als basis heb ik een oude beschuitblik gebruikt. Met onderin een roostertje en gaten voor de luchttoevoer, het deksel gebruik ik als hitteschild bij het handvat dat ik er nog op moet maken. De bodem kon ik heel simpel met een blikopener netjes eruit halen.

De eerste test ging goed zoals je kunt zien en de verf is er al bijna helemaal mooi afgebrand 😜

2577C1C7-E798-4569-8108-32E37C97F9BC.jpeg
 
Mooi vuurtje, laat je ook de afwerking zien handvat e.d. als hij klaar is?
 
Of kijk voor die van Ecobrasa, top ding past dwars in de wga.
 
Dit is echt een tweede leven gunnen....🙃

Btw, past die kleine starter van Weber niet in de WGA?
 
Hoe dik is het rooster dat je erin hebt gezet? Als die snel door brand, dan is het zonde van je werk. Je zou ook een oud (of een cheap) grill rooster kunnen gebruiken. Is wel wat meer werk om die erin te krijgen.

Wel tof bedacht om het vanaf een beschuit bus te maken!
 
Hoe dik is het rooster dat je erin hebt gezet? Als die snel door brand, dan is het zonde van je werk. Je zou ook een oud (of een cheap) grill rooster kunnen gebruiken. Is wel wat meer werk om die erin te krijgen.

Wel tof bedacht om het vanaf een beschuit bus te maken!
Het rooster is 1,2mm staal. Lijkt me sterk dat dat snel doorbrand. En ja, een beschuitblik bleek een mooie maat te hebben. Heb mijn WGA nog niet binnen maar moet goed passen 😉


Dit is echt een tweede leven gunnen....🙃

Btw, past die kleine starter van Weber niet in de WGA?
Klopt, die past er in. Maar vind hem nogal prijzig als je ziet wat je er voor krijgt. Dan knutsel ik zelf liever, wat ik toch al graag doe.
 
20€ kost die Originele kleine starter van weber, en gaat je hele leven mee als je hem niet laat buiten staan ;) past perfect in de WGA en de perfecte hoeveelheid briketten kunnen er nog bij in in een zakje !
Ik zie deze starter niet met alles wat je nodig hebt tesamen in het WGA'tje passen vrees ik :)
Het rooster,1paar handschoenen(petromax leder in mijn geval),kleine starter met vooraad binnenzijde in plastiekzakje briketten in de achterzijde van de starter gaan een aantal wokkels en lucifers,kleine pigtail & bbq tang, mijn Falkniven A1 & 2 potten rub np om dit alles mee te nemen.
 
20€ kost die Originele kleine starter van weber, en gaat je hele leven mee als je hem niet laat buiten staan ;) past perfect in de WGA en de perfecte hoeveelheid briketten kunnen er nog bij in in een zakje !
Ik zie deze starter niet met alles wat je nodig hebt tesamen in het WGA'tje passen vrees ik :)
Het rooster,1paar handschoenen(petromax leder in mijn geval),kleine starter met vooraad binnenzijde in plastiekzakje briketten in de achterzijde van de starter gaan een aantal wokkels en lucifers,kleine pigtail & bbq tang, mijn Falkniven A1 & 2 potten rub np om dit alles mee te nemen.
Dat is een mooi lijstje, ik zal ook eens gaan passen en meten als ik hem binnen heb. Het rooster is 25cm diep en het beschuitblik is 23cm hoog. Zou moeten passen dus mijn inziens.
 
Dat is een mooi lijstje, ik zal ook eens gaan passen en meten als ik hem binnen heb. Het rooster is 25cm diep en het beschuitblik is 23cm hoog. Zou moeten passen dus mijn inziens.
Die afmetingen zouden moeten passen klopt, het handvat zier er wel redelijk groot uit op de foto mischien dat deze redelijk wat plaats gaat innemen, wat je ook kan doen is dit blik een coating van zwarte hitte bestendige verf geven met een busje anders gaat dit een roestig boeltje worden vrees ik ;)
 
Die afmetingen zouden moeten passen klopt, het handvat zier er wel redelijk groot uit op de foto mischien dat deze redelijk wat plaats gaat innemen, wat je ook kan doen is dit blik een coating van zwarte hitte bestendige verf geven met een busje anders gaat dit een roestig boeltje worden vrees ik ;)
Ik kort ze denk ik nog 3 cm in, de verhouding is wat zoek met deze afstand. Maar eerst even kijken hoe warm het wordt. Daarna zet ik alles in de lijnolie en laat dat inbranden.
 
Gisteren toen de WGA eindelijk binnen was gelijk de starter getest, er pasten mooi 15 briketten in en deze zijn in 20 minuten mooi aan. Niet helemaal tot bovenaan maar dat is bij mijn standaard starter ook niet. Heb het rooster van de WGA ook gelijk in tweeën gedaan zodat hij mooi onderin past.
Ook het handvat staat nu 3cm korter op de starter, dat ging met de warmte goed en ziet er een stuk beter uit. (Hij glimt nu zo omdat ik hem in de lijnolie heb gezet)

256082B1-9211-44CE-82EF-1CBB18723C8E.jpeg


7EB511CB-751C-4A7D-9B07-ED5D6961C528.jpeg


3D87DB9B-7CE3-4DF2-967E-102DDF2975CF.jpeg
 
Mooi desnoods kort je het nog wat inkorten indien nodig hé, ik gebruik ook steeds mijn bbq handschoenen als ik de starter gebruik hoor.
 
das een mooi projectje geworden. had ik even gemist, maar wel erg handig gedaan.
netjes hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan