BasBQ
Beef en Steak

Bresaola en nagelhout

 
 

jokop

Pitmaster
Berichten
588
Ik heb al een aantal jaren een droogkast (zelfbouw), maar nooit de tijd genomen om een stukje te plaatsen. Bij deze.

Begin september een mooi stuk runderhaas gekocht bij Sligro en deze in twee stukken verdeeld en gepekeld volgens het recept voor Bresaolo uit "Over charcuterie". Gewicht was een kleine 2500 gr. meen ik.
Vacuüm getrokken en deze drie weken in de koelkast laten liggen. Vervolgens in een zakeind gestopt. Omdat ik niet helemaal tevreden was over de vorm, heb ik er nog een rolladenet omheen gedaan.
b1197ed2-4b87-4b9c-8b05-7642bca6b188.jpg

7cf59156-ed05-4ac9-ac61-1407927ef820.jpg

Hier zie je de vorm waar ik niet helemaal tevreden over was.

IMG_7480.jpeg

En hier met rolladenet

Vervolgens heb ik ze in de droogkast gehangen. Na een week kwam ik er achter dat er geen stroom in kast zelf zat; de luchtbevochtiger en de warmtelamp deden het dus niet. De meters gaven wel de juiste temperatuur en vochtigheid aan. Omdat ikzelf niet echt technisch ben heb ik ze maar in de meterkast gehangen. Daar hebben ze zo'n drie weken gehangen en gisteren heb ik ze er uit gehaald (38% gewichtsverlies).

IMG_8156.jpeg

Hij voelde erg hard aan en was bang dat ie was mislukt. Maar ik vind hem perfect! Gelijk maar een halve weggesneden en uitgedeeld onder mn Crossfit-maatjes (want geen vet, wel veel eiwitten).

Hieronder een foto van mijn droogkast en een oude foto met inhoud:

tempImage4tPNEE.jpg


IMG_2363.jpeg

Hier een foto van januari 2022 met duck prosciutto, coppa en pancetta
 
mooi, bresaola staat bij mij ook nog hoog op het verlanglijstje op te maken.
Zou je nog iets veranderen aan de kruiding?
 
Laatst bewerkt:
En sinds gisteren hangt er ook nagelhout in de meterkast. Beide gepekeld met iets van nootmuskaat en kruidnagel. Eentje afgespoeld en opgehangen en eentje alleen droog gedept en opgehangen.

tempImageUEJydy.jpg


tempImageAjKTmG.jpg
 
mooi, bresaola staat bij mij ook nog hoog op het verlanglijstje op te maken.
Zou je nog iets veranderen aan de kruiding?
Nee, ik vind deze echt perfect. Heb nu al spijt dat ik zo veel heb uitgedeeld....;)
 
Mooi. Zou ik nietndirect na kunnen doen.
 
Ik heb het boek van Mr. Wateetons dan ook maar ineens gekocht. 9,99 euro in e-book vorm is een koopje. Nu zie ik dat er gesproken wordt over een zakeind. Jij gebruikt dat hier dus ook. Is dit een noodzaak of is een rolladenet eigenlijk voldoende? Ik vraag mij af wat de meerwaarde is.
 
Ik heb het boek van Mr. Wateetons dan ook maar ineens gekocht. 9,99 euro in e-book vorm is een koopje. Nu zie ik dat er gesproken wordt over een zakeind. Jij gebruikt dat hier dus ook. Is dit een noodzaak of is een rolladenet eigenlijk voldoende? Ik vraag mij af wat de meerwaarde is.
Ik weet het nut eerlijk gezegd ook niet zo goed. Ik hang hem wel eens gewoon in de meterkast, dan vind ik een zakeind er omheen wel prettig eigenlijk ivm stof e.d. Voor de vorm is een rolladenet prima voor mij.
 
Ik weet het nut eerlijk gezegd ook niet zo goed. Ik hang hem wel eens gewoon in de meterkast, dan vind ik een zakeind er omheen wel prettig eigenlijk ivm stof e.d. Voor de vorm is een rolladenet prima voor mij.

Het zakeind geeft wat bescherming tegen te hard drogen. Je kunt ook varkensvellen gebruiken
 
Terug
Bovenaan Onderaan