BasBQ
Beef en Steak

Brainstormen vertical reverse flow brandkast

 

ropeti

Kooltjesharker
Berichten
195
Sinds 2012 loop ik al met de gedachten om een reverseflow kast te maken, tekeningen zijn ook klaar om alles te snijden en te zetten. Hetgeen wat me een beetje tegen hield was het werk dat er in zit. Eind 2013 wilde ik de stap zetten om er ??n te maken maar door omstandigheden is het er helaas niet van gekomen. Nu wil ik eventueel de plannen weer oppakken maar na wat brainstormen kreeg ik een idee wat me veel werk scheelt. Wat denken jullie er van om een brandkast te verbouwen, een brandkast koop je op Mp voor rond de ?150,-. Met het juiste gereedschap deze kast verbouwen tot een reverseflow kast. Ben benieuwd naar jullie idee?n en wat jullie er van vinden.

Grt, Robert

image_zpssddb6de5.jpeg
[/URL][/img]

image_zps1wxe7eci.jpeg
[/URL][/img]

image_zpso0t4jzca.jpeg
[/URL][/img]
 
Mooi dat je terug bent Robert!
Wat voor isolatie zit er in een brandkast? En is het metaal goed te bewerken? Lijkt me nogal stug spul...
Wat is het gewicht tov zelfbouw (ivm meenemen/verplaatsen)?

Voor iemand met jouw metaalbewerkingsvaardigheden lijkt me zelf maken makkelijker
 
@ Ceriel,

Bedankt!!
Heb op de achtergrond het forum wel in de gaten gehouden.

Ik vermoed dat er als isolatie steenwol wordt gebruikt.
Met de juiste gereedschappen is het goed te doen, waarschijnlijk is er staal52 voor gebruikt wat idd harder is.
Hij zal ongetwijfeld een stuk zwaarder zijn, maar voor thuisgebruik met een paar wielen eronder prima te doen.

De volgende aanpassingen zouden nodig zijn:

Verf eraf halen.
Vuurbox maken en aan de onderzijde lassen.
Toe en afvoer kanalen maken.
Frame met wielen maken.
Lade's erin maken.
Thermometer plaatsen of aanpassingen voor de DigiQ maken.

Dat moet het zo'n beetje wel zijn.
Hoop als alles meezit eind 2016 aan te gaan beginnen.
Eerst nog een nieuwe veranda met een Zuid Afrikaanse braai eronder.

Grt,

Robert
 
wat een idee zeg B-)

is wel wat voor mij en dan de kolen korf onder in de kluis .

dit wordt zeker de moeite waard om te volgen.
sucses
 
toepasselijk een kluis. goed eten is goud waard  :)
 
Hey Robert,

Goed te zien dat je weer terug bent!

Heb helaas geen advies voor je maar ga je zeker in de gaten houden. Toch altijd mooi te zien dan iemand van eigenlijk niets iets moois kan maken.
Pssttt......je WGA roostertjes doen het nog perfect! Nul komma nul vervorming na al die tijd afgezien van natuurlijk wat verkleuring  :D  =D>

Succes met dit nieuwe project!
 
Ik zou van sratch beginnen. Je wilt ook de warmte door je wanden voeren, dus dubbel isoleren. Dus dan moet hij toch helemaal uitelkaar.
 
binnenkort maar weer eens oppakken dit project of niet kerel.
ik neem aan dat hij nu wel leeg is die brandkast  ;) ;)

leuk project man ga je volgen
 
Gaaf project !
 
Terug
Bovenaan Onderaan