Zoals belooft weer een kleine update.
Nou ja, klein.. inmiddels is mijn UDS zo goed als gereed en volgt hier 1 van de laatste verslagen.
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle reacties, tips en suggesties welke deze UDS mede mogelijk hebben gemaakt! Super!
Om te beginnen heb ik toch besloten een extra lucht toevoer te monteren. Hier bleek de UDS overigens (naar mijn mening) nog mooier van te worden. Ook het felbegeerde rookkanaal er op gezet, stukje vakwerk.
Aan de zijkant van het kanaal is een RVS bout gelast, daar ligt een op maat gemaakte ring op zodat de deksel gelijk ligt met de pijp, dan de deksel, weer een ring, een veertje en dan een zelf borgende moer.
Door de veer sluit de deksel altijd goed aan. Er is dus over nagedacht zonder dat ik er om gevraagd heb.., daar houd ik van
.
Het geheel is kaarsrecht op de bestaande afsluiter gelast waarna de bodem van de afsluiter is door geslepen.
Dat betekend dat de UDS eigenlijk zo goed als gereed is op de wielen na. Hij staat nu nog op een tijdelijke bok totdat ik weet hoe ik een constructieve oplossing ga maken.
Het "eindresultaat"
Uiteraard betekende dit dat er een proefsessie gedaan moest gaan worden om te kijken wat de tempratuur ging doen met deze aanpassingen.
Nou, dat heb ik geweten... allereerst de Minion methode toegepast.
Mandje kolen met een gaatje in het midden;
Kleine Weber starter half gevuld met kooltjes;
En deze in het gat gelegd;
De temperatuur steeg nu tot en met 160 graden inclusief de deflector.
Yes!
Niet de temperatuur om Low & Slow te kokkerellen, maar liever te heet zodat ik met de schuiven kan spelen dan dat hij net de 90 graden aantikt met alle inlaten en uitlaten open....
Met alles dicht bleek na een half uur dat de temperatuur niet heel hard zakte... kooltjes verwijderd, beetje prutsen en eindelijk zakte alles naar een 120 gaden. dit bleef een tijdje zo waarop ik de Chicken wings maar even uit de koeling heb getrokken om niet alle warmte verloren te laten gaan..
Al met al dus uiteindelijk een geslaagde missie met het realiseren van een UDS. Nu komt het aan op testen, testen en nog eens testen, ik heb er zin in, en mijn vrouw inmiddels ook na het proeven van de vleugeltjes.. ;-) Wanneer de wielen zijn gemonteerd zal ik weer een nieuwe update doen.
Vooruit, toch nog een plaatje van het 1e keer bereiden van een stukje vlees op de UDS, dat er maar meer mogen volgen..
Groeten,
Jeroen