BasBQ
Beef en Steak

Bouw UDS

robtje

Tondelzoeker
Berichten
17
Hallo iedereen,

Ik ben ook gebeten door de ik-wil-een-UDS-bouwen-maar-heb-2-linkerhanden microbe. Dit weekend een 200liter vat met deksel opgepikt, alsook een wastrommel die ik als kolenmand wens te gebruiken.

1c164842219eadae622bb7615ec1a631.jpg



Nu heb ik heel wat vragen voor ik verdere investeringen doe of iets om zeep help met mijn 2 linker handen. Er staat heel wat informatie online en ook op dit forum, maar ieder heeft zo zijn eigen methode, en ik hoor graag van mensen met UDS-ervaring hoe zij het juist zouden aanpakken... Ik hoop dan ook dat ik niet wordt afgeschoten met een "gebruik-de-zoekfunctie"-antwoord...  ;).

Hierbij dus mijn vragen:

[list type=decimal]
[*]Hoe hoog maak ik best het rooster van de bovenrand?
[*]Hoe groot moet mijn rooster zijn (54cm, 57cm, nog iets anders)?
[*]Welke type bouten gebruik ik best om mijn rooster op te leggen?
[*]Is het nuttig om een 2de rooster te voorzien, zoja, op welke hoogte?
[*]Is een hitteschild nuttig, zoja, op welke hoogte en welk materiaal?
[*]Kan ik de buitenkant van de ton gewoon overspuiten met hittebestendige verf, of moet ik de huidige verf er eerst op de een of andere manier af krijgen?
[*]Mijn wastrommel heeft veel gaten aan de zijkanten maar is dicht aan de onderkant, kan ik daar best ook wat gaten in boren?
[*]Moet ik mijn wastrommel op een verhoog zetten of kan het gewoon los op de vloer van mijn ton?
[/list]

Als er ergens online een tutorial bestaat van de perfecte UDS, dan mag je me ook hier naartoe linken? Liefst in het nederlands... of toch op z'n minst met metrische maten (niet in inches).

Ongetwijfeld volgen er nog heel wat vragen, maar hier kan ik al even mee verder!

Bedankt alvast!
 
Hi,

Goed bezig! Leuk spul, zo'n UDS. ik ben tevreden met de mijne. Onderstaand mijn antwoorden op je vragen:

[list type=decimal]
[*]Ik heb 2 hoogtes voorzien in mijn UDS, de bovenste is een cm of 6-7 onder de rand. Diep genog om ribs en MOINK balls op te maken
[*]M'n rooster is 54cm, is een rooster voor een 57cm keteltje
[*]RVS boutjes. Lang genoeg om je rooster op te leggen, niet te lang, zodat je je mandje en/of rooster nog kunt laten zakken
[*]Mijn 2e plek voor een rooster is een stuk dieper in de UDS, uit m'n hoofd zo'n 15cm onder de bovenste. Diep genoeg om een varkensnek op te leggen
[*]Ik heb geen hitteschild, zie online wel mensen die het doen. Pizza ovenschalen worden wel gebruikt. Hoogte weet ik niet, stukje onder je onderste rooster i guess
[*]Persoonlijk heb ik de bestaande laag eraf gehaald met afbijt. Geeft mij een beter gevoel dat ie "schoon" was. Andere ervaringen zijn vast ook te vinden
[*]Ik heb een mandje besteld voor de mijne, die is gemaakt van expanded metal (ned: strekmetaal). Zit ook een stuk hiervan in de onderkant. Kortom: veel meer luchtinlaat dan een wasmachine trommel. Ik zou denk ik gaten bijmaken in de bodem.
[*]Als je geen gaten toevoegt dan heeft verhogen natuurlijk weinig zin. Mijn mandje staat op korte pootjes, om ook via de onderkant lucht in te laten stromen.

[/list]
 
Ik ben me ook aan het inlezen om een UDS te maken. Online en op youtube is erg veel info te verkrijgen.

Ik heb mijn ton afgegeven bij een zandstraler, zodat ik zeker weet dat er geen schadelijke coating meekomt met het roken, tevens is is de buitenzijde dan direct klaar voor de kachelverf. Ik denk nl. dat de verf aan de buitenzijde eraf bladdert wanneer je gaat stoken, en als je je hittebestendige verf direct op de bestaande laag smeert zullen beide lagen verdwijnen.

Overigens ben ik wel van plan om een heatdeflector/waterpan te gaan gberuiken, samen met een aspan onder de kolenmand.

 
Bedankt voor de nuttige antwoorden. Ik begin wat te twijfelen als mijn wastrommel wel de beste keuze was om aan te kopen.

De verdeler van mijn vat vertelde me dat veel mensen dat gebruikten en hij had dat toevallig liggen .

Deze lijkt me ook redelijk groot te zijn: 48cm diameter en 30 hoog... Zal dit lukken hiermee of kan ik beter op zoek naar iets anders als kolenmandje?

Ik zal  na het boren van mijn eerste gaten alvast eens goed in de fik steken, en dan zie ik wel hoe de buitenkant hierop reageert!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hey,

Je bent niet de eerste die een wastrommel gebruikt natuurlijk, maar 48 cm is wel behoorlijk. Zeker gezien het feit dat het rooster 54cm is, en de bouten daar dus nog onder vallen. Je hebt weinig speling om je trommeltje te laten zakken, maar goed, das natuurlijk gewoon een kwestie van opletten.

Over de verf: ik heb ook kachelverf gebruikt, achteraf beetje spijt van. Namelijk niet goed gelezen op de spuitbus .... De verf hardt pas volledig uit bij 250 graden (ik heb nu al wat krasjes erop), temperatuur die een UDS bij normaal gebruikt nooit haalt. Waarschijnlijk wel te fixen door goed heet te stoken na het spuiten, maar er is ook wel andere hittebestendige verf te krijgen waarschijnlijk die dit nadeel niet heeft.
 
Zal de hoogte van de wastrommel (30cm) geen probleem zijn?  Ik hoef deze natuurlijk niet helemaal te vullen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi

Ik heb ookeen wastrommel als kolen mandje, ik heb de dichte kant er afgeslepen (niet te ver zo als ik ) dan blijft hij iets steviger :)
Gewoon extra gaten boren genoeg lucht. Oud (action) bbq 37 past in het 'deur' gat

Rooster op 20 cm ( past net geen bcc op)
Heat defector oude terracotta schaal gebruikt


Voor de rest kijk maar in mijn diy

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=14768.msg243613#msg243613

Groetjes
 
Dag Richard,

Bedankt om mij naar jouw draadje te verwijzen. Ik had deze in mijn zoektocht inderdaad al eens open geklikt. Mooie UDS heb jij daar!

Ook een mooie oplossing om je wastrommel zo boven een schaal van de action te monteren. Zit daar dan een kolenrooster tussen de wastrommel en die as-schaal? Hoe heb je dat rooster dan vastgemaakt aan die wastrommel?
 
robtje zei:
Dag Richard,

Bedankt om mij naar jouw draadje te verwijzen. Ik had deze in mijn zoektocht inderdaad al eens open geklikt. Mooie UDS heb jij daar!

Ook een mooie oplossing om je wastrommel zo boven een schaal van de action te monteren. Zit daar dan een kolenrooster tussen de wastrommel en die as-schaal? Hoe heb je dat rooster dan vastgemaakt aan die wastrommel?

Rooster pas op rand en in de as schaal en trommel gaten geboord en met ringen vast gezet. Wel met extra ruimte (later gedaan) voor goede luchtstroom
 
Bedankt! Ik heb een aantal zaken in bestelling staan... dus het is wachten hierop voor ik weer verder kan.

Hoe groot zou ik de lucht-inlaat toestanden beneden in het vat maken? Ik had gedacht om 2 inlaten met schroefdop te gebruiken en een 3de inlaat met een kraantje die ik kan open of dichtzetten....

Zijn dat stukken van 3/4 inch of 1 inch, of nog iets anders?
 
Mijn kranen zijn 1" en de buizen zijn 22mm.
 
Richard zei:
Mijn kranen zijn 1" en de buizen zijn 22mm.

Van welk materiaal zijn jouw buizen Richard?.... Ik heb hier nl. nog een paar meter CV-buizen liggen, zou dat werken?
 
MidVe zei:
Richard zei:
Mijn kranen zijn 1" en de buizen zijn 22mm.

Van welk materiaal zijn jouw buizen Richard?.... Ik heb hier nl. nog een paar meter CV-buizen liggen, zou dat werken?

Ja prima, zijn die van mij ook.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
We zijn begonnen... Klein vuurtje gemaakt om hem helemaal schoon te branden :

4bb3ffa9ce56d510e08d731a3151fb07.jpg


5db3ca7d6bc9d9770e1b3877ef6085fd.jpg


15766a057a14d5b71e3e1152c141d497.jpg


Na een tijdje is mijn mooi blauw vat niet meer zo mooi...

51632dc4aa67c27b72be593cbd1cbcba.jpg


a5ea92b266950073f8859bcacf5bb6da.jpg


Volgende keer weer verder kijken om de laatste restjes re verwijderen!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik ben weer een paar mini stapjes verder. Crisco kunnen vinden in de Aveve in mijn dorp, dus dat viel mee!

Eerst maar even het as uit de ton geschept van mijn brandpartij gisteren:

c58205f526c7c43edc8e53efaea1c723.jpg


Het gebruikte hout is helemaal tot houtskool omgetoverd... Misschien later nog bruikbaar??

1b48e6ebaf44ef2a62887df72f56a13f.jpg


Daarna nog met een sopje de  binnenkant uitgewassen en helemaal ingesmeerd met crisco

9c6514fa4f39139d2b7b05865a108167.jpg


Daarna begonnen met het opschuren van de buitenkant

f006c010cea5f07707f9a8f355d11ca4.jpg


Dat gaat maar traag vooruit met een schuurpapiertje, dus morgen maar iets anders proberen te bedenken.

Dat was het alweer voor vandaag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vandaag veel vorderingen gemaakt.

Eerst naar de winkel voor wat klein materiaal. Viel helaas veel duurder uit dan verwacht...

6fc034cd8a2034f9db1855881aa15371.jpg


Dan eerst  alle gaatjes boren en alles even passen:

4420a0ee0c18456b7cf2e8c65fedd92b.jpg

0d6fccb28f1e6b82b179d86ce4530344.jpg

cceea2b99f5c08ea6773d8764466fdd0.jpg


Dan verder opschuren en afplakken om te spuiten :

2734a8729e4e1c8c54a4bc0463cd2e64.jpg

0672058fbe2649c866debed506e24949.jpg


Na het drogen de wielen monteren:

79208bdcf5fb2a93e7bf97ad25ea848c.jpg


En alles monteren... En klaar is kees (voorlopig):
2679f1e4dfc012be71c58e519420a38a.jpg

40d28fe61fc3d0432905d4aefb1adf96.jpg


Om de verf uit te harden moet hij een uurtje branden op 160 graden. Mijn kolenmand is nog niet klaar, dus maar even de smokey joe als kolenmand gebruikt:
918e2c2872185d2e8a5c81db04ef2034.jpg

d0eacd3785190f618b1735b213ad2ca4.jpg

565c428eb520b96ebeb9fe894b87e84e.jpg


Er moet nu nog een schouw in het deksel komen (helaas nog niet geleverd) en uiteraard mijn kolenmand nog fixen.

Ik had er ook graag een mooi logo op gehad, maar nog geen idee hoe ik dat zal aanpakken

Het einde is in zicht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er goed uit, daar ga je veel plezier mee beleven


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan