Beef en Steak

Boston Butt van de smoker

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boom
  • Startdatum Startdatum

Boom

Vuurmaker
Gisteren was een mooie dag om eens de smoker te gebruiken waarvoor hij gemaakt is, ik had een mooie Boston Butt van 2,9 kg uitgekozen om te roken en een lekkere pull pork te maken voor de 🐷badge.

Avond van te voren de Boston Butt met een beetje mosterd als binder goed in de The Basterd Lucifer’s Delight rub gezet en in de koelkast gezet.
748829E7-7B69-4C00-959D-DCBD392BC31D.jpeg
2E28267C-3773-4AAD-A6CB-28AE13AADA9C.jpeg
D3A0173F-2C0B-4922-853C-89FDF58D2907.jpeg

De volgende dag begon het al vroeg om een uur of 9 om de bbq aan steken aangezien het wel enige zou gaan duren voordat het vlees klaar zou zijn.
DDAC7C19-B709-4E20-8357-8058FEE340C6.jpeg

Voor deze sessie wou ik uitkomen op 135 graden zodat ik er geen nachtwerk van hoefden te maken maar het is echt werken om de smoker mooi op temperatuur te houden.
Op het begin was ik echt nog aan het stoeien met formaat hout, deurtje open, deurtje dicht en damper bij stellen maar gaande de dag lukte het mij steeds beter om hem op temperatuur te houden maar het is echt heel wat anders dan de kamado!
454B9D93-C764-46A4-BBBC-6079DA7FB299.jpeg

Aangezien hij nu toch aanstaat meteen maar een paar kipfilets gerookt lekker voor op brood!
39BE6407-7245-4ED6-A731-1966FFAFAC92.jpeg

Voor het avond eten ook nog maar een spareribs er bij gelegd want ik zit toch nog wel even bij de smoker.
F69033CC-8BAE-42A9-8EE0-6E400C147F56.jpeg

Biertje voor de pitmaster want anders duurt het wachten ook maar zo lang!
13C5822D-7CE3-4481-A773-F1BEA208A841.jpeg

Bij 72 graden mocht de Boston Butt mooi ingepakt worden met een beetje roomboter erbij.
352D0D5F-E4ED-4072-A17E-C5E4361BB28C.jpeg

En maar wachten…..
7EA2BA2A-8D15-4AD4-9512-04BE3D56A6D0.jpeg

Om de Kamado Joe niet helemaal te verwaarlozen deze ook maar aangezet om met de spit lekker frieten te maken voor het avond eten.
BDFA45E1-44A2-4603-979A-D098CC64F840.jpeg

Dan was daar eindelijk het moment na ongeveer 9,5 uur de temperatuur meter gaf 92 graden aan en de thermapen gleed er in als boter dus van de bqq af.
A77F413E-2DAB-47B3-A7F8-77D39E269B41.jpeg

Het bot viel er bijna uit zo zacht was hij het pullen was dan ook een klusje van niks.
8A66944C-F624-4036-92C7-2096303A8B45.jpeg

De feedback die ik hier thuis kreeg was dat dit de beste pulled pork was die ik tot op heden had gemaakt en daar doe ik het voor!👨‍🍳

Heerlijk resultaat en dan ook nog wat extra’s van de smoker, missie geslaagd. Gefeliciteerd met je knor.

• Leuk
Waarderingen: Boom
Mooi resultaat (y)

Ja temperatuur controle vraagt veel aandacht in een hout gestookte smoker.
Ik heb voor de mijne een metalen stuk gemaakt waarmee ik het deksel boven het vuur in verschillende standen kan open houden, heb zelf geen deur aan de voorkant.
Zo kan ik warmte laten ontsnappen. Voor hout heb ik de ervaring dat het 5 a 6 cm dik gekliefd het beste werkt, ook maar de helft van de lengte die erin kan, 15 a20 cm ongeveer bij de mijne. Dan kan ik het vuur best onder controle houden.
Steeds bijvullen voor de vlam weg gaat.
Houtsoort, heeft beuk mijn voorkeur, dan es, esdoorn, berk of els.
Eik vind ik dikwijls te overheersend.
IMG_20220312_115635.jpg

• Leuk
Die frieten is leuk zo, maar geeft het een meerwaarde om de BBQ ervoor aan te steken?

Gefeliciteerd met je Knorretje! Die pulled pork ziet er echt geweldig uit, prachtige bark.

• Leuk
Gaaf hoor!

Het zal hard werken zijn maar daar is het resultaat ook naar! 😋😋

• Leuk
Mooi resultaat (y)

Ja temperatuur controle vraagt veel aandacht in een hout gestookte smoker.
Ik heb voor de mijne een metalen stuk gemaakt waarmee ik het deksel boven het vuur in verschillende standen kan open houden, heb zelf geen deur aan de voorkant.
Zo kan ik warmte laten ontsnappen. Voor hout heb ik de ervaring dat het 5 a 6 cm dik gekliefd het beste werkt, ook maar de helft van de lengte die erin kan, 15 a20 cm ongeveer bij de mijne. Dan kan ik het vuur best onder controle houden.
Steeds bijvullen voor de vlam weg gaat.
Houtsoort, heeft beuk mijn voorkeur, dan es, esdoorn, berk of els.
Eik vind ik dikwijls te overheersend.Bekijk bijlage 36445
Ik ben al wel van deze beugels tegengekomen maar wist nog niet wat voor werking deze hadden maar nu wel, volgende run ga ik eens jou formaat hout eens gebruiken. Thx!
Die frieten is leuk zo, maar geeft het een meerwaarde om de BBQ ervoor aan te steken?
Nou als je het zo bekijkt misschien niet maar vond het wel leuk en ik daarbij heb ik geen frituurpan/airfryer oid.

Mooiere vuurdoop is er niet! Mooie smoker en mooi resultaat! En gefeliciteerd 🐷

• Leuk
Mooie run. Gave smaker.
Proficiat met de Knorrie Award.

• Leuk
Mooi resultaat en gefeliciteerd met je badge.

• Leuk
Ik ben al wel van deze beugels tegengekomen maar wist nog niet wat voor werking deze hadden maar nu wel, volgende run ga ik eens jou formaat hout eens gebruiken. Thx!

Nou als je het zo bekijkt misschien niet maar vond het wel leuk en ik daarbij heb ik geen frituurpan/airfryer oid.

Leuk is het wel voor de toeschouwers. Maar idd als je geen andere mogelijkheid hebt, lukt het zo ook.

Je kan ook een blokje hout tussen deksel steken, zo deed ik het in het begin

Goed bezig geweest.
Gefeliciteerd met je sticker

• Leuk
Leuk is het wel voor de toeschouwers. Maar idd als je geen andere mogelijkheid hebt, lukt het zo ook.
Precies!😉
Je kan ook een blokje hout tussen deksel steken, zo deed ik het in het begin
Top! Ga ik de volgende keer proberen.

Maar jij hebt geen damper mogelijkheid? En regelt de luchttoevoer met behulp van de deur in de firebox?

Mijn Firebox heeft een deksel en ook een lucht regelschuif aan de voorzijde.
Verder zit er een klep op de schouw.
Bij te fel sluiten lucht aanvoer krijg je vieze rook, geeft een ranzige smaak.
Vandaar dat ik probeer altijd vlammen te houden.

• Leuk
Terug
Bovenaan Onderaan