BasBQ
Beef en Steak

Bloemkoolbom met halfom gehakt en spek

VonJot

Sprokkelaar
Berichten
35
IMG_0840.jpg


Voor de liefhebbers van varkensvlees en groenten... B-). Bloemkoolbom van de Q.

Ingredi?nten (voor 4 personen):
1 bloemkooltje (niet te groot!)
1 kilootje gehakt naar keuze
200-250 gram baconspek
eventueel wat cheddar kaas
Kruiden / specerijen naar eigen keuze
BBQ-saus naar eigen keuze

Bereiding:
Men neme het bloemkooltje, kook deze 5 minuten voor en schrik hem dan af onder koud water zodat hij niet doorgaart. Het gehakt kruiden zoals je zelf wilt. Eitje erdoor, en wat paneermeel of beschuitkruim, en dan mengen maar tot de gehakt stevig is, maar nog een klein beetje plakt.
Bekleed de bloemkool geheel met het gehakt; druk het er stevig in zodat het blijft zitten. Wil je de cheddar gebruiken, leg die dan eerst op de bloemkool voor je het gehakt eromheen drapeert.
Maak een matje van het baconspek (gebruik 3/4 van het spek hiervoor), groot genoeg om de hele bol mee te kunnen bekleden.
Nu komt de kunst om de bol gehakt met inhoud op de spekmat te leggen, en hem aan de onderkant goed dicht te vouwen. Gebruik dan de rest van het spek om de bol wat te verstevigen.

Q'en
Verwarm de Q voor op 180 graden. Plaats de bloemkoolbom (al dan niet op een bakplaat) indirect op de Q, en laat hem 60-75 minuten lekker doorgaren op 180 graden. Gebruik je een thermometer? dan de probe midden in de bloemkool laten landen, iets boven het midden. Zodra de core een graad of 65-70 is zal de bloemkool nog een lekkere bite hebben, dus gewoon niet te snel gaan. Als je wilt na een uurtje insmeren met Q-saus; in dit geval heb ik voor de zoete Sweet Baby Ray's Honey based gekozen.

De plaatjes:
IMG_0720.jpg

IMG_0721.jpg

IMG_0722.jpg

IMG_0726.jpg

IMG_0840.jpg

IMG_0727.jpg

IMG_0728.jpg


EET SMAKELIJK!
 
Lust ik wel
 
motormuis zei:
Helaas ik kan je plaatjes niet zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen idee waarom niet. Standaard JPG, openbaar zichtbaar via mijn eigen hostingpakket... Instelingen nakijken?
 
Ziet er heerlijk uit, die lust ik wel.  :)
 
Ik zag het er zo lekker uit zien dat momenteel hetzelfde op mij Q ligt. 👍
Aardappelen ga ik niet missen denk ik met 2 personen, een hele bloemkool en 1kg gehakt.  :D

 
Deze had ik gemist, bedankt voor het delen.
 
Ben gek op bloemkool, dus deze gaat op de To Do, dank voor het delen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan