BasBQ
Beef en Steak

Blauwe bal van Frits, mijn versie.

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.093
Na het zien van de Blauwe ballen van @Frits, deze ook gemaakt met een eigen draai.
Eerst dacht ik dat ik misschien over de top zou gaan met de ingredienten maar nadat ik het gerecht Oseh - Oseh uit het Groot Indonesisch Kookboek
van Beb Vuijk zag dacht ik, ach het valt reuze mee, het kan nog meer.
Ik had 500 gram HoH gehakt liggen, alles volgens Frits zijn recept gedaan maar wat ingredienten aan toegevoegd voor de Boemboe
Extra toegevoegd:
blokje trassie 1cmx1cm
2 tl. Ketoembar
1 tl. Djahe
2 tl. Laos
1 tl. Sereh
½ tl. djinten

De Boemboe gefruit en af laten koelen en gemengd met het gehakt, hiervan balletjes gedraaid van ongeveer 40 gram per stuk en door de Panko gerold (panko eerst geroosterd)
Homemade Pindasaus erbij, heerlijk.
Mijn meisje vond ze zonder pindasaus het lekkerst, Pindasaus hebben ze niet nodig zei ze, deze zijn zo al heerlijk.
Dank voor de inspiratie Frits.

DSC_1694.JPG
DSC_1701.JPG
DSC_1702.JPG
DSC_1705.JPG

DSC_1707.JPG

DSC_1712.JPG
DSC_1713.JPG
DSC_1714.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mooie ballen Ewald. Je 3e foto doet mijn vriendin aan oliebollen denken... Nu hebben we allebij honger
 
Potverdikkeme Ewald; dat zijn beste ballen. Mooie toevoegingen.
 
Schuif maar door
Ziet er heerlijk uit
 
Ballen, pindasaus, altijd lekker👌🏻 😋
 
Allemaal aan de blauwe bal 😜
 
Lekker met een laagje panko zo
weer een nieuwe bal erbij op’t forum
 
Eens kijken hoe ik thuis ga uitleggen dat ik blauwe ballen wil 😅
Maar zo te zien hebben we weer een klassieker erbij.
 
Zo wil ik ook wel blauwe ballen 😎
Ziet er goed uit Ewald. Dat moet smullen geweest zijn. Gaan we onthouden en lekker na maken.
 
Hoe komen jullie toch bij al die kruiden?
daar ben ik dus totaal niet mee opgevoed.
(Wel met kruiden, maar niet van die exotische)
 
Hoe komen jullie toch bij al die kruiden?
daar ben ik dus totaal niet mee opgevoed.
(Wel met kruiden, maar niet van die exotische)
Als je wat oosterse recepten hebt gemaakt dan heb je deze al snel gebruikt.
Zitten bij wijze van spreken in "de zakjes van Conimex".

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Hoe komen jullie toch bij al die kruiden?
daar ben ik dus totaal niet mee opgevoed.
(Wel met kruiden, maar niet van die exotische)
Veel koken en dan vooral buiten de Nederlandse keuken ;)
 
Deze ballen zijn zo lekker, vooral die crunchy buitenkant is echt verrassend 🥰 voor mij geen saus erbij, dat hebben deze ballen echt niet nodig.
 
Hoe komen jullie toch bij al die kruiden?
daar ben ik dus totaal niet mee opgevoed.
(Wel met kruiden, maar niet van die exotische)
Veel koken en dan vooral buiten de Nederlandse keuken ;)
Wat @noskos zegt.
En veel vragen hier, als je het niet weet.
De Aziatische keuken en dan vooral de Indonesische keuken is er bij mij met de paplepel ingegoten.
Wij aten vroegâh thuis heel vaak indonesisch
Stond mijn moeder 3 dagen te koken om een Indonesische rijsttafel te maken.
Maar ja mijn ouders zijn echt opgegroeid met die keuken.
In den Haag op de Beeklaan met beneden toko madjoe en schuin tegenover toko toet 2 Indonesische toko's. Die laatste zit er nog steeds na 50 jaar.
Ik heb er slechts kort gewoond, maar heb de liefde voor deze keuken en ook de andere Aziatische keukens overgenomen.
 
Ik woonde aan de andere kant van de Loosduinseweg tov Ewald. Ruim 40 jaar geleden bestond mijn klas uit voornamelijk Surinaamse kinderen, een deel Chinese, een paar Turkse en minder dan 20% autochtone kinderen. Ik had een zeer gemengd gezelschap aan vriendjes en kwam overal thuis en kreeg dan meteen eten in mijn handen gedrukt. Van roti kerrie kip en kwikwi tot de meest bijzondere Chinese gerechten. Om mij heen werd met trassie gekookt door Surimaanse buren en de beneden buurvrouw die in Indië had gewoond. Dus het is met de paplepel ingegoten die dingen 😂
 
Dat zijn fijne ballen, zien er echt lekker uit. :D

Ik ben ook een geboren Hagenees, opgegroeid in de Schilderswijk, en van mijn 27e tot mijn 40e in de Transvaalwijk gewoond, direct naast de Haagse Markt, daar was vroeger al een ruime keus aan kruiden en ingrediënten te koop
Mijn ouders gingen vroeger altijd "in de Boogaard" in Rijswijk boodschappen doen en daar zat ook een Indische toko / eetgelegenheid, daar gingen we vaak na het boodschappen doen even zitten en wat eten of drinken.

De bekende toko's in Den Haag ken ik ook wel, daar hebben we vaak een bezoek aan gebracht en het nodige aan eten en ingrediënten gekocht.
Mijn ma kon ook zo 2 a 3 dagen in de keuken staan om een rijsttafel te bereiden en zo heb ook ik de smaak van veel kruiden mee gekregen en ook de lol en liefde in het koken.
Helaas is mijn vrouw niet zo avontuurlijk ingesteld qua eten en koken, maar ze proeft gelukkig wel bijna alles wat ik maak ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan