BasBQ
Beef en Steak

Black Angus flat steak! (lopend draadje kerst)

LOMPE laars

Gemarineerd
Berichten
1.339
Carnivoren!

Voor morgen staat een black angus flat steak op t menu. De uitdaging voor mij zit em in de zenen verwijderen! Volgens de volleerde slagers niet het meest makkelijke werk, maar een kwestie van doen en leren! Via Youtube meerdere filmpjes bekeken, een aanrader mocht je hieraan beginnen.

20221224_155844.jpg

Een mooie grainfed black angus is de sjaak!




Eerst aan beide kanten trimmen, stukken vet en vlies netjes verwijderd. Aan 1 kant ging al een flink stuk af, dat viel mij wat tegen. Het vlees is wel prachtig dooraderd. Lijkt op sommige stukken wel op wagyu!

Ok here we go een begin maken. Potverdikke daar sta je dan, slik. Slokkie bier erin en zoeken, snijden, kijken, rustig aan. Je wilt dit niet vern**ken😬

20221225_104541.jpg

Het begin van de zeen wegsnijden is het makkelijkste gedeelte. Met mini incisies en goed kijken ging dit prima. Al snel kwam ik bij het dunnere gedeelte. En voordat ik het wist, had ik de eerste steak te pakken (lees 10-15 minuten)

Daarna had ik de grootste zeen er relatief snel uit. Op het dikke gedeelte zat nog een tweede zeen. Deze zeen zat er letterlijk en figuurlijk verdraaid lastig in! Na een hoop kleine incisies was het op een paar stukjes verkeerd gelukt!

20221225_110104.jpg


20221225_111248.jpg


Bij het uitsnijden van de eerste zeen dacht ik, LOMPE dat heb je niet onaardig gedaan. Maar bij de tweede zeen, voelde ik mij zowaar professional. Gewoon jezelf een veer in je reet steken omdat t kan🍻

Het resultaat:

20221225_113550.jpg


De rest stukjes van het eind, even wat peper & zout erop kort bakken in wat olijf olie en baseren daarna met wat roomboter!

20221225_115104.jpg


Boterzacht resultaat!
20221225_115551.jpg


Ik kan niet wachten om deze morgen op de bbq klaar te maken😋🍻

20221225_010504.jpg
 
Verrekte vakjoekel!

Dat heb je netjes gedaan.
 
Deftig werk in een prachtig stuk vlees!!
Ik weet niet of ik dat zo zou aandurven vlak voor kerst haha
 
Ziet er goed uit!
Je verliest idd vrij veel. Maar de prijs is ook normaal gezien lager dan andere stukken. En qua smaak & malsheid vind ik hem echt super
 
Knap werk zeg! En wat een prachtig stukje vlees, mooi licht dooraderd. Dat zal fantastisch smaken.

Hier zojuist een bavette gevlinderd, dat vond ik al genoeg gedoe ;)
 
Zo het moment surpreme was aldaar. Ik had de twee flat steaks opgedeeld in 5 stukken. Drie stukken heb ik op lage temperatuur gerookt met eikenhout 2 stukken direct erop.

Voor mijzelf had ik ( niet tegen de rest zeggen, het mooiste stuk) geflambeerd met whisky😋

Het resultaat was een geweldig zachte steak, welke qua zachtheid en marmering richting wagyu gaat. Het is even wat werk het snijden maar meer dan waard!

Op naar de volgende bbq sessie, duikt de vriezert in😋🍻

20221226_194355.jpg


20221226_192841.jpg


20221226_185946.jpg
 
Poh, ziet er goed uit zeg!

Had je de langzaam gerookte stukken ook nog gegrild of alleen gerookt?
 
Zeker gegrild! Het roken van de steaks was met de dovende kolen van de eendjes. Temperatuur was dus echt laag. Ging perfect zo👌🏼
 
Goed bezig! ziet er lekker uit.
 
@2dehans 😉

ik ga woensdag weer naar de Hanos, mocht daar weer een Sukade tussenzitten en de rekening flink hoog worden stuur ik mijn boze wederhelft door naar jou🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan