BasBQ
Beef en Steak

BK BBQ Oostende 24-25 augustus

 
 
 

Kurre

Stoker
Berichten
454
Ik merkte dat er hier nog geen topic over was, dus maak ik het maar even aan  :D

In het weekend van 24-25 augustus wordt het Belgisch Kampioenschap BBQ georganiseerd in Oostende (WBQA).
Op het menu staan Oostendse langoustines, varkenskroon, kip, entrec?te en een vrij te kiezen dessert.

De locatie is eigenlijk best uniek : het Zeeheldenplein op de zeedijk.
BBQ met zicht op zee dus !

Er zijn 36 teams ingeschreven en gisteren hebben we de briefing gehad van de organisatie.
We verzamelden in een bijgebouwtje van het Thermae Palace Hotel op de zeedijk, een toonvoorbeeld van vervallen glorie, maar soit.
Er was een receptie met Palm en Rodenbach bier en verse garnalen en Breydelham als hapje.
Het was aangenaam om de andere teams te ontmoeten en kennis te maken in een informele sfeer.

Tijdens de briefing had de organisatie nog een paar (minder aangename) verrassingen in petto voor de teams :

  • Bij de langoustines komt sinds gisteren ook nog pladijs. Deze moet je niet gebruiken. Maar toch...  ::)
  • Voor het dessert moet er verplicht gebruik gemaakt worden van een rond aluminium schaaltje van 8cm doorsnede.
    Dit moet op het bord staan bij het indienen !
  • Elk bord krijgt een eigen QR code en de jurering verloopt volledig digitaal.
    Voordeel is dat meteen na de prijsuitreiking de punten online te vinden zouden moeten zijn.
  • Het dessert telt maar voor de helft van de punten mee.
    In het verleden is te vaak gebleken dat de score van het dessert de rangschikking te fel door elkaar kan halen... (Duh...)
    En, ik citeer de organisatie, "het dessert is toch maar het 5de wiel aan de wagen. Ge zijt dan moe of hebt al wat gedronken en dat interesseert dan toch niemand meer.
    Als ik thuis dessert maak op mijne BBQ is dat ne camambert in het dooske en wat brood en voila, daar is den dessert." Einde citaat.
    Dan weet je meteen wat je verdienste is als regerend Belgisch Kampioen dessert...  :-[
  • Er is een "Palm Award" voor het meest creatieve gebruik van het Palm bier. Dat kan in een saus, marinade, injectie, ...
    Benieuwd hoe ze dat gaan weten wie wat, waar en hoe gebruikt heeft..
  • De tijdstippen van indienen kunnen wat gerokken worden, het is niet omdat je 5 minuten te laat bent dat je bord niet meer mag meedoen.
  • De definitieve menu moet op 15/08 ten laatste doorgestuurd worden aan de organisatie. Daarna mag er niet meer van afgeweken worden.

Maw, we hebben nog wat werk te verzetten met ons team De Filous. Maar onze ambitie blijft ook dit kampioenschap ongewijzigd : we gaan voor de lol en willen niet laatste eindigen !  ;D

BTW, ik heb ??n Nederlands team gezien tussen de inschrijvingen : Dutch BBQ Team...

Hopelijk is het mooi weer dat weekend en komt er wat volk van het Genootschap naar Oostende dan !
 
Wim, heel veel succes!

Wie weet kom ik even aanwaaien op zaterdagavond of zondagochtend ;).
 
Grappig dat het enige Nederlandse BBQ team het "dutch BBQ team" is :p
 
Succes, als ik een gaatje kan vinden kom ik zeker kijken !
 
Wij hebben onze inschrijving helaas teruggetrokken na het debacle van Marokko. Het is weliswaar een andere organisator maar wel volgens de regels van de WBQA en dat is nu net waar het (qua jurering) mis gaat. Het systeem met een QR code klinkt mooi maar als de organisatie dan zo'n uitspraak doet wbt het dessert waar iemand waarschijnlijk een half jaar of langer aan gewerkt heeft om het te perfectioneren dan gaan mijn nek haren overeind staan.

Ik hoop voor jullie dat de jurering eerlijk verloopt maar ik heb zwaar mijn twijfels. Veel plezier in ieder geval,maar dat zal jullie wel lukken (zeker icm de gin-tonic  ;)) en misschien dat ik nog even langs kom.

p.s: voor zo ver ik weet zou All Seasoned ook meedoen.

 
Tja, de jurering... Het woord "transparantie" is meermaals gevallen tijdens de briefing.
De jury bestaat uitsluitend uit chefs van gerenommeerde restaurants en is opgedeeld in A, B en C.
A proef vis en varken, B gaat voor rund en kip en C proeft alleen dessert.

En je kan natuurlijk alleen maar hopen dat de links van de QR codes ook daadwerkelijk naar jou team verwijzen.
Want dat krijgt een jurylid niet te zien (naar het schijnt)... Ze worden gewoon naar een invulveld geleid...

Ondertussen heb ik ook wat zitten grasduinen omdat ik wel gehoord had van het "avontuur" in Marokko en toch wel enkele eye-openers tegengekomen waar ik nog niet van afwist zoals de geschiedenis Harry - NBS - WBQA. En dat doet me toch wel wat nadenken, zeker als je het hele KCBS systeem van wedstrijden en jurering daar tegenover stelt.

Wat betreft de commercie rond het BK is het dit jaar zo dat een bonnetje voor het publiek 3? zal kosten. 0,75? voor het team, 1? voor het goede doel Think Pink en 1,25 voor de organisatie. Die verhouding kon ook beter, maar bon, so be it.

En over het dessert : het argument was dat er vorig jaar Europees een echte patissier gewonnen heeft met het dessert. En dan vraag ik me af wat je dan moet zeggen van de chefs en traiteurs in de teams ? Wij doen het dit jaar overigens zonder onze jonge chef Laurens in het team, die druk bezig is zijn eigen restaurant open te doen. We zijn dus 100% een amateur team. Benieuwd wat dat gaat geven  ;D Maar kom, met een gin tonic in de hand kom je door het hele BBQ-land  8)
 
Kurre zei:
Maar kom, met een gin tonic in de hand kom je door het hele BBQ-land  8)

Haha zo is het.

Dat van het dessert op het EK klopt wel, als je Robert van Beckhoven (??n van de twee meesterpatissiers die Nederland rijk is) bij hebt in je team dan denk ik dat je wel een stapje voor hebt op de rest.
 
Joris zei:
Dat van het dessert op het EK klopt wel, als je Robert van Beckhoven (??n van de twee meesterpatissiers die Nederland rijk is) bij hebt in je team dan denk ik dat je wel een stapje voor hebt op de rest.
En als je Sergio Herman, Fran?ois Geurds of Ron Blaauw in je team hebt (ik zeg zo maar wat namen) dan heb je voor de andere categorie?n geen stapje voor?

Als zij een meesterpatissier in hun team hebben is het toch logisch dat ze meer kans hebben om beter te scoren? Dat is toch ook de bedoeling van een wedstrijd: dat de beste winnen?
 
Wim, natuurlijk zitten er grote verschillen in jurering tussen WBQA en KCBS, maar daar moet je je niet meer mee bezig houden.
Dit kan alleen je wedstrijdvreugde verpesten.
Natuurlijk wordt het makkelijker met professionele chefs in je team, maar het is geen garantie. Kijk straks goed rond en kijk naar teams met een vergelijkbare achtergrond als die van jullie, er zijn vast meerdere amateur teams. Tegen deze teams kan je jullie resultaten mooi vergelijken
De bonnetjes, en de prijs verdeling ervan, is de manier waarop de organisatie zijn begroting rond krijgt. Probeer er van mee te pikken wat je kan en wil, maar maak je er niet druk om. Er zullen daar teams zijn met vele honderden kilo vlees, compleet gesponsord, klaar gemaakt door een 'extra' team, daar kun je niet tegen op dus ik zou me er niet druk over maken.

Jullie zijn een mooi hecht team. Ga daar  lekker barbecuen en verbaas ze met jullie prachtige gerechten.
 
Oh, maar wij zien het helemaal niet zo pessimistisch in hoor !  8)
Alle tralala en achtergrondperikelen kunnen ons vol-le-dig gestolen worden.
We gaan simpelweg voor wat we waard zijn en zoals gezegd is onze ambitie nog steeds "niet laatste worden".
En wat gin tonic consumeren op tijd en stond.

Lol gaan we hebben, wees gerust !

Meer nog, elke Genootschapper m?t pin trakteer ik persoonlijk op een gin tonic aan onze stand (nummer 8 )
Kwestie van de sfeer er in te brengen  :p
 
Hieronder een overzichtje van de verschillende teams en hun standplaats op de zeedijk.
Ons vind je lekker centraal op nummer 8 ;)

 
Wim, neem vooral oordopjes mee ;).

Bij de BBCats hebben ze een teamlied waar je helemaal gestoord van wordt ;).

bbcats teamlied
 
Ik ben er al voor gewaarschuwd... Ik heb dat dansje in Torhout vorig jaar geprobeerd met mijn varkenspak aan... :p
 
Dat deuntje blijft de hele dag door je hoofd gaan.
 
En die blonde dame heeft meer energie dan een pallet red bull, die gaat maar door :D
 
Heel veel succes en plezier gewenst Wim!
Was graag komen kijken (en Gin Tonic drinken) maar wij zijn met ons team naar de UK voor "Smoke in Snarestone"...  ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan