BasBQ
Beef en Steak

Bistecca Panzanese van Dario Cecchini ⭐️

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
Daar stond ik dan, eindelijk. Alvorens ik op vakantie ga, mag ik graag even de omgeving verkennen op het wereldwijde web. Zo ook de locale specialiteiten op het gebied van vlees.

Laat er 10 minuten rijden van onze camping in Chianti, Toscane nu net een pittoresk dorpje zijn met de naam Panzano. Nu is dat niet perse speciaal, het is een dorpje uit duizenden, in Toscane dan

Wat het speciaal maakt is dat hier een Beroemde slager huisvest.

Tijdens de uitbraak van BSE werd verkoop van de geliefde Bistecca alla Fiorentina stopgezet door de overheid. Dario Cecchini reageerde daar vervolgens op door een open kist begrafenis te houden, gevuld met, jawel, grote T-bone steaks (van jonge Chianina ossen, zoals het van origine hoort). Het maakte in 1 klap een beroemdheid in Italië, maar ook zeker daarbuiten.

De beste man heeft zelfs een aflevering in Netflix’ Chefs Table, seizoen 6, waarin hij uitlegt wat zijn drijfveer is en waarom hij vlees zo respectvol behandeld. Aanradertje!

Enfin, terug naar het heden. Voor de slagerij van Dario, want daar bevond ik me. In een straatje waar ik 3 keer langs ben gereden zonder door te hebben gehad dat daar daadwerkelijk een straatje zat De slagerij kan niet missen, met haar rood wit gestreepte gevel.

1c7dfe21a956e0f990036ef4009f46c6.jpg


Eenmaal binnen zag ik verscheidene mensen foto’s maken, en bedacht me, ik ben niet de enige met een missie om hier een alleraardigst stukje vlees te kopen. Dat bleek ook wel toen ik de lieftallige jongedame achter de kassa vroeg of ik wel een Bistecca alla Fiorentina mocht. Het antwoord was dat deze gereserveerd dient te worden, minimaal een week (!) van tevoren. Zolang was ik daar niet meer, paniek!

Die paniek moet zij ook gezien hebben want het daaropvolgende “no worries, I got a Bistecca Panzanese, which is allmost the same, without the bone”, wist ze mijn dag alsnog te maken. Prima! Doen we die!

843b7e0d7c6599aec14508e82bf24ac7.jpg


Terug naar de camping, waar mijn WGA gas op me
stond te wachten. Ik had nu al een aantal keer wat kleinere dingen bereid, maar nog steeds geen fan van de gas versie qua temp regeling en verhitting. Goed, het serieuze werk moest erop, je tenslotte maar 1 keer Kijken of dat beter ging!

5bc1f5276d984bf976840edf2c5f2ac1.jpg


Daar ik een aantal dagen ervoor met buren over een eerdere tomahawk sessie thuis sprak, die hun deed watertanden (hun woorden niet de mijne ) en zij ook mee-aten heb ik besloten om deze Bistecca een twist te geven. Ook omdat hij niet boven houtskool gegrild werd, wat toch echt de bedoeling is bij een originele.

Goed, een subtiel rubje met gerookte paprikapoeder, chillipoeder, suiker en PeZo moest het gaan doen. Alleen die kleur al!

538cc4dc9f77478431cafcd1fd1ce113.jpg


WGAs naar 150 graden, flame divider van Zika Grills erin, Meater erbij en het vleeske mocht erop! Wel op een alu bedje met een roostertje hierover heen gehangen, zodat de onderkant niet zou verbranden. Was een vorige sessie het geval 🥲

Buren waren zeeeeer benieuwd of zo’n klein bbq’tje zo een groot stuk vlees wist te trotseren. Heerlijk he, die onwetendheid

2b8aebbdac744c6bfd325ed667d97138.jpg


Na een klein half uurtje gaf de Meater de 50 graden aan, tijd om de WGAs vol open te zetten en de divider eruit te halen. Tijd om af te grillen! Toch niet zo leuk, zonder vuur

3ff38a82d296610738bf306ad3f4f9ec.jpg


Beide kanten van een mooi kleurtje voorzien, ffkes laten rusten nog. Duurt lang! En waarom niet direct eten, dat maakt toch niet zoveel uit, aldus buren.

a2bc3900efa9479c6b7de7104482df12.jpg


De schemering deed haar intrede terwijl ik de Bistecca aansneed. Daarbij vergezeld door een heerlijke bruschetta (man wat zijn die tomaten daar goed!!), stokbroodje en een simpele pasta. Uitkijkend over de Toscaanse heuveltjes. Wat kan het leven goed zijn!

a39436100cadd482ed1fd838f211454f.jpg


Een waar feest deze Bistecca Panzanese! Supermals en zeer smaakvol. Buren hebben alleen maar och och och en tjonge jonge jonge, dit is toch fantastisch, en dergelijke termen mijn kant op weten te slingeren. Eerlijk, beter dan dit wordt het niet. Alhoewel, die échte Bistecca alla Fiorentina op houtskool… dat moet nog eens gebeuren!

Tot de volgende!
 
Een leuk verhaal en ziet er een heerlijk stukje vlees uit.
 
-wow- mooi en zeer smakelijk verhaal

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Prachtig stuk vlees René. Heerlijke anekdotes weer, dank!
 
Heerlijk verslag Rene, en mooi wat geschiedenis er bij. Doe je goed man. ”De steak en z’n verhaal“ 😎
Er zit voor jou niks anders op dan toch een steak te bestellen en als souveniertje mee naar huis te nemen. Kijken of je die daar nog ingevroren kan krijgen. Moet te doen zijn.
Hoe dan ook geniet er van kerel, en niet vergeten veel ijs te eten daar. Dat is ook al zo verschrikkelijk lekker
 
Pracht verhaal René, je hebt zeker genoten.
 
Mooi verhaal, en ziet er uit als een heerlijk stuk vlees 👌🏻
En de Apennijnen, de naam alleen al, schitterend 🤩
 
Weer een heerlijk verslag om te lezen. Het eindresultaat mag er zijn.
 
Geweldig verslag! En dan zo’n heerlijk stuk vlees bereiden op de WGA gas. Ik was graag aangeschoven!
 
Mooi stuk vlees en een mooi verhaal René. Ik ga in het voorjaar naar Zuid-Frankrijk (al twee keer uitgesteld afgelopen jaren, maar ik heb vertrouwen) en hier mag alleen op gas geQued worden. Is het een aanrader die WGA op gas, of zeg je... niet doe voor die twee weken per jaar. Ook qua rook smaak e.d.
 
Maar goed dat de lieftallige dame achter de kassa de paniek in je ogen zag 😉 en je een goeie vervanger kon aanbieden
Is zekers een mooi stuk vlees en mooi bereid

hopelijk komt het ook nog een keer op je kolen Q
 
Gisteren gelijk de docu gekeken.
Wat een liefde voor het vak die man.
Zeker de moeite waard.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Leuk om te lezen dat er mensen zijn die oog hebben voor het mooie van de omgeving, geïnteresseerd zijn in de lokale geschiedenis en de gerechten/vlees bereiden volgens traditie. Neem overigens wel aan dat er ook een mooie fles wijn bij werd gedronken?
Veel plezier,
 
Heerlijk verslag Rene, en mooi wat geschiedenis er bij. Doe je goed man. ”De steak en z’n verhaal“
Er zit voor jou niks anders op dan toch een steak te bestellen en als souveniertje mee naar huis te nemen. Kijken of je die daar nog ingevroren kan krijgen. Moet te doen zijn.
Hoe dan ook geniet er van kerel, en niet vergeten veel ijs te eten daar. Dat is ook al zo verschrikkelijk lekker

Ai, dat was een mooiere titel geweest! Ben helaas allang weer thuis, maar nog geen tijd gehad om te posten. Ik had het een zeker forumlid namelijk beloofd, tenminste 1 van de traditionele Toscaanse vleesgerechten op de Q te maken

En dat ijs; och!! Tomaten, ijs en vlees. Ik Mis ze alledrie
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Mooi stuk vlees en een mooi verhaal René. Ik ga in het voorjaar naar Zuid-Frankrijk (al twee keer uitgesteld afgelopen jaren, maar ik heb vertrouwen) en hier mag alleen op gas geQued worden. Is het een aanrader die WGA op gas, of zeg je... niet doe voor die twee weken per jaar. Ook qua rook smaak e.d.

Ik heb hem ook gekocht (Marktplaats €80,-) omdat er in Italië hetzelfde geldt als Frankrijk. Naast de WGA heb ik ook nog een flame divider van Zika Grills gekocht om indirect te kunnen bbq’en. Heb het ondertussen met de nodige mislukkingen aardig onder de knie. Schaf ook zeker zo een Ikea lekbak met rooster aan, de kleine versie.

Dat alles bij elkaar is een flinke uitgave, maar geloof me; als bbq’en je hobby is, en je moet zelfs op gas koken, dan nog blijft bbq’en machtig mooi Ik vond het het waard
 
Terug
Bovenaan Onderaan