BasBQ
Beef en Steak

"big jeff" kokosbriketten action

Geen ervaring mee.
Maar voor deze prijs het proberen waard.
Tot nu toe heeft het Big Jeff merk mij niet teleurgesteld

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Vandaag voor het eerst gebruikt: 22 briketten in een startertje (van Ecobrasa), wokkel er onder en gaan.Wat me opviel: in het begin ruiken ze best wel (en niet heel lekker), maar daarna niet meer. Ik heb ze in een indirecte opzet gedaan, omdat ik een beenhammetje ging doen (ja, alweer, ze waren in de aanbieding, dus waarom niet) maar eerst nog even wat gietijzer gedaan (nog nooit gedaan, dus die pannetjes van de Action waren het testslachtoffer). De barbecue is een Weber 47cm compact.

In eerste instantie: mooi naar de 165, bleef daar een tijdje, toen geknepen en liep het langzaam terug naar de 155. Pannetjes er af, rookhout er op, lekbak en ham er op en dat was één en al ellende: het kwam nauwelijks meer boven de 120 uit, zelfs met de schuiven open. Zelfs toen ik brandstof toevoegde bleef het zo rond de 120. Pas toen ik wat as verwijderde en de briketten iets verspreidde ging de temperatuur weer richting de 140.

Nu sta ik niet bekend om mijn perfect temperatuurbeheersing (ik weet niet of de barbecue warmte lekt, ik gewoon niet met de luchtschuiven overweg kan of te weinig briketten heb gebruikt), maar dit was toch wel een beetje een domper. Maar het zou me niet verbazen als de as van de briketten ze gewoon verstikt.
 
Vandaag eens een grote starter gevuld met deze briketten. Ze gingen snel aan en werden heet: de barbecue ging volgens m'n iGrill al snel richting 250, toen ben ik maar gaan knijpen. Ik had wat gietijzer dat ingebrand moest worden en dat moet wel eventjes (eerste keer dat ik dat deed, dus deed het vast niet goed, maar dat is een ander verhaal). Nadat de temperatuur wat gezakt was bleef redelijk lang zo tussen de 200 en 220 maar elke keer als ik de deksel op had getild om snel de pannetjes er af te halen en van een dun laagje vet te voorzien knalde de temperatuur best rap naar beneden, zelfs met de luchttoevoer weer open. Na het het wat "opschudden" van de briketten (as er af kloppen) ging de temperatuur weer omhoog, maar top werd het niet meer.

Zoals ik gisteren zei: misschien doe ik iets helemaal fout (alles te veel op een hoop?), maar ik heb het idee dat de as van de briketten ze verstikt en doet doven (ik vond het echt heel veel as). Je kan ze flink heet krijgen en als je kort wil grillen zijn ze prima, en als je ze uitspreidt dan kan je vast ook wel een lange tijd op een stabiele temperatuur aan de slag, maar mij lukte het niet.

Wel een goede prijs in vergelijking met Ecobrasa....
 
Terug
Bovenaan Onderaan