BasBQ
Beef en Steak

Biefstuk (kogel of van de haas) op de Bastard(L) - plaatsing gietijzeren rooster

 

LorenzoG

Vuurmaker
Berichten
64
Hi BBQ vrienden,

Even een vraag. Vanwege de schaatskoorts dit weekend geen low en slow, maar Hot & Fast ;)
dus ik heb ongeveer alles bij elkaar een uurtje de tijd voordat t op tafel moet ivm werk.

Morgen bij de lokale slager 'goeie kogelbiefstuk of biefstuk van de haas' en een andere steak erbij om het even uit te proberen qua smaak beleving.
We zijn met z'n 3-tjes waarvan 2 echte biefstuk liefhebbers. Wil 3 stukken van 200-250 gram. garing richting medium-rare/medium

Nu heb ik een beetje zitten zoeken, maar kom er niet echt uit qua bereiding, en dan eigenlijk meer de plaatsing van het rooster (gietijzer) voor op de Bastard (L)
Plaats je nu voor hot & fast, het rooster op de rand van de 'firebox' (dus zonder RVS ring waar je je RVS- of gietijzer rooster weer op kan plaatsen) of op de verhoger?

Zit te denken qua bereiding om 2 zones te creeren, dus een directe kant voor het direct grillen en de andere kant voor indirect.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt voor tips en een goed weekend

Als dit draadje in een ander forum deel thuishoort, dan hoor ik het ook graag.
 
Als je biefstukken hebt van 200 a 250gr, zijn die op en al 2cm dik en dan is het gewoon afgrillen. Rooster op laagste punt. Dome rond de 230 à 250° en rooster goed laten opwarmen. En dan mooie grilruit erop maken. Normaal (schat ik) is dat 3min per kant grillen en halverwege 45° draaien voor de ruitjes :D Voor dat je het goed beseft is ie klaar.

Die 2 zones heb je vooral nodig bij een initial sear of reverse sear, maar dat is vooral van toepassing bij steaks van 4cm of dikker en dan spreken we al eerder van 800gr tot veel meer. Maar het kan met dunnere ook om bv de reverse te doen, maar dan zou het vooral zijn om er een rooksmaak aan toe te voegen voor dat eventjes, want hij gaat snel aan de pakweg 43° zitten om af te grillen.

Als je kernthermometer hebt, dan kun je deze nog in eentje steken terwijl je aant grillen bent. 52° kern is medium-rare en 54° is mediuim.
 
Als je biefstukken hebt van 200 a 250gr, zijn die op en al 2cm dik en dan is het gewoon afgrillen. Rooster op laagste punt. Dome rond de 230 à 250° en rooster goed laten opwarmen. En dan mooie grilruit erop maken. Normaal (schat ik) is dat 3min per kant grillen en halverwege 45° draaien voor de ruitjes :D Voor dat je het goed beseft is ie klaar.

Die 2 zones heb je vooral nodig bij een initial sear of reverse sear, maar dat is vooral van toepassing bij steaks van 4cm of dikker en dan spreken we al eerder van 800gr tot veel meer. Maar het kan met dunnere ook om bv de reverse te doen, maar dan zou het vooral zijn om er een rooksmaak aan toe te voegen voor dat eventjes, want hij gaat snel aan de pakweg 43° zitten om af te grillen.

Als je kernthermometer hebt, dan kun je deze nog in eentje steken terwijl je aant grillen bent. 52° kern is medium-rare en 54° is mediuim.
Dank voor je reactie! Dan wordt het afgrillen deze x en ff paar minuutjes laten rusten onder losjes alufolie
 
Dank voor je reactie! Dan wordt het afgrillen deze x en ff paar minuutjes laten rusten onder losjes alufolie

Kan ook zijn dat ze mega klein zijn, maar wel 4cm dik, dan kun je wel wat anders doen. Maar als ie maar 2cm dik is, dan geraak je met gewoon grillen al snel aan zijn kern.

Ik zou ze wel al een uur ervoor uit de koelkast nemen zodat ze al wat op temperatuur komen. Zout er ook 30 à 40 min van te voren op doen. Dan kan deze al zijn werk doen.
 
Er is al veel gezegd over de dikte, maar even praktisch als je er voor kiest om op de Bastard in 2 zones te willen grillen dan heb je de rvs verhogen nodig.

Maar ik zou zoals gezegd een kogelbiefstuk van 200-250 gram direct grillen met het rooster zo dicht mogelijk op de kolen.
Succes morgen en eet smakelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan