BasBQ
Beef en Steak

Bieflappen

 
 

Jowi

Kooltjesharker
Berichten
169
Ik hoop komende zaterdag een runderpakket op te halen bij een vleesboer. Hij kan zijn vlees niet kwijt aan de groothandel, omdat restaurants gesloten zijn. De boer bied 2 pakketten aan, van 3kg en 5kg. In het pakket zitten oa magere lapjes/bieflapjes.

Normaal gesproken zou ik dit stoven. Ik zit er aan te denken om deze bieflapjes te marineren in zuur (ca 3 uur) en daarna kort te grillen en vervolgens op de draad snijden. Heeft ??n van jullie hier ervaring mee?
 
Je kunt dergelijke stooflappen ook geweldig low en slow bereiden. Pulled Beef bijvoorbeeld voor op een wrap of door een bonenschotel is echt heerlijk!

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat Nederlands rund vaak magerder is dan de Amerikaanse of Australische graan (af)gevoerde varianten. Maar alles wat je normaal zou stoven kun je ook barbecueen.

Lekker hard grillen kan wellicht ook, sucade bijvoorbeeld na het splitsen (zeen) is ook heerlijk, maar dat zou ik dan juist niet in combinatie met zuur doen.

Het zuur uit wijn of bier is wel heel goed bij stoven. Als je een Dutch Oven gebruikt kan dat ook prima, eerst een korstje grillen en dan mooi langzaam garen in de pan.

Succes kokkie!
 
Hoe dun zijn de dunne bieflapjes? Je zou ze heet kunnen grillen. Daarna heel klein hakken en verwerken in een philly cheese steak. Ik kan uit betrouwbare bron vermelden dat die verschrikkelijk lekker zijn
 
Ik kan het vlees zaterdag pas ophalen, dan weet ik hoe dik het is. Naast de bieflappen zit er ook 1kg stoofvlees bij, vandaar dat ik op zoek ben naar mogelijkheid om te grillen. Mijn inspiratie kwam uit 'Let's make bbq great (again)', de jodenhaas met amsterdams ui. In plaats van jodenhaas wil ik de bieflappen gebruiken. Maar ik weet niet hoe ze eruit zien. Cheese steak is inderdaad ook een goed alternatief.
En dat stoofvlees, dat zou zo maar eens Limburgs stoofvlees kunnen worden, met dikke friet en een flinke klodder mayo... Ik heb er nu al zin in...
 
Afgelopen zaterdag heb ik 3kg rundervlees opgehaald bij een boer, waaronder ruim een kilo bieflappen. Ik heb gisteren van de 300g bieflappen steak tartare gemaakt. Na het kleinsnijden 45 minuten koud gerookt op kersenmot, vervolgens op smaak gebracht. Tis allemaal niet gebeurd (want geen foto's), maar het was lekker.
Ik vond het met name cool dat ik bieflappen zo 'luxe' heb weten te maken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan