Beef en Steak

BGE vraag

RaymondJ1985

Vuurmaker
Dag allen!

Vandaag de Motherload gemaakt op de BGE large. Komt uit het smokey goodness boek en is echt een calorierijke aanrader

Ik kwam er vandaag achter dat ik, ondanks het al best lang in bezit hebben van deze bbq, erachter ik het afstellen nog steeds niet goed in de vingers heb. En ik kan niet goed achterhalen waarom. Wellicht kunnen jullie me tot nieuwe inzichten brengen.

Ik wou uitkomen op 160 graden indirect. Ik begin altijd hetzelfde. Een volle bbq en drie aanmaak blokjes. Zoals Ralph de Kok eigenlijk doet en uitlegt. Dat biedt mij namelijk altijd een standaard uitgangspunt. De kolen zitten droog opgeborgen in een strooiton. Ik gebruikte eiken houtskool die ik vaker heb gebruikt. De onderkant heb ik voordat ik begon vrij gemaakt van as. Ik stook op tot 220 graden direct. Daar was ie 10 minuten stabiel. Toen besloot ik de conveggtor erin te doen. Deze ligt in het eggspander systeem. De temp zakte van 220 naar 140 graden. Vond ik best veel maar wellicht dat de weersomstandigheden hier invloed op hadden. Ik ben toen de schuiven wat gaan openen en heb het weer tien minuten aangekeken en de bbq was toen uiteindelijk 170 graden. Ik heb toen mijn skillet met de brownie erop gezet wat er 35-40 minuten op moest. Toen ik 25 min later buiten kwam om even te checken hoe het erbij stond wees de thermometer 240 graden aan. Resultaat: verbrande onderkant van mijn brownie. Dit gebeurt mij dus vaker..het (voor mij) onverklaarbare stijgen van de temperatuur. Het vilt is al eens vervangen en dat is nu een jaar oud. Omdat ik niet twijfel aan het materiaal zoek ik de oorzaak bij mezelf. Ben ik te ongeduldig met de afstellen? Moet ik meer tijd nemen? En hoe lang moet ie dan stabiel zijn voor ik mijn gerecht kan maken? Ik hoor graag jullie inzichten.

Mvg Raymond

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Waarom eerst naar 220 graden als je 160 je doel is . De hitte zit dan al in je keramiek en zal langer duren om terug te gaan en met koude componenten geeft het een grote schommeling van temperatuur in het ei maar het keramiek is nog wel op temperatuur.
Zou hem eerst aansteken en zo’n 10 min open laten tot hij mooi brand dan met de componenten die je wil gebruiken er in doen en dicht doen.
En de schuiven half dicht en dan oplaten lopen richting de 160 bij iets boven de 140 wat meer de schuiven dicht tot hij stabiel is .
Zal uiteindelijk zo’n kleine 1 cm onder en boven nog open staan bij 160 ( tenminste bij mijn bastard)

Waarom eerst naar 220 graden als je 160 je doel is . De hitte zit dan al in je keramiek en zal langer duren om terug te gaan en met koude componenten geeft het een grote schommeling van temperatuur in het ei maar het keramiek is nog wel op temperatuur.

Goeie vraag! De reden dat ik dat doe is omdat als ik de conveggtor erin zet de temperatuur plus minus 50 graden zakt. Dit werkte eigenlijk voor mij vaak wel. Maar kan me jou uitleg ook goed indenken. Mss eens jou manier proberen! Dank voor je antwoord

conveggtor erin zet de temperatuur plus minus 50
Eerder er in zetten en mee laten opwarmen naar je eind temperatuur. Niet er overheen.
Een kamado is sneller heter dan je hem afkoelt.

Wat @Rdj al aangeeft.
Geeft je BGE de tijd om op te warmen, zeker nu het koud is. De coneggtor etc is ook allemaal steenkoud
Lekker naar 100C brengen, omponenten erin en rustig doorwarmen naar de doeltemperatuur.
succes

De wijze woorden van Rdj hebben alles al toegelicht.
Dit is overigens niet alleen een big green egg vraag maar geldt voor alle keramische bbqs.

Als ik mijn bbq indirect op 160 wil hebbe gaat mijn eggspander met conveggtor er in nadat die over de 100 graden is.
Door veelvuldig gebruik weet ik meestal wel hoe de schuiven moeten staan boven & onder.
Ik neem er altijd gewoon lekker de tijd voor dat hoort bij de hobby vind ik.
Bbq aansteken en ondertusse verder voorbereidinge treffen.

Overigens voor 160 graden gebruik ik 2 wokkels is echt voldoende kan de boel rustig opwarmen.

Ik doe het anders. Ik steek de kamado aan met de looflighter en als hij rond de 200 dome is , zet ik de deflectoren er in (dus direct en niet na 10 minuten) en knijp ik de luchtingangen tot waar ze straks stabiel een temperatuur gaan vasthouden die ik wil (1-2 mm voor rond de 90-120, 1 cm voor rond de 160). Vooralsnog is de temperauur nog nooit te hoog geweest.

Er zullen vast meer manieren zijn. Wel leuk om te horen hoe iedereen het doet.

Ik dacht ook dat ik het wel wist met m’n lucht schuiven maar toch verandert de temperatuur steeds een beetje dus ik kan er nog niet genoeg op vertrouwen.

Maar als jullie een streef temperatuur hebben van 200, en de meter wijst 160 aan. Dan ga je aan je schuiven zitten om het af te stellen maar hoe lang moet ik dan wachten tot ie stabiel is? Is dat dan 10 minuten? 15? Want de fijnafstelling is bij mij ook niet vaak stabiel..uiteindelijk loopt ie toch verder op in temperatuur dan ik zou willen.

Mvg Raymond

de fijnafstelling is bij mij ook niet vaak stabiel..uiteindelijk loopt ie toch verder op in temperatuur dan ik zou willen.
Het kan soms om enkele millimeters gaan , dus dan doe je toch iets te veel . Tussen 10/15 minuten is hij wel daar hoe je hem instelt.
Wind heeft ook invloed op hoe je instelt, staat de wind er op dan meer knijpen dan zonder wind .

Ik stook op tot 220 graden direct. Daar was ie 10 minuten stabiel. Toen besloot ik de conveggtor erin te doen. Deze ligt in het eggspander systeem. De temp zakte van 220 naar 140 graden. Vond ik best veel maar wellicht dat de weersomstandigheden hier invloed op hadden. Ik ben toen de schuiven wat gaan openen en heb het weer tien minuten aangekeken en de bbq was toen uiteindelijk 170 graden.

Ik snap niet dat je nadat je conveggtor er in gedaan hebt en de temperatuur is gezakt, de schuiven juist verder open zet.
Ik zou hem, eventueel zelfs met beperktere luchtstroom, op temperatuur laten komen. Nu stook je het vuur eigenlijk alleen verder op en is de 170 graden na 10 minuten slechts een tussenstation naar hogere temperaturen.

Het kan soms om enkele millimeters gaan , dus dan doe je toch iets te veel . Tussen 10/15 minuten is hij wel daar hoe je hem instelt.
Wind heeft ook invloed op hoe je instelt, staat de wind er op dan meer knijpen dan zonder wind .
ben ook wel van mening dat met deze temperaturen dat na een poosje de temperatuur kan oplopen doordat het vocht dan onderhand uit het keramiek is.
Bij mij staat er dan vocht in het railsje van de onderste luchtschuif.
Goed weg te halen met de punt van een doekje

Er zullen vast meer manieren zijn. Wel leuk om te horen hoe iedereen het doet.

Ik dacht ook dat ik het wel wist met m’n lucht schuiven maar toch verandert de temperatuur steeds een beetje dus ik kan er nog niet genoeg op vertrouwen.

Maar als jullie een streef temperatuur hebben van 200, en de meter wijst 160 aan. Dan ga je aan je schuiven zitten om het af te stellen maar hoe lang moet ik dan wachten tot ie stabiel is? Is dat dan 10 minuten? 15? Want de fijnafstelling is bij mij ook niet vaak stabiel..uiteindelijk loopt ie toch verder op in temperatuur dan ik zou willen.

Mvg Raymond

Temperatuur op laten lopen.. paar mm bovenkant verder open zetten en 10 minuten afwachten.
Verder open en temp op laten lopen is minder erg dan een te hoge temp, de boel laten verbranden & terugkoelen duurt langer dus uiteindelijk ben je dan nog langer bezig met je temperatuur beheersing.

Bij mijn kamado staan er verdelingen op de schuiven.
Topvent 1 tot 4.
Onderste schuif 1 tot 5.
Na aansteken met open dome, 10 tal minuten, ga ik alles in de Q steken en voor 160 graden de 2 schuiven op 1.6 zetten.
15 a 20 minuten later temperatuur controleren en bijsturen.
Meestal zit ik er dan niet ver af.
Bijsturen met kleine beetjes en zeker opvolgen na 10 minuten.

Ik snap niet dat je nadat je conveggtor er in gedaan hebt en de temperatuur is gezakt, de schuiven juist verder open zet.
Ik zou hem, eventueel zelfs met beperktere luchtstroom, op temperatuur laten komen. Nu stook je het vuur eigenlijk alleen verder op en is de 170 graden na 10 minuten slechts een tussenstation naar hogere temperaturen.

Ik heb dat gedaan omdat de temperatuur verder dan 50 graden zakte. Eigenlijk niet zo slim want dan weet je nog niet waar je bent. Goed punt. Meer geduld hebben dus. Dank voor jullie antwoorden

Smoking Dad heeft een aardig filmpje op YT staan waarbij hij alles wat hierboven gezegd is toelicht.
Zodra hij netjes (schoon) brandt alles erin en gaan regelen.
Wokkels etc moeten goed opgebrand zijn. Bij een looftlighter / gas brander / verfföhn komt dat allemaal minder krap.
Alle massa kost tijd om op temperatuur te komen ( en om af te koelen).

Ik heb dat gedaan omdat de temperatuur verder dan 50 graden zakte. Eigenlijk niet zo slim want dan weet je nog niet waar je bent. Goed punt. Meer geduld hebben dus. Dank voor jullie antwoorden

Die 50 C zakken na plaatsen van de conveggtor is theorie.
Afh van de tempeaturen van de BGE en de koude conveggtor kan dit anders uitvallen.
Laat je conveggtor eerder mee opwarmen.

Hoe meet je de temperatuur? Misschien is het een idee om een bleutooth thermometer te gebruiken en dan via telefoon iets regelmatiger te kijken wat de temp doet.

Als je de temp dan ziet opkruipen kan je eerder ingrijpen.

Hoe meet je de temperatuur? Misschien is het een idee om een bleutooth thermometer te gebruiken en dan via telefoon iets regelmatiger te kijken wat de temp doet.

Als je de temp dan ziet opkruipen kan je eerder ingrijpen.

Dat is ook een idee maar voor mij zit juist de charme in het handmatig klooien met vuur. Call me old fashion. Goeie tip dus maar dit “probleem” moet te vangen zijn :-)

Ik steek mijn houtskool aan, 1 wokkel voor low en slow, 3 voor hete sessies, en laat de deksel open totdat de houtskool goed brandt en de wokkels op zijn.
Dan (rookhout en) platesetter erin en de deksel dicht.
Ik weet uit ervaring hoe ver de schuiven ongeveer open moeten voor een bepaalde temperatuur. Die zet ik iets verder open tijdens het opwarmen.
Vlees ed mag er nu ook in. Bij baksels wacht ik tot het hele ei is opgewarmd.

Je ei zal richting je gewenste waarde gaan, 10 graden daarvoor knijp ik de schuiven. In dit hele proces is je keramiek nog niet op temperatuur.
Als je ei de gewenste waarde heeft en je schiiven goed staan moet je toch nog 30-45 minuten alles in de gaten houden omdat er energie gestoken wordt in het opwarmen van je keramiek.
Is hij eenmaal helemaal op temperatuur dan zal de interne temperatuur doorstijgen omdat de energie die in het opwarmen ging zitten nu over is. Je vuur brandt dus te hard. Tijd om weer te knijpen naar de uiteindelijke stand van je schuiven.

Of je steek de hele zooi aan en wacht een iir totdat alles op temperatuur is zoals Smoking Dad en zo doen maar dat vind ik zonde van mijn brandstof en tijd 😜

Dank jullie wel!
Ik ga er mee aan de slag. Mijn plan is om een deze dagen nog langs Hanos te gaan voor een lekker stukkie vlees of vis

Terug
Bovenaan Onderaan