BasBQ
Beef en Steak

BGE large vs. Kamado Joe Classic vs. Primogrill Oval large

Hij blijft mooi, de Primo Oval XL, en een mooie tafel ook! Wat bewaar je achter dat deurtje? In mijn steigerhouten tafel bewaar ik zo goed als niks in het kastje, want die van mij is niet waterdicht en hij staat niet onder een afdakje :((

Ik dacht eigenlijk dat ik de keuze voor een Oval XL al had gemaakt...totdat ik dit topic en de vernieuwingen van Kamado Joe zag. De Big Joe II wordt nu wel erg aantrekkelijk als ik die vergelijk met een Primo Oval XL.
 
joko zei:
Echt mooi inderdaad. Wat is dat voor werkblad?

Al het hout is Douglas, evenals het blad. Dit zijn 2x 450mm bladen welke we verlijmd hebben. In de volksmond noemen ze dit boomstambladen. Beide buitenzijde waren nog voorzien van boomschors, deze heb ik op voorhand verwijderd omdat deze in de praktijk ook loslaten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Iemand al ervaring met het nieuwe model KJ? Het model van 2016 is nu overal in de aanbieding, waardoor verschil in prijs tussen het oude en het nieuwe model soms paar honderd euro is. Vraag me af wat meest verstandige keuze is...geef liever nu wat meer uit als dit het ook waard is!
 
Ben ik ook benieuwd naar. Volgens mij is er veel verbeterd in het 2017 model. O.a. scharnier, vuurkorf en ring en de KJ is heel erg compleet.

Ik heb zelf een Bastard uit 2016. Ben tevreden over de werking (temperatuur vasthouden), maar ben niet overtuigd van de kwaliteit van het cordoriet en met name het glazuur aan de buitenkant. Dat springt bij mij los, ik denk dat er lucht onder zit. Krakelee van glazuur is vrij normaal, zeker bij schommelingen. Maar er moeten m.i. niet stukken glazuur afspringen. Ook weet ik niet zeker of de Bastard wel het glazuur/verf aan de buitenkant goed bakt. Waarschijnlijk wel.

Wat zijn der ervaringen bij de Kamado Joe en Primo Gril m.bt. het glazuur aan de buitenkant?
 
Dit zijn tot nu toe de enige twee reviews die ik heb kunnen vinden van de 2017 modellen:

Pitmaster-X : YouTube: NEW KAMADO JOE - FIRST LOOK
Baby Back Maniac : YouTube: Kamado Joe Big Joe Review | 2017 new features and included accessories

Ik vind de nieuwe KJ modellen de hogere prijs op zich wel waard, maar het scheelt nogal wat je budget is, of je naar de Classic of naar de Big Joe kijkt, en hoeveel bang-per-buck je wilt hebben.
Als de nieuwe modellen niet in je budget passen, zijn de oude modellen nog steeds een goede keuze, denk ik. Er zijn namelijk een heleboel dol-enthousiaste pre-2017 gebruikers en je kunt eventueel later nog upgraden met de nieuwe features (las ik op Facebook).
Aan de andere kant, de nieuwe Top Vent, nieuwe hinge en de Ash tray zijn features die toegevoegde waarde hebben en die je meteen kunt gebruiken. De nieuwe gasket en firebox zijn leuk op papier, maar moeten zich echter nog wel bewijzen. De nieuwe firebox zal zich moeten bewijzen door vooral minder snel te barsten dan de oude firebox, maar de Komodo Kamado had ook al een firebox die bestaat uit twee panels. Dus ergens denk ik dat dat wel goed zit. (Beter goed gejat...) De nieuwe hinge zal fijn zijn op de Classic II, maar zal vooral zijn meerwaarde hebben bij de Big Joe II.
Daarnaast is het ook een beetje het smartphone-effect. Je hebt al die nieuwe features niet nodig, maar ze maken het leven wel een stuk makkelijker.

Desondanks neig ik nog steeds naar de Oval XL :)
 
Bedankt voor jullie input! Ben op zoek naar de Classic. Zag het 2016 model recent ergens staan voor net iets meer dan 900 euro, das toch ruim 500 euro goedkoper dan het nieuwe model. Daarvan vind ik het nieuwe lift mechanisme wel een groot voordeel. Lastige keuze!

Daarnaast zag ik ook de stand alone staan met RVS banden. Is dit echt een stuk duurzamer dan de zwart metalen banden? Iemand hier ervaring mee?
 
delereos zei:
Bedankt voor jullie input! Ben op zoek naar de Classic. Zag het 2016 model recent ergens staan voor net iets meer dan 900 euro, das toch ruim 500 euro goedkoper dan het nieuwe model. Daarvan vind ik het nieuwe lift mechanisme wel een groot voordeel. Lastige keuze!

Daarnaast zag ik ook de stand alone staan met RVS banden. Is dit echt een stuk duurzamer dan de zwart metalen banden? Iemand hier ervaring mee?

RVS is in principe minder sterk dan de normaal stalen banden volgens mij.
 
?900 voor een KJ Classic is een mooie prijs hoor. Volgens mij was de normale prijs ?1195? Maar voor een verschil van een kleine ?500 zou ik denk ik eerst een nieuw- en oud model in het echt willen zien. Gewoon even voelen hoe het verschil in het lift mechanisme is en of dat het prijsverschil waard is. Ik kan me niet herinneren dat er veel mensen hebben geklaagd over het gewicht van de Classic namelijk. Maar voor iemand met een slechte schouder is het nieuwe lift mechanisme een uitkomst natuurlijk. Bij een upgrade van de Classic naar Classic II zal het vervangen van de het lift mechanisme het duurst zijn. Dus als je daar zonder zou kunnen en ze de nieuwe Top vent en ash tray los gaan aanbieden, ben je een stuk goedkoper uit.

De ash tray is leuk, maar zelfs in mijn KJ Junior leeg ik de firebox niet elke keer (om de 5-10 cooks denk ik, is afhankelijk van wat ik klaarmaak).

Maar de daisywheel weer opnieuw instellen nadat de kamado even open is geweest, of me afvragen hoeveel regen er via de bovenkant op mijn vlees terecht komt... Of als ik klaar ben met barbecuen en ik de top vent nog open wil laten om het vocht te laten ontsnappen terwijl het regent...
Dat zijn voor mij situaties die vaak voorkomen.
Als ik voor een oude Classic zou kijken zou een losse nieuwe Kontrol Tower Top Vent voor mij dus de meeste meerwaarde hebben, maar dan kom je weer op de prijs die we nog niet weten.... Voor mijn gevoel zou de Kontrol Tower Top Vent max zo'n ?100 mogen kosten. Als ie duurder wordt dan zou ik toch weer even de Smokeware Chimney Cap overwegen.

Het zou me overigens ook niet verbazen als de nieuwe Top vent en ashtray eerst in de US worden aangeboden en het even duurt voordat ze hier ook beschikbaar zijn, maar ook zonder is de Classic een mooi apparaat voor ?900.

Keuzes, keuzes... :)
 
Die as lade zit toch ook al in de oudere modellen?
 
Verrek, hij staat er inderdaad bij bij de Classic. Toen ik voor de KJ Junior/Classic keek was die er nog niet. Nou, als ie toch al standaard in de Classic zit, is het alleen maar mooi meegenomen :)

Nog een Big Joe II review in het Duits:
BBQ aus Rheinhessen : YouTube: Review: Kamado Joe - Big Joe - XXL Keramikgrill
 
Japo zei:
Naar aanleiding van enkele tips hier en op andere fora... Na het lezen van "het kolen"... Etc etc...

Ik heb gekozen voor de primo grill oval XL!

Iedereen bedankt voor het meedenken en aanleveren van zijn/haar meningen en ervaringen! Thnx!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Man wat ben ik jaloers. Dat ziet er echt prachtig uit. Sinds ik op dit forum zit en mij wat meer heb verdiept in de wonderlijke wereld van het Q'en ben ik er van overtuigd dat een keramische Q beter bij mij past dan een offset smoker. Vanaf dat ik mijn eerste OTG had gekocht had ik altijd al iets met indirect en aangezien het ombouwen van de bbq tijdens het koken mijn niet aanstaat, staat deze Primo op mijn wishlist. Ik ben mijn vriendin lekker aan het masseren om deze mega aankoop te doen zodra we klaar zijn met de bouw van t huis (budget is al apart aan de kant gezet). Hopelijk kan ik volgend jaar ook zo trots als een pauw mijn Primo hier laten zien.

Veel plezier ermee!!!
 
BoyS zei:
Japo zei:
Naar aanleiding van enkele tips hier en op andere fora... Na het lezen van "het kolen"... Etc etc...

Ik heb gekozen voor de primo grill oval XL!

Iedereen bedankt voor het meedenken en aanleveren van zijn/haar meningen en ervaringen! Thnx!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Man wat ben ik jaloers. Dat ziet er echt prachtig uit. Sinds ik op dit forum zit en mij wat meer heb verdiept in de wonderlijke wereld van het Q'en ben ik er van overtuigd dat een keramische Q beter bij mij past dan een offset smoker. Vanaf dat ik mijn eerste OTG had gekocht had ik altijd al iets met indirect en aangezien het ombouwen van de bbq tijdens het koken mijn niet aanstaat, staat deze Primo op mijn wishlist. Ik ben mijn vriendin lekker aan het masseren om deze mega aankoop te doen zodra we klaar zijn met de bouw van t huis (budget is al apart aan de kant gezet). Hopelijk kan ik volgend jaar ook zo trots als een pauw mijn Primo hier laten zien.

Veel plezier ermee!!!

Plezier heb ik er ontzettend van!

e644c6253b1893966c18c63faa4d4c74.jpg


80a7743ae5920bb02bf5ec7cdbb89ca5.jpg


ac5f0a46202cfd3336e3b010a21be08a.jpg
 
Ziet er goed uit zeg!! Is het een L of een XL? Ik zelf twijfel nog tussen deze maten... is brood bakken ook goed te doen? Heeft het niet een overheersende houtskoolsmaak??
 
Mooi speelgoed!
Broodbakken en taart gaat prima met neutrale houtskool (en zonder rookhout :) ))
 
Ik twijfel tussen de bastard large, kamado joe classic of een bge large. Is de bge kwalitatief echt een stuk beter dan de eerste 2?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Bedankt voor het meedenken! Is pizza/brood bakken op de primo beter c.q. anders dan op een 'ei'?
 
delereos zei:
Ziet er goed uit zeg!! Is het een L of een XL? Ik zelf twijfel nog tussen deze maten... is brood bakken ook goed te doen? Heeft het niet een overheersende houtskoolsmaak??

Het is een XL naarmate de investering vond ik het prijsverschil tussen de L en XL te klein.
Zoals Silverfox al aangeeft, gaat het eenvoudig zonder de rooksmaak. Persoonlijk had ik, met dit brood de Black Ranch Kuba kooltjes, op meer bbq smaak gehoopt. Volgende keer de Argentina hiervoor gebruiken.

delereos zei:
Bedankt voor het meedenken! Is pizza/brood bakken op de primo beter c.q. anders dan op een 'ei'?

Nee, principe blijft gelijk. H?t voordeel van de Primo, wat mij over de streep trok, is de ovale vorm, waarmee je tegelijk direct als indirect kan bereiden. Daardoor, helemaal wanneer je de verhogingsroosters meeneemt, houd je een groter grilloppervlak over.
 
sbakker82 zei:
Ik twijfel tussen de bastard large, kamado joe classic of een bge large. Is de bge kwalitatief echt een stuk beter dan de eerste 2?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ik denk dat BGE wel kwalitatief beter is, maar dat wil niet zeggen dat Basterd en Kamado Joe modellen slecht zijn.

Wat versta je eigenlijk onder "kwaliteit" en waarom is dat het punt waarover je twijfelt? Er zijn een heleboel blije Bastard en Kamado Joe gebruikers, maar er zijn ook mensen die overstappen van het ene merk naar een ander of het erbij nemen omdat... reasons. Niet elke kamado is hetzelfde en niet elke gebruiker verwacht en doet hetzelfde met een kamado.
Ga je niet voorbij aan het functionele aspect van de verschillende modellen? Ze worden bijvoorbeeld niet allemaal met dezelfde accessoires geleverd. Ook zijn de onderdelen die ze wel allemaal hebben niet gelijk aan elkaar.


 
 
Terug
Bovenaan Onderaan