?900 voor een KJ Classic is een mooie prijs hoor. Volgens mij was de normale prijs ?1195? Maar voor een verschil van een kleine ?500 zou ik denk ik eerst een nieuw- en oud model in het echt willen zien. Gewoon even voelen hoe het verschil in het lift mechanisme is en of dat het prijsverschil waard is. Ik kan me niet herinneren dat er veel mensen hebben geklaagd over het gewicht van de Classic namelijk. Maar voor iemand met een slechte schouder is het nieuwe lift mechanisme een uitkomst natuurlijk. Bij een upgrade van de Classic naar Classic II zal het vervangen van de het lift mechanisme het duurst zijn. Dus als je daar zonder zou kunnen en ze de nieuwe Top vent en ash tray los gaan aanbieden, ben je een stuk goedkoper uit.
De ash tray is leuk, maar zelfs in mijn KJ Junior leeg ik de firebox niet elke keer (om de 5-10 cooks denk ik, is afhankelijk van wat ik klaarmaak).
Maar de daisywheel weer opnieuw instellen nadat de kamado even open is geweest, of me afvragen hoeveel regen er via de bovenkant op mijn vlees terecht komt... Of als ik klaar ben met barbecuen en ik de top vent nog open wil laten om het vocht te laten ontsnappen terwijl het regent...
Dat zijn voor mij situaties die vaak voorkomen.
Als ik voor een oude Classic zou kijken zou een losse nieuwe Kontrol Tower Top Vent voor mij dus de meeste meerwaarde hebben, maar dan kom je weer op de prijs die we nog niet weten.... Voor mijn gevoel zou de Kontrol Tower Top Vent max zo'n ?100 mogen kosten. Als ie duurder wordt dan zou ik toch weer even de Smokeware Chimney Cap overwegen.
Het zou me overigens ook niet verbazen als de nieuwe Top vent en ashtray eerst in de US worden aangeboden en het even duurt voordat ze hier ook beschikbaar zijn, maar ook zonder is de Classic een mooi apparaat voor ?900.
Keuzes, keuzes...