BasBQ
Beef en Steak

BGE large vs. Kamado Joe Classic vs. Primogrill Oval large

Ik blaas op niks, en al helemaal niet op een trompet, laat staan dat ik een heel draadje ga zitten doorspitten om data te vergelijken, dus sorry. Het kwam denk ik door de reactie van Japo.
Maar joh, primo ( of prima, in dit geval) =))
Hopelijk komen er foto's en heerlijke gerechten van de uiteindelijke keuze!


Japo zei:
Alvorens ik aan dit topic begon, had ik nog geen voorkeur en zocht deze dan ook op basis van jullie ervaringen. Na vele reacties, ook op ander forum, ging mijn voorkeur uit naar de BGE.
Maar vervolgens kom Dominique met onderstaand bericht...

Dominique zei:
Ik heb dus een BGE Large. Zou ik opnieuw gaan investeren zou ik een Primo-oval kopen. Door de vorm kun je daar makkelijk direct en indirect werken. Mis ik dit bij het dagelijks gebruik van mijn Ei? Nee, eigenlijk niet. Het is meer een gevoel van " als ik zoveel geld uitgeef, wil ik er zoveel mogelijk mee kunnen". Een beetje als een stereo aanschaffen met een enorm uitgebreide equalizer. ( waar je vervolgens niets meer mee doet, als je hem ingesteld hebt). Ofzo. Ik heb ook een divide en conquer set van Kamado-joe, hiermee kun je je Ei ook direct en indirect gebruiken, zonder allemaal gedoe. ( ook maar 1x gebruikt hihi). Dus nodig, nodig nee.
Ben ik ontevreden over mijn Ei? Zeker niet! Sterker nog, ik ben er dolblij mee.
Dus de keuze zou misschien niet moeten gaan tussen Kamado-joe en BGE, de keuze zou moeten gaan tussen rond en ovaal.
Om het nog moeilijker te maken. Fijn he? Graag gedaan =))


... Wat de zaak weer kan veranderen...

Wanneer ik snel google, komen de PrimoGrill Oval large en BGE aardig bij elkaar in de buurt qua prijs (? 175,-) evenals garantievoorwaarden (lifetime keramiek).
Zijn er meer leden die bovenstaande mening beamen of willen tegenspreken?
 
Gelukkig blaas ik letterlijk op een trompet! Vandaar ook de avatar! En weer on topic....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Het topic veranderd dus in rond of oval!  In een van de gevallen is de keuze zeer beperkt, zal niet verklappen welke.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Ik kom even terug op het prijsverschil tussen de Kamado Joe Classic Standalone en de Primo L 300 Standalone.
De KJ komt op ? 1195,00 inclusief halve roosters, hitteschilden, aspook en tang.
De Primo komt op ? 1450,00 maar om hem te vergelijken met de KJ komt daar nog bij:
Aspook ? 24,00
Roostertang ? 30,00
Verdeelplaat ? 72,00
Hitteschilden ? 125,00
Roosters voor hitteschilden ? 78,00
Totaal ? 1779,00

Dat is dus ? 584,00 duurder dan de KJ en dat is een hoop geld voor een (iets) betere indeling van het roosteroppervlak. Bovendien ben ik wat meer gecharmeerd van de rvs roosters van de KJ dan de porselein gecoate roosters van de Primo, maar of dat echte iets uit maakt weet ik niet.

De KJ wordt volgend jaar gewijzigd en mogelijk iets duurder maar daar kon ik het fijne niet van vinden.

Lastige keuze.
 
Zappa zei:
Ik kom even terug op het prijsverschil tussen de Kamado Joe Classic Standalone en de Primo L 300 Standalone.
De KJ komt op ? 1195,00 inclusief halve roosters, hitteschilden, aspook en tang.
De Primo komt op ? 1450,00 maar om hem te vergelijken met de KJ komt daar nog bij:
Aspook ? 24,00
Roostertang ? 30,00
Verdeelplaat ? 72,00
Hitteschilden ? 125,00
Roosters voor hitteschilden ? 78,00
Totaal ? 1779,00

Dat is dus ? 584,00 duurder dan de KJ en dat is een hoop geld voor een (iets) betere indeling van het roosteroppervlak. Bovendien ben ik wat meer gecharmeerd van de rvs roosters van de KJ dan de porselein gecoate roosters van de Primo, maar of dat echte iets uit maakt weet ik niet.

De KJ wordt volgend jaar gewijzigd en mogelijk iets duurder maar daar kon ik het fijne niet van vinden.

Lastige keuze.

Heel juist Zappa, Kamado Joe komt dit voorjaar met het model 3 uit voor de Classic en Big kamado's. Hier zijn heel wat vernieuwingen aan verbonden.

* Nieuw sluit systeem waardoor het deksel niet meer dicht kan vallen
* Nieuwe top vent uit cast aluminium waardoor het niet meer kan binnen regenen en de instelling niet kan veranderen bij openen en sluiten van de bbq
* Nieuwe gesegmenteerde onbreekbare firebox
* Nieuwe niet verslijtbare vilt

Bovenop het Divide & Conquer systeem en de as lade krijg je dus nog heel wat extra innovaties.
Kijk maar eens op onze Facebook pagina voor meer info. (Facebook Kamado BBQ)

Veel succes met de keuze!
 
SilverFox zei:
Ik had verwacht dat ik het dubbele gedeelte zou missen op me ei, maar eerlijk gezegd mis ik het niet. Die ene keer dan ik de platesetter moet verwijderen doe ik dat meet me handschoenen.

Als je het gemak ervan niet hebt ervaren kun je het ook niet missen :)
 
Riestad zei:
SilverFox zei:
Ik had verwacht dat ik het dubbele gedeelte zou missen op me ei, maar eerlijk gezegd mis ik het niet. Die ene keer dan ik de platesetter moet verwijderen doe ik dat meet me handschoenen.

Als je het gemak ervan niet hebt ervaren kun je het ook niet missen :)


Ik mis het ook niet, en ik weet hoe het is want heb eerst gewoon met Weber gewerkt. Pas mijn bereidingen erop aan. Zou ik nu weer een ei kopen of een primo?
Ik denk een primo, maar dat is voornamelijk qua capaciteit.
 
Ik snap wat je bedoelt, ik heb had in den beginnen ook alleen de Weber; maar door de goede scheiding op de Primo is het toch een andere gebruikerservaring dan de oplossingen die voor de weber voorhanden zijn.

Waarschijnlijk ben ik een luie Q'er 😂
 
Dat sowieso Ries, maar dat staat los van je primo
Op me gasser en wga heb ik uiteraard de mogelijkheden om dat tegelijk te kunnen.
Ik kan me geheel bij Noskos aansluiten. Zou ik opnieuw een keramische halen, was ik voor een grotere gegaan dan een large waarschijnlijk. Kans is aanwezig dat het dan een primo xl was, maargoed... Stel ik zou nu uitbreiden kan er natuurlijk ook een 2e large bij. Heb ik ook direct en indirect tegelijk ?n de mogelijkheid voor 2 verschillende temperaturen tegelijk (en veel kans op een echtscheiding)
 
De bbq shop waar ik regelmatig kom, en ook een professioneel kok die ik laatst sprak, haalden als negatieve punt bij de Primo ten opzichte van een ei, dat je bij een ei de temperatuurverdeling over het rooster veel homogener kunt krijgen, door de ronde vorm.
Ervaart niemand van jullie dit? Of is het er wel, maar is het zo klein dat je er niks van merkt in negatieve zin?
 
dennis zei:
De bbq shop waar ik regelmatig kom, en ook een professioneel kok die ik laatst sprak, haalden als negatieve punt bij de Primo ten opzichte van een ei, dat je bij een ei de temperatuurverdeling over het rooster veel homogener kunt krijgen, door de ronde vorm.
Ervaart niemand van jullie dit? Of is het er wel, maar is het zo klein dat je er niks van merkt in negatieve zin?

Ik heb dit ook eens gehoord, dus mij niet onbekend. Maar of het heel storend is, weet ik dus niet.
 
Dominique zei:
dennis zei:
De bbq shop waar ik regelmatig kom, en ook een professioneel kok die ik laatst sprak, haalden als negatieve punt bij de Primo ten opzichte van een ei, dat je bij een ei de temperatuurverdeling over het rooster veel homogener kunt krijgen, door de ronde vorm.
Ervaart niemand van jullie dit? Of is het er wel, maar is het zo klein dat je er niks van merkt in negatieve zin?

Ik heb dit ook eens gehoord, dus mij niet onbekend. Maar of het heel storend is, weet ik dus niet.

Ik zou er gebruik van maken, vaak is je vlees ook niet helemaal homogeen, sommige delen kunnen meer hitte verdragen dan her andere
 
richard0501 zei:
Dominique zei:
dennis zei:
De bbq shop waar ik regelmatig kom, en ook een professioneel kok die ik laatst sprak, haalden als negatieve punt bij de Primo ten opzichte van een ei, dat je bij een ei de temperatuurverdeling over het rooster veel homogener kunt krijgen, door de ronde vorm.
Ervaart niemand van jullie dit? Of is het er wel, maar is het zo klein dat je er niks van merkt in negatieve zin?

Ik heb dit ook eens gehoord, dus mij niet onbekend. Maar of het heel storend is, weet ik dus niet.

Ik zou er gebruik van maken, vaak is je vlees ook niet helemaal homogeen, sommige delen kunnen meer hitte verdragen dan her andere

Dat lijkt mij weer erg lastig, je ziet niet aan de buitenkant of en welk stuk dat dan is. Het lijkt mij nu niet direct onoverkomelijk ook, het is bbq, geen wetenschap. Toch?
 
Soms heb je ongelijke stukken. Verschil in dikte  of meer of minder vet. Dan kan het makkelijk zijn als je weet waar de hetere, of juist koelere delen zijn. In combinatie met het brede rooster oppervlak , denk ik dat er wel wat voordeel uit te halen is. Aan de andere kant als de warmte geheel homogeen is, hoef je je daar niet druk over te maken, want dan maakt het niet uit waar je je vlees legt.
 
dennis zei:
De bbq shop waar ik regelmatig kom, en ook een professioneel kok die ik laatst sprak, haalden als negatieve punt bij de Primo ten opzichte van een ei, dat je bij een ei de temperatuurverdeling over het rooster veel homogener kunt krijgen, door de ronde vorm.
Ervaart niemand van jullie dit? Of is het er wel, maar is het zo klein dat je er niks van merkt in negatieve zin?

Dat heb ik in mijn ei ook. Ik hark altijd de kolen van de vorige sessie naar voren om de gaatjes onderin vrij te houden en vul dan met vers houtskool. Het gevolg daarvan is dat de voorkant altijd minder heet is dan de achterkant van mijn ei. Ik ben daar blij mee want dan heb ik een soort veilige zone waar in naartoe kan al dingen te hard gaan.
Het is niet zo dat ik de hele roosteroppervlakte van het ei nodig heb met de zelfde temperatuur.
 
Kamado Jan zei:
Zappa zei:
Ik kom even terug op het prijsverschil tussen de Kamado Joe Classic Standalone en de Primo L 300 Standalone.
De KJ komt op ? 1195,00 inclusief halve roosters, hitteschilden, aspook en tang.
De Primo komt op ? 1450,00 maar om hem te vergelijken met de KJ komt daar nog bij:
Aspook ? 24,00
Roostertang ? 30,00
Verdeelplaat ? 72,00
Hitteschilden ? 125,00
Roosters voor hitteschilden ? 78,00
Totaal ? 1779,00

Dat is dus ? 584,00 duurder dan de KJ en dat is een hoop geld voor een (iets) betere indeling van het roosteroppervlak. Bovendien ben ik wat meer gecharmeerd van de rvs roosters van de KJ dan de porselein gecoate roosters van de Primo, maar of dat echte iets uit maakt weet ik niet.

De KJ wordt volgend jaar gewijzigd en mogelijk iets duurder maar daar kon ik het fijne niet van vinden.

Lastige keuze.

Heel juist Zappa, Kamado Joe komt dit voorjaar met het model 3 uit voor de Classic en Big kamado's. Hier zijn heel wat vernieuwingen aan verbonden.

* Nieuw sluit systeem waardoor het deksel niet meer dicht kan vallen
* Nieuwe top vent uit cast aluminium waardoor het niet meer kan binnen regenen en de instelling niet kan veranderen bij openen en sluiten van de bbq
* Nieuwe gesegmenteerde onbreekbare firebox
* Nieuwe niet verslijtbare vilt

Bovenop het Divide & Conquer systeem en de as lade krijg je dus nog heel wat extra innovaties.
Kijk maar eens op onze Facebook pagina voor meer info. (Facebook Kamado BBQ)

Veel succes met de keuze!

Inmiddels zag ik ook de prijs daarvan langs komen: ? 1374,00
http://www.rookovens-online.nl/a-46883143/classic-joe/kamado-joe-classic-iii-nieuw-model-2017-standalone/

Dat is dus bijna ? 180,00 voor de vernieuwingen, uitgaande van de standalone.
De nieuwe topvent en afdichting vind ik niet zo interessant. De in delen opgebouwde vuurschaal heeft technisch misschien wel een voordeel maar betekent dat dan dat de huidige vuurschalen kunnen barsten?
Dat maakt de keuze nog lastiger.  :)

 
KamadoJoe zei:
Maar als ik een keramisch ei in deze maat zou overwegen zou dat er maar ??n zijn; een ovale Primo.  B-)
Ben ik het zeker mee eens maar of dat nu inderdaad een objectieve mening is????

Suc6 en veel wijsheid in ieder geval met je keuze. B-)
 
Is dit niet een discussie zoals:
iOS versus Android
Audi versus Mercedes
Samsung TV versus Sony
Etc.?

Het werkt allemaal, je bereikt hetzelfde doel, wellicht via een ander pad en met ander materiaal. Maar bottomline is goed eten, met liefde bereid.
 
Ja hoor, hebben we eindelijk een keuze gemaakt voor KJ Classic Standalone, met de rvs banden en topvent, tot voor kort te koop voor ? 1195,00:
Is die niet meer leverbaar en gaat iedereen over naar het nieuwe model.
 
Terug
Bovenaan Onderaan