BasBQ
Beef en Steak

Beste beer can chicken tot dusver

 

ThomasTW

Tondelzoeker
Berichten
4
Ik had nog een mooi klein braadkuikentje van dik een kilo in de vriezer liggen dus was het tijd om de eerste badge te veroveren. Zeker niet mijn eerste BCC maar dit was by far de lekkerste tot nu toe. In plaats van het klassieke recept heb ik hem deze keer eerst in een kruidig pekelbad met flink wat citroen laten zwemmen.
1674498483447.jpeg

Pekel bestaat uit grof zeezout, bruine basterdsuiker, jeneverbes, zwarte peper, paar plakjes knoflook, rozemarijn, tijm, laurier en een citroen.

Na 4 uur baantjes trekken ging de kip in een relatief simpele droge coating (zout, zwarte peper, knoflookpoeder, cayennepeper, gerookte paprika en oregano).
1674498838991.jpeg


De kip nam plaats op een groot blikje radler (dat kon natuurlijk niet anders met een citroenpekel). Driekwart van de inhoud ging richting de chef.
1674498870717.jpeg


Na 45 minuten wat puntpaprika en aubergine erbij om te grillen.
1674498885593.jpeg


Na een uur was ie 70 graden en vond ik het wel mooi geweest. Het eindresultaat was bijzonder mals, zelfs de normaal wat drogere borst was heerlijk sappig en het vleugje citrus was duidelijk te proeven door de hele kip. Velletje was super krokant.
1674498898518.jpeg


Al met al zeer geslaagd!
 
Ziet er geslaagd uit. Dat word een tokkie sticker.
 
Ziet er goed uit, zal vast gesmaakt hebben.
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Dat is een lekker kippetje!

Gefeliciteerd met je 🐔
 
Ziet er lekker uit. Welkom bij de Tokkies.
 
Het pekelen van kip kost even wat tijd en moeite, maar het resultaat vind ik zo veel beter dan wanneer kip niet is gepekeld. Mooi kipje geworden.
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je tokkie 🐔.
 
Blij dat de Q master een goed glas bier heeft genomen. Lekker bij de chick on blick.
Proficiat met de tokkie award.
 
Kippie! altijd lekker
Gefeliciteerd met de sticker
 
Heerlijk. Pekelen ga ik ook eens moeten doen met kip.
Met pekelen heb je wel een grotere kans op rubber huidje , kun je beter injecteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan