Beef en Steak

Berghoff mini kamado Birthday Present

Timothy

Sprokkelaar
Hi mede Q'ers,
Mn beste vriend praat al een tijdje over een kamado maar kampt met plaatsgebrek ( klein balkon aan het appartement).
Hij geniet ervan om te koken op de Q en moest dus iets doen! FF op MP zitten scrollen en een berghoff mini kamado gevonden voor €50! Dus er dan maar om geweest en ga nog wat update's doen er aan dat hij ertegen aan kan!

Plan van aanpak:
- Ash tray maken
- kolenmandje maken
- platesetter
- nieuw rooster in RVS
- Nieuwe vilt
- alles opkuisen
- handvatje wat opleuken

Nu sta ik nog in twijfel voor de platesetter om deze in RVS te maken ( lees 2MM plaat) of toch eerder voor een terracotta schaaltje ofzo? Naar wat zou jullie keuze gaan?

Hoe kuisen jullie de top vents van jullie kamado? Ik heb hier wal bio ontvetter staan ( foodsafe ) maar heb hier toch men twijfels bij..

Nog wat foto's van het projectje

tempImageKWOsCv.png
tempImageh6cIVh.png
tempImagehvYdyr.png
tempImageNgpnPd.png
tempImageiVu5Es.png
tempImageL4IT6r.png
tempImagexh64dR.png

Heb van een oude RvS pan de bodem eraf geflext met nog een klein opstaand randje voor als platesetter en drippan . En via temu voor €6 RvS rooster met poten om verder van de kolen te komen voor beter indirect.
IMG_1132.jpeg
IMG_1131.jpeg
IMG_1100.jpeg

Heb van een oude RvS pan de bodem eraf geflext met nog een klein opstaand randje voor als platesetter en drippan . En via temu voor €6 RvS rooster met poten om verder van de kolen te komen voor beter indirect.Bekijk bijlage 65786Bekijk bijlage 65787Bekijk bijlage 65788

Thanks, ziet er goed uit! Het RVs rooster ben ik al aan begonnen dus dat zit snor, had nog 8mm rond RVS liggen dus wat rollen en lassen en klaar :D .

Platesetter kan dus gewoon in RVS, Toppie!

• Leuk
Waarderingen: Rdj
Heb voor mijn zoontje ook RvS rooster gelast met platesetter frame . Om hoger te komen
IMG_0930.jpeg
IMG_0928.jpeg

Dankjewel, en succes met het projectje.
Je maat zal er blij mee wezen.👍🏻

Wat een lieverd, en een mooie kleur ook!
Daar gaat je vriend veel plezier aan beleven denk ik. Ik ben benieuw hoe het eindresultaat er uit gaat zien.

Eindelijk nog eens een update!
Hier en daar al wat verder kunnen doen maar aardig wat werk tussenin moeten doen..

Ondertussen het Q’tje volledig uiteen gehaald, en dan ook maar ineens een nieuw viltje besteld.

Dan ook maar snel de bottom vent door de rollen gehaald, de plaatjes hadden wel zeeeer veel speling 😅.. nu sluit het netjes af zoals het hoort.

IMG_1802.jpeg

IMG_1810.jpeg

IMG_1808.jpeg

IMG_1843.jpeg

Dan begon het beter knutselwerk 😅..
Naar mijn mening vond ik het echt wel nodig om een ashtray te hebben, anders is het telkens sukkelen om de asresten eruit te krijgen, dus maar snel even een kopie gemaakt van die in mijn bastard, wel een formaatje kleiner 😅

IMG_1846.jpeg
IMG_1854.jpeg
IMG_1855.jpeg
IMG_1856.jpeg
IMG_1857.jpeg

Terwijl we dan bezig zijn het nieuwe roostertje in 8mm rvs, toch iets zwaarder uitgevallen dan gedacht voor zo’n klein oppervlak 🫤
IMG_1859.jpeg
IMG_1929.jpeg

Heb de rooster snel snel gemaakt, dus waren de randen niet netjes ontbraamt, dan maar snel even met de TIG randjes wegsmelten 😅
IMG_1930.jpeg

Dan ook maar ineens een simpel kolenmandje ineen geflatst, zeker niet de mooiste maar zal wel doen wat het moet

IMG_1881.jpeg

IMG_1882.jpeg
IMG_1883.jpeg

Deze avond dan maar begonnen met het vilt te verwijderen, wat een smerige troep.. zat precies vast met vloeibare dichting.. maar met een plamuurmesje het meeste eraf, dan met een messing borstel de restjes en dan nog eens opgeschuurd.
IMG_1924.jpeg
IMG_1925.jpeg
IMG_1926.jpeg
IMG_1928.jpeg

Wat staat er nog op de to-do,
- handvat opschuren en in de olie zetten
- deflector plate maken
- steun voor deflector en rooster maken
- vilt kleven
- testen uiteraard 😁

Zou ook nog graag de topvent ontvetten, iemand tips met welk product? Zelf dacht ik aan food safe ontvetter en dan opnieuw inspuiten met cast iron spray ?

Tot de volgende update ✌️

IMG_1927.jpeg

mooi klusje zo.. doe je goed!!
topvent zou ik met dreft doen, zodra deze klaar is, dun in de olie zetten en in laten branden

Lekker bezig kerel,Ziet er top uit allemaal 👌🏼

Knap werk man! Die kokenmand zal zorgen voor betere airflow 👍🏻 waardoor je ook weer beter de temp kan regelen

Misschien op die aspot nog een horizontaaltje lassen. Dan heb je een handvat om deze makkelijk te pakken. Dat geeft mijn bastard ook.

Goed bezig zeg! Dat wordt heel mooi!

Vandaag nog wat verder gedaan,
Viltje netjes geplakt, ook op de bottom vent dat deze toch ook mooi afdicht
IMG_1972.jpeg

IMG_1973.jpeg

Dan terug beginnen monteren, handvatje ook opnieuw in de olie gezet

IMG_1974.jpeg

Dan nog een platesetter gemaakt in alu plaat ( moest toevallig een gat klokken van 163 in alu, dus had ik meteen een plaatje 😅 ) en een frame om deze in te leggen en de rooster wat te verhogen!
IMG_1975.jpeg

IMG_1976.jpeg

IMG_1978.jpeg

Dan totaal plaatje ( behalve de topvent en de temperatuur meter ) en alle “extra” home made stukken op een rij

IMG_1979.jpeg

IMG_1980.jpeg

Nu nog de topvent reinigen en opnieuw invetten en dan kan deze een maiden run maken 🤩!

Jaaa, het horizontaaltje op de ash trap! Netjes man.
De rest ook natuurlijk!

Terug
Bovenaan Onderaan