Beef en Steak

Begin gemaakt met het maken van gerookt spek.

Als leek op dit gebied geniet ik echt van al je kennis die je hier met ons deelt 😁
Kennis komt door jarenlang als een spons alle informatie die gedeeld wordt op te zuigen.
En fijn om die spons weer uit te knijpen om die vergaarde kennis weer te kunnen delen, thanx.:)

Of je verft het voor de lol in een kleurtje 😁
Dan zie je helemáál hoe diep het ingetrokken is 😜

Bekijk bijlage 73565
Ja dan zie je tot hoe diep de kleurstof is doorgedrongen. Dat laat echter niet zien hoe diep de cure (nitrietzout) is doorgedrongen, want dat laat zien hoe diep je pekel is doorgedrongen en het nitriet met de myoglobine in het vlees heeft gereageerd, het vlees roze kleurt, en samen met het zout zijn conserverende werking heeft gedaan.

Ja dan zie je tot hoe diep de kleurstof is doorgedrongen. Dat laat echter niet zien hoe diep de cure (nitrietzout) is doorgedrongen...

Ik bedoelde het eigenlijk een beetje als een grapje.
Maar idd zoals Ewald zegt. 't Is wel duidelijk zo.

Met nitrietzout (Colorozo) kun je eenvoudig achteraf zien of je vlees tot in de kern gepekeld was, als bij doorsnede er geen goede verdeliong is tot in de kern zal het niet gepekelde gedeelte grauw van kleur zijn en niet mooi roze.

Mooi roze:
dikte ongeveer 5-6 cm. pekeltijd 17 dagen

Bekijk bijlage 73531
Mmmm Pastrami Ewald ….. 😋
28 februari gaat er weer een mooi stuk Brisket in de brine om dit goddelijk gerecht te maken 🤗

Met nitrietzout (Colorozo) kun je eenvoudig achteraf zien of je vlees tot in de kern gepekeld was, als bij doorsnede er geen goede verdeliong is tot in de kern zal het niet gepekelde gedeelte grauw van kleur zijn en niet mooi roze.
Daar heb ik nog wel een voorbeeldje van..
IMG_8405.jpeg

Als je goed kijkt, rechtsboven van mijn linker duim..
1 dagje langer was beter geweest.
Oh op het stapeltje achter zie je het misschien beter.

Maar ja, bacon day kwam met een tijdslimiet hé 😝
Niks van geproefd, for the record. Hij was weer heerlijk.

Terug
Bovenaan Onderaan