BasBQ
Beef en Steak

Beercan Chicken.

 

Wilco-G

Gemarineerd
Berichten
1.256
Gisteren voor de eerste keer Beercan Chicken gemaakt, wat een feest.

Bij de Turkse slager een kip meegenomen, beestje woog 1550 gram, om te beginnen heb ik hem/haar eerst van binnen en van buiten afgespoeld.
Ik heb geen blikjes bier, maar deze stond er nog en moest toch op.

SKr0oOd.jpg


Omdat het velletje wat lastig los kwam deze het eerste stukje met een lepel losgemaakt.

9jLTpF9.jpg


Een flinke hoeveelheid van " mijn eigen rub " rondom onder het velletje verdeeld.

Z6ZeBOD.jpg


mKPGehV.jpg


Even kijken hoe ver het blik er in moet .. :p

mdq3mp9.jpg


Na een uurtje de kip in de koelkast te hebben laten wennen aan de kruiden en aan het idee van een blik in het achterwerk de opstelling klaar gezet, de brikettenstarter brand al.

l9qtfNB.jpg


Zo .. dát zit me een partij lekker .. :ROFLMAO:

24dLgUJ.jpg


De thermometers geplaatst.

C9pTDRc.jpg


Op naar de bbq!

dTN395n.jpg


Een uurtje later komt de temperatuur al in de goede richting, maar is nog maar rond de 60 graden

D0UP8kl.jpg


Waarom weet ik niet, de temperatuur boven in de ketel gemeten zat ruim op de 190 graden maar dat laatste stukje duurde wel erg lang, maar na nog ruim 45 minuten is de 73,5 graden bereikt. het ruikt heerlijk en ziet er meer dan lekker uit.

WzSwiPQ.jpg


Eenmaal op het aanrecht nogmaals gecheckt.

9B9xFAN.jpg


Is het geen plaatje .. ?

6GCjEYo.jpg


Toen na een kwartiertje rusten aansnijden, 2 mooie sappige dikke filets en wat los vlees.

Vtou5lv.jpg


En het een en ander aan kluifwerk, velletje was lekker knapperig.

4BklSQ2.jpg


Wat groente en Turks brood er bij, een begin portie voor vrouwlief.

VD9tUMk.jpg


En natuurlijk moet de kok ook eten .. ;)

l0t751a.jpg


Uiteindelijk het karkas kaal gemaakt, de rest was vanmorgen ontbijt .. :D

8SctmKr.jpg


Omdat het op het laatst erg langzaam ging heb ik de kip omgedraaid met de borst naar de briketten toe om de boel wat te versnellen, er zat nog wel genoeg hitte in de bbq, temperatuur bleef hangen rond de 180 / 190 graden toen was binnen tien minuten de 73 graden gehaald.

Eindresultaat, een heerlijke malse kip, een lekker stuk brood en een geslaagde maaltijd, voor herhaling vatbaar.

Dank voor het lezen en kijken! ( en uiteraard, advies is altijd welkom ;) )
 
Mooi uitgebreid verslag van een mooie BCC, dat is zeker een sticker waard.
Welkom bij de Tokkies🐔
 
Leuk verslag, zo'n BCC is altijd top.
Gefeliciteerd met je sticker.
 
Leuk verslag met als eindresultaat een heerlijk sappig kippetje, gefeliciteerd met je Tok 🥳
 
Ziet er lekker uit, dat moet wel goed gesmaakt hebben. Gefeliciteerd met je tokkie!
 
Ziet er heerlijk uit. Gefeliciteerd met je 🐓. Trouwens hem/haar is meestal een haar bij een kip 😜
 
Ziet er goed uit. Staat ook nog steeds op het lijstje maar ben geen groot kip fan, en zeker geen Kluivert. Maar alles voor de badge 👌🏻

Smaakt een Turkse kip nog anders dan die uit Barneveld?
 
Ik kan me voorstellen dat dat lekker heeft gesmaakt! Ik heb wel eens de groenten en aardappeltje in de lekbak erbij gedaan, dan heb je een mooi ‘eenpansgerecht’.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Gefeliciteerd met je tokkie!
Het wassen van kip wordt afgeraden. Je kip komt schoon uit de slachterij en met wassen kun je met spetten salmonella door je keuken verspreiden.
 
Ziet er goed uit. Staat ook nog steeds op het lijstje maar ben geen groot kip fan, en zeker geen Kluivert. Maar alles voor de badge 👌🏻

Smaakt een Turkse kip nog anders dan die uit Barneveld?
Er kwamen 2 mooie dikke filets af, en als je een beetje je best doet komt er ook een best stuk vlees van de poten af dus kluiven hoeft niet perse een hindernis te zijn ;)
 
Ik kan me voorstellen dat dat lekker heeft gesmaakt! Ik heb wel eens de groenten en aardappeltje in de lekbak erbij gedaan, dan heb je een mooi ‘eenpansgerecht’.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dat doe ik bij volgende poging (y) bijna 2 uur moet lang genoeg zijn om wat aardappels en groente mee te garen.
 
Gefeliciteerd met je tokkie!
Het wassen van kip wordt afgeraden. Je kip komt schoon uit de slachterij en met wassen kun je met spetten salmonella door je keuken verspreiden.
Dankje voor de tip, totaal niet aan gedacht ( was zo verdiept in de (voor) bereiding van de kip .. :giggle:
 
Terug
Bovenaan Onderaan