Beef en Steak

Beer Can Chicky en beenham. Spoedklusje

Peter64

BBQ Junkie
Gisterenmiddag nog snel wat bij elkaar gefantaseerd. Eigenlijke programma kon ivm een test niet door gaan,
Gelukkig is iedereen gezond.
Beercan chicken pittig gekruid en tussen v3l 3n bkrst gevuld met gember en red eagle chilisaus
Beenham oosters gevuld met peper, knoflook en gember en char sui gemarineerd.
IMG_3889.JPG
IMG_3890.jpg

IMG_3892.JPG

Vanmiddag de Q op temp gezet. Terlanco briketten van Welkoop gebruikt. 1 bak kolen.
T dome 190 C boven de kolen. Bij ma4griet wiel 145 C
Na 1,5 h. De beenham nog ff laten garen. Kip nog niet geheel klaar.
IMG_3893.JPG
IMG_3895.JPG

Kip vertoont een wat zwart randje. Vel een beetje zwart. Heeft net onder margriet wiel gestaan.
Beennham bij kerntemp van 63C eraf en laten rusten.
Borst van de kip bij een kern van 68C met folie afgedekt.
BCC borst 72C en rug 78C eraf gehaald . Viel van garigheid bijna uit elkaar.

IMG_3896.JPG
IMG_3897.JPG

Daarbij lontong, nasi koenjit, kroepoek, boemboe boontjes etc geserveerd en afgekoeld met 🍺
Selamat makan.

Op het velletje na goed gelukt. Maar heeft gelukkig goed gesmaakt.

Op het velletje na goed gelukt. Maar heeft gelukkig goed gesmaakt.
Chilisaus (suiker) op velletje. Niet fraai,....heeft perfect gesmaakt.
Ik hou volgende keer wel de kerntemp op max 70C

hoppa. nou, honger is er niet geleden. lekker allemaal

Lekkere dikke run zo. Met allemaal lekkers. Z’n plakje beenham is ook verschrikkelijk lekker op brood de volgende dag. Met een klein likje truffel mayo

Lekkere dikke run zo. Met allemaal lekkers. Z’n plakje beenham is ook verschrikkelijk lekker op brood de volgende dag. Met een klein likje truffel mayo
Je denkt toch niet dat er in "mi casa" beenham overblijft. (en al helemaal niet voor het broodje van papili). :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er weer fantastisch uit! Misschien domme vraag, maar die bevroren peper is omdat die er dan makkelijk"er" ingeduwd kan worden?

Ziet er weer fantastisch uit! Misschien domme vraag, maar die bevroren peper is omdat die er dan makkelijk"er" ingeduwd kan worden?
@ Welmer, dit is geen domme vraag. Die bestaan nl niet. 🙃.
Antw. Yes. De peper moet goed recht en stijf bevroren zijn. Met een klein mesje een diepe inkeping maken en dan de peper erin duwen.
Knoflook en gember kan je er met een klein sneetje zo in duwen.
Succes. 👍

Ik lees overal dat de borst en de billen een andere kerntemperatuur moeten hebben. maar nergens staat erbij hoe je dat doet.
Jij dekt het met folie af. Helpt dat echt?
Als je een gewone chickensitter hebt, dan kun je de billen korter naar buiten zetten, maar ik het een schotel van 30cm met sitter in het midden.
Advies?

Ik lees overal dat de borst en de billen een andere kerntemperatuur moeten hebben. maar nergens staat erbij hoe je dat doet.
Jij dekt het met folie af. Helpt dat echt?
Als je een gewone chickensitter hebt, dan kun je de billen korter naar buiten zetten, maar ik het een schotel van 30cm met sitter in het midden.
Advies?
@ Free ltd. Ik zet de chicky indirect met de rug naar de kolen. Meestal gebruik ik twee kolenmandjes die ik tegen de kant zet, met de kip op de andere zijde.
In dit draadje stond (stomweg) de kip onder de luchtuitlaat. Borst tijdig afdekken helpt wel, maar kan ik niet wetenschappelijk onderbojwen. 🤔

@ Free ltd. Ik zet de chicky indirect met de rug naar de kolen. Meestal gebruik ik twee kolenmandjes die ik tegen de kant zet, met de kip op de andere zijde.
In dit draadje stond (stomweg) de kip onder de luchtuitlaat. Borst tijdig afdekken helpt wel, maar kan ik niet wetenschappelijk onderbojwen. 🤔

Dat ligt bij mij een beetje anders, want ik heb een Kamado. Dus de deflector gaat er helemaal in en overal is dezelfde warmte. Vandaar dat ik het mij afvroeg. Logica was idd de hele zijde naar de warme kant, maar vermits mijn schotel 30cm doorsnede heeft en die in het midden van de kamado komt te steen, komt er overal evenveel warmte uit. Halve deflector gaat wss niet gaan, want dan gaat volgens mij de helft van mijn aardappeltjes met groentjes om zeep zijn die in het schaaltje liggen.

Raar dat je nergens op het net daar een plausibele oplossing voor vindt. Is het dan zo erg dat de borst iets langer door gaat, samen met de billen?

Peter, in dit filmpje vind ik eigenlijk hetgeen ik moest weten :-). Blijkbaar door het beercanprincipe zou het toch goed moeten komen zonder iets speciaals te doen.

Terug
Bovenaan Onderaan