BasBQ
Beef en Steak

Beer can chicken deel II

 
 

Gommel

Vuurmaker
Berichten
59
Hoi,

in navolging van deel I waar ik domweg te weinig foto's had was ik vandaag genoodzaakt om nog een keer beer can chicken te maken. Geen straf natuurlijk. Ook ging het deze keer weer beter dan de vorige keer.

Eerst vanochtend de kippetjes opgehaald en deze rustig verder laten ontdooien. Een uur of 3 voor het eten de kip gekruid, met een gestolen kruidenmengseltje:
1 theelepel mosterdpoeder
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel zeezout
½ theelepel knoflookpoeder
½ theelepel korianderpoeder (ketoembar)
½ theelepel komijnenpoeder
½ theelepel vers gemalen zwarte peper

Alleen nog wat moeite om de kruiden evenredig te verdelen over de kip. Ook een nieuwe strooier mocht niet helpen. Heb van die kruiden hotspots zeg maar. Dus mocht iemand een goede tip hebben hoor ik graag.

De kip redelijk langszaam (175 graden) omhoog gebracht naar een kern van 72 graden. Duurde een dik uur. In de tussentijd nog twee extra radlers in de lekpan gekieperd. Heerlijk eindresultaat. Met mijn net gekochte halve hakmes mooi in wat stukken gehakt. Heerlijk stukje kip geworden. Mocht nog iemand tips hebben zou super zijn, hij is al heerlijk maar heb het gevoel dat er nog meer in zit.

Oh en hierbij wat fotooooows...

Kippie 2.jpeg


Kippie1.jpeg


Kippie3.jpeg
 
Ik keur het goed 😉. Welkom bij de Tokkies.
 
Ziet er goed uit zo met de rug tegen elkaar! Misschien heb je iets aan deze video van Noskos (
) als je hem al niet bekeken hebt. Maar wat mij vooral opviel hierin is om de rub er niet in te wrijven wat ik bij andere bbq gerechten wel doe


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker kippetje. ;)
 
Ja had het filmpje al gezien. Snap nooit dat als ik die man nagenoeg exact nadoe het resultaat toch weer anders is hahaha. Zal het iets met ervaring zijn??
 
Frits, bist een toppert hahah. Bedankt.
Frits is streng doch zéééér rechtvaardig..... :unsure:

Maar verder, de dames staan er zeer glimmend bij. Dit zal zeker gesmaakt hebben.
Gracias met de toktoktokkie.

Tipje, voor het verdelen van de rub. In kleine beetjes opbrengen met en lepel en steeds met een lepel of de handjes inwrijven.
Gebruik je daarbij wat latex handschoentjes. Werkt "schoner" .
 
Jazeker! Dacht alleen dat ik vorige keer aan alle "voorwaarden" had voldaan maar moet echt beter leren lezen hahahah. En die handschoentjes is ook een goede tip, maar waar haal je die weg?
 
Jazeker! Dacht alleen dat ik vorige keer aan alle "voorwaarden" had voldaan maar moet echt beter leren lezen hahahah. En die handschoentjes is ook een goede tip, maar waar haal je die weg?
Ik haal die altijd bij de Sligro.
Wellicht dat een drogist oid deze ook heeft.
 
Mijn vrouw is morgen toch in Assen, zal haar vragen bij de Sligro te kijken. Bedankt.
 
Ze zien er goed uit
Kippetjes eerst ingesmeerd met een laagje olie?

De enigste handschoenen die ik gebruik zijn de hitte werende, verder niet. Bij het bbq en dan natuurlijk
 
Gefeliciteerd met je tokkie.
Ik verplaats hem even naar H&F.
175 gr. Is niet L&S;)
 
Was daar ook al beetje bang voor. Bedankt. Duurde dik uur vond het lang genoeg hahaha
 
Welkom bij de Tokkies! Iets fatsoenlijk in de rub zetten kan lastig zijn. Zelf smeer ik de kip in met een filmlaagje olie en vervolgens voorzichtig met de strooibus. Ik ga liever tweemaal over een plek.
 
gefeliciteerd met je tokkie
ze staan er mooi bij
 
Mooie run zo. Chicky’s zien er lekker uit.
Volgende keer het bier met wat zout mengen en dan in de kip injecteren. Niet meer in de lekbak, das drankmisbruik

Gefeliciteerd met je tokkie
 
Misschien ook nog wel een optie ja. Hebben nu ook een andere houder voor de kip gekocht zodat er geen blikje meer in hoeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan