BasBQ
Beef en Steak

Beer can chicken - Chickie op een blikkie

 
 
 
 

Hoogie

Pitmaster
Berichten
950
Mijn eerste verslagje op het forum: de beer can chicken. De eerste keer dat ik het ook echt met een blikje heb gemaakt. De vorige keer gebruikte ik een houder waar je de kip overheen kan hijsen.

Voorheen kocht ik kip bij de supermarkt, maar met rundvlees heb ik wel groot kwaliteitsverschil gemerkt tussen supermarkt en slager. Nu dus maar eens een kwaliteitskippetje van de poelier gehaald.
Ik had een paar weken geleden een specerijenmix gekocht met veel chillies en citrus er in. Heel erg lekker. Kippetje eerst ingesmeerd met een klein beetje olie en daarna lichtjes de mix er op gedaan. Er zit namelijk ook best veel zout in.
De bierblikjes waren al leeg (zoonlief is goed bezig geweest), daaromheb ik maar een blikje tonic gebruikt. Ik had ook nog een beetje gin dus er is geen tonic verloren gegaan. :)
1606033933422.jpeg


Ik heb de twee bakjes briketten achterin de bbq gezet, en daarboven het grillrooster. De kip heb ik in een gietijzeren pan gezet met Rozeval aardappelen erbij en die vervolgens op het grillrooster geplaatst.
1606034238058.jpeg

Temperatuur regelen is nog wel even uitzoeken. Ik ben toch wel regelmatig naar buiten gelopen om een schuif verder dicht of weer iets verder open te zetten.
Hoe word ik het vuur de baas? Kan ik vast wel een boek over vinden. 😄
Gemiddeld zat ik zo rond de 170 C.
Na 45 minuten heb ik de groenten en spekblokjes erbij gedaan.
De kip was in ca. 75 minuten klaar.
1606034238118.jpeg

Het kippetje en de groente waren heel erg lekker. Vrouw en kinderen waren erg enthousisast.
De spruitjes kook ik de volgende keer wel even voor. Die waren nog een beetje hard, Iets teveel ‘al dente’ zullen we maar zeggen.
Al met al een succes. Ik sta nu te popelen om een rotisserie aan te schaffen en daar een kip mee te bereiden.


1606034238220.jpeg
 
Mooi kippetje geworden.

Vroeg me al langer af of het zo breiden van de spruiten wel goed zou gaan. Het antwoord staat erbij 👍🏻
 
Niets mooier dan een blije chicky. 😋
En als vrouw en kids tevreden zijn...opnieuw maken.
 
Die staat er mooi op, spruiten lijken mij er heerlijk bij.
 
Lekker chicky heb je daar klaar gemaakt. Ziet er prima uit. Spruitjes tegelijk met de aardappels er op doen. Dan zijn ze mooi zacht. Als ze langer hard blijven eventueel afdekken met wat foli zodat je ze gaat smoren. Dan worden ze zeker zacht.
Iig lekker alles van de Q. Dat is het mooiste.
Alvast gefeliciteerd met je Tokkie
 
lekker hoor. mooi maaltje heb je gemaakt
gefeliciteerd met je tokkie
 
Terug
Bovenaan Onderaan