Beef en Steak

Beer can chicken Canarische style

m.bouwens

Kooltjesharker
De afgelopen dagen volop aan de Q gestaan, maar weinig tijd gehad om ook wat te posten, dus daar begin ik vandaag dan mee.

Mijn moeder en haar vriend gaan normaal ieder jaar naar Gran Canaria, maar door corona afgelopen jaar (en waarschijnlijk dit jaar) niet. Ik dacht dus "laat ik eens een Canarisch recept zoeken". En zo kwam ik hierbij terecht.

Ik had nog een lekker kippetje in de vriezer liggen, dat dat kwam goed uit.

Ik begon met het aansteken van de Q, maar dit was nog een gedoe met de harde wind die dag. Ik heb niet echt een plek waar ik het uit de wind kan plaatsen, want daar ligt kunstgras en daar gaat mijn kamado niet overheen. Het aan krijgen is niet het probleem, maar wel op temperatuur krijgen. Het lijkt wel alsof alle warmte eruit wordt geblazen.

Maarja binnen even het kippetje bestrooid met de rub
4 theelepels bruine basterdsuiker
1 theelepel selderiezout
1 theelepel zeezout
1 theelepel gemalen peper
2 theelepels komijn poeder
2 theelepels gerookt paprika poeder

1f67db1405119fe5e4a7af55a361ffcc.jpg

En de heft van mn bier opdrinken en de rest in het blik met wat knoflook erin en twee in stukken gesneden sjalot.

c6984cdc9c67e689c05372ff415c773a.jpg

Kippetje op de Q (met wat appel rookhout) met eigenlijk een temp van 180 graden, maar door de wind heeft het best een tijd rond de 160 gezeten.

406e7056986913b8aed1fa8ce0db157d.jpg

De laatste 30 minuten wat groenten erbij. Venkelknol, kastanje champignons en wortelen.

fa2cae2a54f8e48ea26b418b07621e71.jpg

Nog wat krieltjes met schil 20 min koken en de mojo rojo maken (wat het typisch canarisch maakt).

En na 1.5 uur was het vlees klaar.

c1a826a3eff1d315237ad84574bf8a8d.jpg

abce83a3567fd53a8612abdaa535f44c.jpg

Ik heb tussendoor nog even een pecan pompoen taart gemaakt op de Q toen we gingen eten. Was ook echt heerlijk (recept van Jord Althuizen).

374e2653bdbb6024c0194295ad5b6f05.jpg

De kip was heerlijk en mn moeder en haar vriend herkende de typische smaak. Dus missie geslaagd. Helaas was het velletje niet zo knapperig, omdat de temp in het begin laag bleef. Bij het maken van de taart schoot de temp opeens maar 195. Zal je altijd zien.

Hier de link naar het recept https://bazs.nl/beer-can-chicken-canarische-stijl

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Leuk dat je dat hebt gedaan voor je moeder en haar vriend!
En kippetje doet 't altijd goed.
Gefeliciteerd met je sticker 🐔

complete maaltijd is altijd goed
lekker hoor. Ziet er goed uit allemaal
gefeliciteerd met je tokkie

Leuke reportage hoor en gefeliciteerd met je tokkie!
Jammer van t korstje dat t te zacht was, maar zal niet minder om gesmaakt hebben toch?
Ziet er erg lekker uit in ieder geval! (y) 🔥

Ze staat er mooi bij, heerlijke kip. En die taart moet ik ook nog eens maken. Gefeliciteerd met je sticker

Mooie manier om je moeder eens te verrassen. Chicky ziet er iig goed uit. Moet gesmaakt hebben.
Gefeliciteerd met je tokkie

Terug
Bovenaan Onderaan