BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken (1e keer)

 
 
 

Dion

Sprokkelaar
Berichten
32
Nog niet eerder heb ik een Beer Can Chicken gemaakt terwijl hij al heel lang op mijn bucketlist staat. Nu liep ik gisteren in de winkel van meneer Lidl en zag een mooie Wittehoeve kip liggen. Het beestje had het koud aan het kippenvel te zien en bedacht dat deze wel wat warmte kon gebruiken. Zo gezegd zo gedaan... Blikje van de Hertog van Jan erbij en hopelijk met succes een 2e badge/sticker hier bemachtigen.
Vanmiddag gaat ze op het blik en op de BBQ met wat LetzQ chicken rub en wat appelhout. Fotos en ervaring zullen nog volgen.
Ik lees namelijk veel verschillende methodes. Bijv de kolen aan weerszijden van de kip. Of de kolen naar 1 kant en de kip met de rug naar de kolen toe. Of de kip op het grillrooster of de kip op het kolenrooster. Duidelijk is mij wel dat ik zoveel mogelijk probeer de borst te beschermen. We willen immers geen droge hap hebben.

Ook heb ik ergens gezien dat de kip op de onderrug 2 haasjes zou moeten hebben. Die gaan wij eens zoeken en kijken of het verschil maakt.

Word vervolgt dus...

51222131_1236246526499996_1809700344368726016_n.jpg


Edit:

Ik kwam op het idee om de kip af te schermen met 2 bakstenen. Een methode die ik graag gebruik voor het indirect BBQen op mijn Boretti. Dit past dus ook prima op mijn Weber. Ook heb ik het blik een beetje leeg gegoten in de aluminium bak waar de kip in staat. Het idee om uitdrogen iets te voorkomen en de BBQ wat stabiel te krijgen qua temperatuur. Het idee van de waterbak maar dan met bier.

50949511_1236603783130937_7479345277199974400_n.jpg


Na verloop van tijd (rond de 45 graden kern) vond ik het tijd om haar zonder bakstenen verder te laten gaan en rond de 60 graden kern om te draaien.

50989091_1236603929797589_3830083476149764096_n.jpg


Moet zeggen dat het best wel wat goochelen is om haar op een kern van 87 dij en 75 borst uit de BBQ te krijgen en het blik te verwijderen.

50880566_1236604039797578_5463195024667705344_n.jpg


Persoonlijk vond ik haar zeer geslaagd! De kip was sappig en mals. De borst was op een enkele plek net te droog maar dit hinderde niet en was op te vangen door wat van de lekkere huid om te wikkelen en te dopen in het vet wat in de ovenschaal uit lekte.
We aten het met worteltjes en gebakken aardappeltjes. Wat ik wel weet is dat het niet de eerste keer is dat ik hem maak. De haasjes, geen idee of ik goed zat. Ik had 1 stukje dat net wat anders van structuur was onder op de rug. Geen idee of dit hem was of dat het gewoon een stukje goed gegrilde kip was. Op het bord liggen stukjes kip omdat mijn wederhelft niet zo'n fan is om de kip op tafel te zien. Mijn dochter van 4 vond het na 5 minuten juist wel een goed plan om de kip met ovenschaal op tafel te zetten. Die vond het namelijk ook erg lekker.

50653484_1236604149797567_5504580410408960000_n.jpg



Het was weer even zoeken, maar hier een filmpje met de link waar die haasjes in voorbij komen.

https://www.youtube.com/watch?v=vli9KXdb1ME

Natuurlijk iedereen bedankt voor het meedenken! Zag dat er iemand een tip had om de kip van de kolen af te schermen. Had deze tip niet meer meegekregen maar we hadden dezelfde ideeen! Leuk om te zien trouwens dat het forum in januari nog redelijk actief is!
 
Alvast veel succes! BCC is heerlijk  B-)
ik ben benieuwd naar je resultaten en ervaringen
 
BCC, altijd lekker.

Als het past met je deksel zou ik de kip op het kookrooster zetten.
Bij een Weber past dit echter vaak niet.

Als het niet past het kookrooster eruit en de kip op het kolenrooster.
Ik zou slechts aan ??n kant kolen leggen omdat de afstand tussen de kolen en de kip anders erg (te) klein wordt (ik heb met beide methodes ervaring).
Kippetje eerst met de rug naar de kolen, thermometer in de borst en in de dij, bbq naar 160 - 180 graden en de kerntemperatuur instellen op een graadje of 73 (zowel in de dij als in de borst).
Als de kip een graag of 40-45 is draai je hem om (met de borst naar het vuur).

Kijk zo nu en dan even onder de deksel (eerste half uur nog niet nodig) of de kip niet zwart wordt (vaak aan de bovenkant).
Mocht dit toch het geval zijn, scherm die delen van de kip dan even af met folie.

Veel succes, ik ben benieuwd naar je foto's!  ;)
 
nielss055 zei:
BCC, altijd lekker.

Als het past met je deksel zou ik de kip op het kookrooster zetten.
Bij een Weber past dit echter vaak niet.

Als het niet past het kookrooster eruit en de kip op het kolenrooster.
Ik zou slechts aan ??n kant kolen leggen omdat de afstand tussen de kolen en de kip anders erg (te) klein wordt (ik heb met beide methodes ervaring).
Kippetje eerst met de rug naar de kolen, thermometer in de borst en in de dij, bbq naar 160 - 180 graden en de kerntemperatuur instellen op een graadje of 73 (zowel in de dij als in de borst).
Als de kip een graag of 40-45 is draai je hem om (met de borst naar het vuur).

Kijk zo nu en dan even onder de deksel (eerste half uur nog niet nodig) of de kip niet zwart wordt (vaak aan de bovenkant).
Mocht dit toch het geval zijn, scherm die delen van de kip dan even af met folie.

Veel succes, ik ben benieuwd naar je foto's!  ;)

Goede tip met de folie. Ik had een graad of 75 kern voor borst en dij in mijn hoofd. Zit ik ieder geval lekker safe en moet het ook niet te ver gegaard zijn.
Ik heb een Weber MT 57cm. Had het idee wel om hem op het grill rooster te zetten als dit past. En het was inderdaad even bekijken of niet te weinig ruimte heb als ik kolen aan weerszijden doe. Zal dit allemaal nog steeds even bekijken maar denk dat ik liever op safe speel door de kolen al aan 1 kant te zetten.
 
Moet goedkomen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat gaat vast helemaal goed komen!

Over die haasjes van de kip is al veel op TV geweest bij onder meer de Keuringsdienst van Waarde. Het haasje van kip is een klein deel van de borstfilets. Het flubbertje dat filet vastzet aan borstbeen met een peesje. Dat is dus niet op de onderrug. Op de onderrug zitten twee lekkere bilstukjes... maar eigenlijk is elk deel van de kip lekker als je een mooie rub en knapperig velletje hebt. Woehaah... trek!

Veel succes!
 
Met een Label rouge kip zit je in ieder geval meestal met de kwaliteit wel goed.
Op een weber 57 past een BCC meestal wel op het grilrooster.
kolen aan 1 kant is ook een prima idee, eventueel afschermen met alu folie is een optie.
Ik heb bij mijn oude 57-er een in een L- hoek gebogen alu plaat op het kolenrooster staan tegen de kooltjes aan en tot een paar centimeter onder het grilrooster om directe stralingshitte tegen te houden.

Heel veel succes.
 
Wellicht is dit ook nog een idee, een R.V.S plaatje tussen je kooltjes en de kip op blik.
Deze kan dan als je het rooster wel gebruikt tevens dienstdoen als "splitgrill" voor het L&S grillen van b.v. P.P. of een brisket o.i.d.



 
Gaat goedkomen. Al zoveel tips hier.
Succes
 
Met de twee haasjes die op de rug zitten, bedoel je daar toevallig de oesters mee?

Veel plezier alvast ;)
 
Kan prima op het kookrooster. Wel vier kippen ook, al moet je de dames dan wel even netjes positioneren. Met zes heb ik wel wat truukjes moeten uithalen, zoals kolen maar aan een kant en plaatsen van een hitteschild.
Succes!
 
Gefeliciteerd met je welverdiende Tok.
 
Lekker, ziet er prima uit.
Gefeliciteerd met je tokkie. <:p
Dat bier of water in je opvangbak helpt overigens niet tegen het uitdrogen, als de kip warm wordt zweet hij wel vocht naar buiten maar zal geen vocht uit de omgeving opnemen.
Wel helpt het (bij voldoende aanwezigheid) de temperatuur wat stabiliseren bij L&S temperatuur dan.
Bij temperaturen boven de 140 gr.C  gebruik ik ook geen waterbak meer.
 
Gefeliciteerd met je tokkie! Het ziet er heerlijk uit, dat moet vast heerlijk gesmaakt hebben!  B-) B-)
 
Lekker kippetje heb je daar.
De LetzQ chicken rub heb ik hier ook. Vind die erg lekker op kip. Lang geleden dat ik een BCC heb gemaakt. Moet het weer eens doen. Gewoon omdat het zo leuk en lekker is.
Gefeliciteerd met je Tok.
 
ziet er goed uit
gefeliciteerd met je sticker
 
Prima gelukt, ziet er goed uit!
Gefeliciteerd met de sticker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dion zei:
Ewald zei:
Gefeliciteerd met je welverdiende Tok.

Super! Nu alleen de brisket nog dacht ik... Eens kijken of ik die komend jaar voor elkaar kan krijgen.

Mooi, veel succes daarmee.
1 belangrijke tip voor Brisket, succes van het eindresultaat hangt zeer sterk af van het gebruikte vlees!!
Hollandse runderen zijn doorgaans GEEN goede kandidaten, je moet een GRAIN fed rund hebben voor het beste resultaat (zoals Amerikaans of Australisch Grain Fed)
Hollandse runderen zijn te mager, Grain Fed runderen hebben een mooie vet marmering die het uitdrogen tegengaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan