BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken (1e keer)

Kippetje ziet er goed uit en er zijn al voldoende tips gegeven voor de volgende keer. Gefeliciteerd met je tokkie

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Hans zei:
Lekker, ziet er prima uit.
Gefeliciteerd met je tokkie. <:p
Dat bier of water in je opvangbak helpt overigens niet tegen het uitdrogen, als de kip warm wordt zweet hij wel vocht naar buiten maar zal geen vocht uit de omgeving opnemen.
Wel helpt het (bij voldoende aanwezigheid) de temperatuur wat stabiliseren bij L&S temperatuur dan.
Bij temperaturen boven de 140 gr.C  gebruik ik ook geen waterbak meer.

Interessante opmerking. Niet omdat ik je niet geloof hoor maar omdat het stof tot nadenken geeft. Waarom werkt een waterbak bij lage temperaturen wel om de temperatuur bij L&S te stabiliseren en niet bij hoge temperaturen?

Ook denk ik zelf dat bij hoge temperaturen en je gebruikt een waterbak, er geheid vocht gaat verdampen. Zo is het "klimaat" in je dome niet droog lijkt mij. Maar of het dan weer effect heeft op je vlees weet ik niet. Een drogere dome lijkt mij weer meehelpen voor een krokant korst/vel.

Stof tot nadenken dus. Iemand een idee?
 
Ewald zei:
Dion zei:
Ewald zei:
Gefeliciteerd met je welverdiende Tok.

Super! Nu alleen de brisket nog dacht ik... Eens kijken of ik die komend jaar voor elkaar kan krijgen.

Mooi, veel succes daarmee.
1 belangrijke tip voor Brisket, succes van het eindresultaat hangt zeer sterk af van het gebruikte vlees!!
Hollandse runderen zijn doorgaans GEEN goede kandidaten, je moet een GRAIN fed rund hebben voor het beste resultaat (zoals Amerikaans of Australisch Grain Fed)
Hollandse runderen zijn te mager, Grain Fed runderen hebben een mooie vet marmering die het uitdrogen tegengaan.

Bedankt voor je tip. Ik gebruik overigens veel van het Angus ras op grain fed. Voor brisket had ik wel het idee dat ik het beste een goed gemarmerd stuk moet hebben. Las namelijk veel problemen door uitdrogen. Een bucketlist om later in het jaar te proberen iedergeval!
 
Dion zei:
Hans zei:
Lekker, ziet er prima uit.
Gefeliciteerd met je tokkie. <:p
Dat bier of water in je opvangbak helpt overigens niet tegen het uitdrogen, als de kip warm wordt zweet hij wel vocht naar buiten maar zal geen vocht uit de omgeving opnemen.
Wel helpt het (bij voldoende aanwezigheid) de temperatuur wat stabiliseren bij L&S temperatuur dan.
Bij temperaturen boven de 140 gr.C  gebruik ik ook geen waterbak meer.

Interessante opmerking. Niet omdat ik je niet geloof hoor maar omdat het stof tot nadenken geeft. Waarom werkt een waterbak bij lage temperaturen wel om de temperatuur bij L&S te stabiliseren en niet bij hoge temperaturen?

Ook denk ik zelf dat bij hoge temperaturen en je gebruikt een waterbak, er geheid vocht gaat verdampen. Zo is het "klimaat" in je dome niet droog lijkt mij. Maar of het dan weer effect heeft op je vlees weet ik niet. Een drogere dome lijkt mij weer meehelpen voor een krokant korst/vel.

Stof tot nadenken dus. Iemand een idee?

Tja, daar vraag je me wat. :-?
Een waterbak gebruik je bij L&S.
Ik heb het eens in een bbq boek gelezen maar ondanks stevig zoeken kan ik het helaas niet meer terug vinden. :blush:
Ook m'n vriendje Google laat me in de steek, komt denk ik omdat niet de juiste vraag stel.
Had iets te maken met het kookpunt van water en de warmte die daarvoor nodig is.
Maar je geeft zelf ook al aan dat een waterbak bij hogere temperaturen waarschijnlijk niet helpt voor het cre?ren van een smakelijk vel, dat denk ik ook.
Ook denk ik dat als je bij temperaturen van rond 180 gr.C een waterbak plaatst je meer aan 't stomen bent dan dat je grilt maar da's persoonlijk natuurlijk.
We houden het in de gaten en als ik het weer tegenkom kom ik op je vraag terug. ;)
 
Hans zei:
Dion zei:
Hans zei:
Lekker, ziet er prima uit.
Gefeliciteerd met je tokkie. <:p
Dat bier of water in je opvangbak helpt overigens niet tegen het uitdrogen, als de kip warm wordt zweet hij wel vocht naar buiten maar zal geen vocht uit de omgeving opnemen.
Wel helpt het (bij voldoende aanwezigheid) de temperatuur wat stabiliseren bij L&S temperatuur dan.
Bij temperaturen boven de 140 gr.C  gebruik ik ook geen waterbak meer.

Interessante opmerking. Niet omdat ik je niet geloof hoor maar omdat het stof tot nadenken geeft. Waarom werkt een waterbak bij lage temperaturen wel om de temperatuur bij L&S te stabiliseren en niet bij hoge temperaturen?

Ook denk ik zelf dat bij hoge temperaturen en je gebruikt een waterbak, er geheid vocht gaat verdampen. Zo is het "klimaat" in je dome niet droog lijkt mij. Maar of het dan weer effect heeft op je vlees weet ik niet. Een drogere dome lijkt mij weer meehelpen voor een krokant korst/vel.

Stof tot nadenken dus. Iemand een idee?

Tja, daar vraag je me wat. :-?
Een waterbak gebruik je bij L&S.
Ik heb het eens in een bbq boek gelezen maar ondanks stevig zoeken kan ik het helaas niet meer terug vinden. :blush:
Ook m'n vriendje Google laat me in de steek, komt denk ik omdat niet de juiste vraag stel.
Had iets te maken met het kookpunt van water en de warmte die daarvoor nodig is.
Maar je geeft zelf ook al aan dat een waterbak bij hogere temperaturen waarschijnlijk niet helpt voor het cre?ren van een smakelijk vel, dat denk ik ook.
Ook denk ik dat als je bij temperaturen van rond 180 gr.C een waterbak plaatst je meer aan 't stomen bent dan dat je grilt maar da's persoonlijk natuurlijk.
We houden het in de gaten en als ik het weer tegenkom kom ik op je vraag terug. ;)

Het antwoord is vrij simpel, hoe meer massa (en dus ook volume) er verwarmd moet worden hoe meer energie daarvoor nodig is.
Als je je BBQ dus makkelijker op een lage temperatuur wil houden (L&S) stop je meer massa in de BBQ die verwarmd moet worden hierdoor hoeft je kolenvuurtje niet op een laad instabiel pitje te draaien maar gloeit je kolenbedje iets hoger om de grotere massa te verwarmen, dit maakt je gloeibed stabieler.

Een BBQ die op bijvoorbeeld 200 graden staat te heeft een veel groter en dus stabieler gloeibed. daar hoef je dus geen extra massa  (waterbak)bij te doen.

Bij keramische BBQ's hoef je je daar geen zorgen om te maken die werken net iets anders, al geldt het principe daar ook voor.

Dit wil overigens niet zeggen dat je zonder waterbak de temp niet L&S krijgt. met de snake in een 57-er is 110 graden goed te doen, met een 47-er wordt dat al lastiger
Alles heeft dus met Massa en volume te maken.
 
Dank voor je duidelijke uitleg Ewald, dat van die massa was ik FF kwijt.  ;)
 
Ewald,

Bedankt voor je toevoeging. Hier kan ik wel wat mee met het verhaal van de massa.
Maar hoe is jouw kijk op een dome klimaat cre?ren dmv een waterbak. Heeft dat effect op je vlees of is dat zo nihil dat je er niet veel van merkt?
 
Lekker kippetje dat lusten we hier ook wel .
En gefeliciteerd met je sticker  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan