Omdat hier in huis veel ham gegeten wordt leek het mij leuk om eens een poging te wagen om zelf een voorraad ham aan te leggen, ik ben wel een beetje klaar met de gelijmde gelatine zooi uit de supermarkt. Ik heb bij Aalvink een beenham van 4kg besteld welke vanavond bezorgd wordt. Ik heb nog een paar vragen m.b.t. het pekel-proces.
a. Natte pekel (gewichten worden later uiteraard exact bepaald)
Ham (4000g) + water (4000g) = 8000g
Aantal gram Colorozo zout (150 ppm nitriet, zoutgehalte 2,5%) = 200g
b. Vacuum pekel
Ham 4000g + water (100g) = 4100g
Aantal gram Colorozo zout (150 ppm nitriet, zoutgehalte 2,5%) = 102,5g
Paar vragen:
1. Kloppen deze hoeveelheden colorozo nu? In sommige ham recepten worden hoeveelheden Colorozo gebruikt die stukken hoger liggen dan deze hoeveelheden.
2. Zijn er sterke voor en nadelen voor een natte of droge pekel in het geval van een beenham?
3. Is het nodig de ham nog te ontzouten na de pekel? Ik zie dit soms wel en soms niet terugkomen.
1. Nat pekelen met injectie vs. vacuum pekelen
Ik zie twee mogelijkheden voor het pekel proces, nat of vacuum.a. Natte pekel (gewichten worden later uiteraard exact bepaald)
Ham (4000g) + water (4000g) = 8000g
Aantal gram Colorozo zout (150 ppm nitriet, zoutgehalte 2,5%) = 200g
b. Vacuum pekel
Ham 4000g + water (100g) = 4100g
Aantal gram Colorozo zout (150 ppm nitriet, zoutgehalte 2,5%) = 102,5g
Paar vragen:
1. Kloppen deze hoeveelheden colorozo nu? In sommige ham recepten worden hoeveelheden Colorozo gebruikt die stukken hoger liggen dan deze hoeveelheden.
2. Zijn er sterke voor en nadelen voor een natte of droge pekel in het geval van een beenham?
3. Is het nodig de ham nog te ontzouten na de pekel? Ik zie dit soms wel en soms niet terugkomen.