BasBQ
Beef en Steak

Beenham voor de kerst

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
854
he mensen..

Ik wil voor de kerst een lekker stukje beenham maken, Zoek alleen nog een geschikt recept.
Heb laatst BEENHAM MET MOSTERD MAPLE GLAZE gemaakt volgens recept van Noskos, maar wil nu iets anders..

Idee?n zijn dus welkom... Wil ongeveer 2kg maken, dus dit zal waarschijnlijk zonder bot zijn (voor dit stukje vlees met bot wordt denk ik lastig).

Vertel het me.....  :D
 
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb pas een gepekelde Virginia ham gekocht bij Valk slager in Voorschoten. Met een stuk kersenhout op het ei gelegd op 120?, en dat beviel erg goed. Simpel, maar erg smaakvol. Ze komen vanaf ruim 1,5 kilo, voor nog geen 10 eu per kilo.
 
Beenham in de cola ! met een glaze van mosterd en basterdsuiker....
 
Bedankt voor de reacties, na wat lezen wil ik hem toch ook zelf gaan pekelen. Dus geen gepekelde maar beginnen vanaf een rauwe ham... Voor de uitdaging  :D

Wil een ham met een mooie roze kleur.

Misschien dat ik dit recept ga proberen: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie-49/gerookte-ham-met-mosterd-honing-glaze/

Dit kan ook met colorozo zout als ik het commentaar lees (dit heb ik namelijk nog). Moet met een stuk van 2kg wel tijdig beginnen... Lees 3 dagen pekelen...  :-O

Nog wat open vragen:
- welk stukje vlees raden jullie aan.
- wat voegt de glaze aan smaak toe, zit te denken deze weg te laten en een cranberry saus te maken.

Alvast bedankt voor de tips.
 
Niemand? is iedereen al in de kerst voorbereidingen  B-)
 
Ben vandaag begonnen aan het voorgerecht, koud gerookte wildzwijnfilet.

7cd1e5e32c460c296f5514bcc5f9decc.jpg
955e2c8aba24444b9cebef7fba939907.jpg


Ligt nu vacu?m verpakt in de droge pekel, onder wat druk in de ijskast.

62c49031690ae796b40a512a42ad803d.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan