BasBQ
Beef en Steak

Beef rib finger burnt ends in cola

 

Just Vodka

Stoker
Berichten
321
Eerder deze week de Beef Rib Fingers van Beef & Steak die al een hele poos in de vriezer lagen maar eens op de Q gegooid.
Dit idee is op basis van filmpje van Smoking Dad BBQ

Rubje gemaakt (eenheden zijn ongeveer):
1 el zeezout
1 el peper
1 el ui granulaat
1/2e el knoflook granulaat
1/2e el gerookte paprika poeder
1/2e el gemalen chipottle peper

Latere stap nog nodig (lees je tussen de foto's door):
suiker
boter
bbq saus
Cola

1647007622207.png

1647007665822.png

Zilvervlies eraf gehaalt en in stukken gesneden. Te grote stukken vet eraf. Best een gedoe.
Denk dat ik de volgende keer iets van chuck of brisket ear neem, da's nog goedkoper ook.

1647007804298.png

1647007877305.png

Rubje erop en paar uur de koelkast in.

1647007931702.png

Dit is na twee uurtjes op de q op 120C met stukje kersen en appel hout. En af en toe het vlees met water besproeid.

1647008151409.png

In alu schaaltje met boter, rietsuiker, bbq saus en Cola laten sudderen tot het lekker zacht aanvoelt. Na het toevoegen van de Cola stonden staken de stukjes vlees er nog een klein beetje bovenuit. Schaaltje goed afgedekt met alu folie zodat er zo min mogelijk stoom weg kan.
Na uurtje de boel nog beetje omgehusseld en getest op malsheid. Nog een uurtje.
Dus totaal zo'n twee uur in de Cola gesuddert.
Na deze twee uur zo'n 15min de stukjes direct op de grill om ze wat droger en lekker sticky te maken.

1647008333796.png

Na zo'n 4,5 uur in totaal op de q:
Serveren op italiaanse bollen met de ene een speciaal sausje met mayo, curry, mosterd en uitjes. Op de ander sweet chili en sriracha. volgende keer houd ik het denk ik bij een bbq sausje: sweet chili en mayo zijn niet direct een goede match, sriracha wel.

Het was echt heerlijk! Ga ik zeker nog een keer doen. Maar dan met ander vlees. Smaak en structuur was erg goed, maar zo'n geklooi met zilvervlies verwijderen en redelijk veel dikke harde stukken vet.
Maar zeker het laten sudderen in cola was een goed idee. Yum!
 
Laatst bewerkt:
Je bent in ieder geval lekker bezig geweest. Het ziet er overigens ook uit als veel werk met al die losse stukjes.
 
Heerlijk wat een feest, btw zo lust ik ook sla 😉
 
Het ziet er (ondanks het vele werk) heerlijk uit. 😋😋
 
Lekker lekker lekker
Had ik al lekker gezegd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan