BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky

 

Tjeerd

Kooltjesharker
Berichten
239
Afgelopen vrijdag stond beef jerky op de to do list,.

Ik zal er een kort verslagje van maken omdat ik dit toch wou delen met jullie,..

We beginnen met een stuk rund vlees. Ik heb gekozen voor een mooi stuk spierstuk de "dikke plaat" deze is mager en heeft een mooie grove structuur.
Het vlees heb ik alvorens ik het in plakken snij voor een paar uur in de vriezer gedaan, dit vergemakkelijkt het snijden in dunnen plakken (met de draad mee gesneden) omdat het vlees dan wat stijver is.
Nu het vlees is gesneden mag het in de marinade, ik heb het ruim 12 uur + laten marineren. Na het marineren heb ik het vlees op keukenpapier gelegd om er zo veel mogelijk vocht/marinade van af te krijgen.
De Bbq staat inmiddels al een tijdje op een temperatuur van 70-80 graden, dus het vlees gaat er op! Nu alleen nog rookhout erbij en wachten maar,..
Na diverse huishoudelijke klusjes gedaan te hebben mag het er van mij af en kan het smullen beginnen!

IMG_20220602_194109.jpg
IMG_20220602_193134.jpg
IMG_20220603_090830.jpg
IMG_20220603_103733.jpg
IMG_20220603_163205.jpg
 
Mooi werk. Heb het nooit mogen genieten...maar wie weet.
 
Ziet er erg lekker uit Tjeerd.
Zou leuk zijn als je het recept deelt in het receptendeel.
 
Wat een leuke snack! Gaat op de to-do lijst.
 
Ziet er erg lekker uit Tjeerd.
Zou leuk zijn als je het recept deelt in het receptendeel.
Ik zal hem delen als ik weer achter de laptop zit,.
(Ik neem aan dan puur alleen het recept zonder verslag?)
 
Poh heerlijke snack. Hoe lang laat je ze erop hangen op 70-80 graden?
Dat is een beetje koffiedik kijken,. De tijd hangt voornamelijk af van de dikte van je vlees. (1mm dikker kan zo maar 1 uur langer hangen zijn) Ik probeer meestal zo rond de 3mm dikte te snijden en kom dan vaak wel over de 5-6 uur,.
 
Al verschillende keren gemaakt en altijd met draad mee gesneden.
Anders ben je de jerkey ook kwijt.
Je snijd dan de vezels door en vlees word malser
Dat klopt helemaal. Ik heb ze ook wel eens perongelijk verkeer gesneden,..
Daarom zei ik al meestal wel,.. 😅
 
Ik heb hem toegevoegd. Mocht er wat aan veranderd moeten worden laat het me even weten,. (ik is letterblind,..)

Als ik het goed lees hierboven moet je die laatste foto met het eindresultaat helemaal aan het begin van je bericht herhalen. Verder top!
 
Terug
Bovenaan Onderaan