BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky!

Goedemorgen mede-carnivoren!

Door priv?omstandigheden heeft de bbq in het tweede half jaar eigenlijk bijna niet aangestaan. Maar nu alles weer op de rit is, was meer bbq-en een mooi voornemen voor 2019! Dus maar gelijk daad bij woord gevoegd en hierbij de eerste post van het nieuwe jaar.

Ik reis regelmatig naar Amerika en op de terugreis zit er meestal wel een flinke zak Beef Jerky in de koffer. Laatste keer Beef Jerky gekocht bij zo'n lokaal standje langs de kant van de weg en die was toch wel veel lekkerder. Dus dat moesten we thuis natuurlijk ook eens proberen!

Vanmorgen naar de slager gegaan om een mooi stuk rosbief van 900 gram en de ingredi?nten uit de kast gehaald om alles voor te bereiden.
BMpS06Pl.jpg


Rosbief was mooi mager, een enkel zeentje aan de onderzijde.
KH6gnSml.jpg


Omdat ik hem ga drogen op de BGE, moest ik het stuk helaas door de helft halen. Anders kan ik de lengte niet kwijt. Daarna alles in mooie dunne plakjes gesneden en de dikke stukjes plat geslagen.
juNdvuul.jpg


Mengsel gemaakt van een bbq rub die ik altijd voor PP/ribs gebruik. Deze heeft veel gerookt paprika poeder en is redelijk zoet wat ik denk dat een mooie combinatie is voor de Beef Jerky. Daarbij dezelfde hoeveelheid (1/4 cup) licht bruine basterdsuiker en water (1 cup). Alles in het zakje gedaan en weg gezet in de koelkast. Wil hem tot morgen ochtend laten marineren en dan rond 10/11 uur op de bbq.
JleQjtTl.jpg


Ik schrok uiteindelijk van de hoeveelheid vlees.. Dit wordt wel een uitdaging op 1 BGE L rooster. Misschien toch vanmiddag nog maar om een EGGspander dan? Of heeft iemand een goeie tip?

Update 11:23 uur:
Good morning! Vanmorgen om half 9 de Q aangestoken en rustig naar 50/60 graden laten klimmen. Ondertussen alle lapjes op keukenrol gelegd en droog gedept.
bGDfVSyl.jpg


qk8tNIsl.jpg


En begonnen met het hangen van de lapjes aan houten prikkers. Wat een priegel werkje om al die lapjes tussen het rooster te krijgen!
8JKe2ral.jpg


Ik was nog bang dat ik teveel vlees voor m'n rooster had, maar dat viel alles mee. Alles mooi kunnen hangen zonder buiten de conveggtor te komen.
lf4ce4rl.jpg


Blokje appelhout lag er al op dus het rooster kon direct de BGE in. Toch maar even de conveggtor met wat aluminiumfolie afgedekt ;)
V8Ppgkjl.jpg


Dome thermometer zit inmiddels op 60 tot 70 graden en blijft mooi stabiel.
FTv7BNml.jpg


Volgende update is uiteraard het eindresultaat! Nu nog een aantal uurtjes geduld...  :|

Update 17:55
Finally! Ze zijn klaar. Zaten wat dikkere stukjes tussen die wat langer duurden.

Lekkere berg Beef Jerky!
TbjBaG5l.jpg


Sommige stukjes zijn wat hard, andere juist heel mals. Maar de smaak is top!

Had de BGE niet helemaal leeggehaald en merkte dat de kleine stukjes de luchttoevoer een aantal keer blokkeerden waardoor hij (bijna) doofde. Volgende keer toch maar even doen, nu moest ik hem opnieuw aansteken.

Enjoy!
 
Ikea rekje (de rvs ovenschaal zit een rekje binnenin) kost geen fluit en werkt prima. Is toch weer iets meer dan een half rooster extra.
 
Misschien een extra rooster boven je normale rooster met een verhoging? met een boutje en een moertje kom je een heel eind. Heb verder geen ervaring met BGE. Ik maak het eigenlijk altijd op de WSM. je kunt ook de plakjes hangen aan je rooster ipv plat leggen, kun je meer kwijt in tegenstelling tot plat leggen...
 
SilverFox zei:
Ikea rekje (de rvs ovenschaal zit een rekje binnenin) kost geen fluit en werkt prima. Is toch weer iets meer dan een half rooster extra.

Goed idee.. Zo'n rekje heb ik volgens mij nog wel ergens liggen. Eens kijken of ik dat nog passend kan maken :D

Ik ga ze sowieso al hangen ivm ruimte. Maar het lijken er echt veel dus ben bang dat ik dan alsnog ruimte tekort kom. Dubbel rooster is geen optie in de BGE met een conveggtor want dan kan het deksel niet dicht.. WSM is perfect voor zoiets maar ja, die heb ik niet..
 
Haha. Je laat er geen gras over groeien. Mooi man.
Inderdaad je lapjes hangen en eventueel het rekje uit de Ikea schaal op zijn kop erop (of eronder hangen met wat ijzerdraad of koperdraad,  be creative)

Ik ga je volgen  B-)
 
Ridevi71 zei:
Haha. Je laat er geen gras over groeien. Mooi man.
Inderdaad je lapjes hangen en eventueel het rekje uit de Ikea schaal op zijn kop erop (of eronder hangen met wat ijzerdraad of koperdraad,  be creative)

Ik ga je volgen  B-)

Lapjes hangen inmiddels een goed uur in de Q.. Ben benieuwd! Hoe lang heb jij er over gedaan?
 
bij mij duurde het de laatste keren 6 uurtjes.
gewoon na 4 uurtjes ff stiekem kijken.
Let wel: ze hoeven niet te garen, alleen drogen. dus kijk erg uit met je temperatuur.
zou het op max 60 graden proberen te houden als dat kan.

je had ze misschien ook zo kunnen hangen
tSHwMOD.jpg
 
Ridevi71 zei:
bij mij duurde het de laatste keren 6 uurtjes.
gewoon na 4 uurtjes ff stiekem kijken.
Let wel: ze hoeven niet te garen, alleen drogen. dus kijk erg uit met je temperatuur.
zou het op max 60 graden proberen te houden als dat kan.

je had ze misschien ook zo kunnen hangen

Ja misschien hang ik ze de volgende keer wel ja. Denk al met al een uurtje of 7 gedroogd hebben. Temperatuur ging een paar keer omhoog en omlaag wat het proces stopte.. Maar dat maakt de smaak niet minder :D
 
Lekker hoor. Ziet er goed uit.
Nu hoef je niet meer BJ te smokkelen vanuit de USA.
Gewoon zelf maken.
 
Ziet er goed uit! Nu lekker genieten van je zelf gemaakte beef jerkey?, het is vlugger op als je denkt  ;)
 
Weer iemand met van die heerlijke beef jerky, mooi gedaan dat zal gesmaakt hebben :) moeten we hier ook maar weer eens gaan maken.
 
Dank allemaal voor de reacties! En jullie hadden gelijk; je kunt er niet vanaf blijven... Zak ging vandaag mee naar kantoor en had opeens een hoop vrienden :D
 
Ziet er goed uit Bas. Het is idd weer even geleden dat we een mooi verslag hebben kunnen lezen. Hopelijk alles wel in huizen b.asv.
We moeten toch eens een pintje gaan drinken. Ik heb hier 2st verhoging rekjes liggen voor de BGE L. Mocht je ooit in nood zitten.
Ik ben ondertussen echt wel benieuwd naar de BJ geworden. Zal het naast de ribs ook opnemen in mijn lijst met goede voornemens :)
 
weet je wat ik altijd gebruik bij beef jerky

423.jpg
 
Bram zei:
Ziet er goed uit Bas. Het is idd weer even geleden dat we een mooi verslag hebben kunnen lezen. Hopelijk alles wel in huizen b.asv.
We moeten toch eens een pintje gaan drinken. Ik heb hier 2st verhoging rekjes liggen voor de BGE L. Mocht je ooit in nood zitten.
Ik ben ondertussen echt wel benieuwd naar de BJ geworden. Zal het naast de ribs ook opnemen in mijn lijst met goede voornemens :)

Lijkt me een goed idee Bram! Thanks voor het aanbod, mocht ik ooit omhoog zitten, weet ik je te vinden ;)
Ik kan je deze BJ niet meer laten proeven, zak was diezelfde dag al leeg.. Ik had trouwens ongeveer 900 gram rosbief wat prima paste op 1 BGE L rooster. Dus met verhoging moet je er wel 1,5 tot 2 kg op krijgen.
 
vogels zei:
weet je wat ik altijd gebruik bij beef jerky

423.jpg

Wel goed idee inderdaad. Voordeel is dan ook dat je stukjes die al klaar zijn er af kunt halen. Nu zitten die soms in het midden van je prikker.
 
Kijk dit soort oplossingen is toch echt helemaal te gek. Paar euri en je kan aan de slag. Goed bedacht >:D<
 
KamadoNovice zei:
Kijk dit soort oplossingen is toch echt helemaal te gek. Paar euri en je kan aan de slag. Goed bedacht >:D<
+1
En daarna kun je de kerstboom volhangen met jerkey  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan