BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky met dry rub

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.089
Hoi BBQ-collega's

Gisteren eens een mooi stuk runder achtermuis van 2,7 kilo omgetoverd in BJ.
Omdat ik eens wat nieuws wilde proberen nu eens gekozen voor een dry rub ipv marinade.
De gekozen rub is de basis rub van noskos. Deze heb ik altijd in huis en smaakt eigenlijk overal bij.
Soms een beetje extra chilivlokken of zo, maar voor de rest is de rub wel ok.

Op oudejaarsdag het vlees uit de vriezer gehaald en op nieuwjaarsdag in dunne plakjes gesneden. Het vlees was toen nog half bevroren, dus dat snijden ging perfect.
Vervolgens de plakjes terug in een afgedekte schaal in de koelkast om verder te ontdooien.
's-Avonds de plakjes opnieuw in een schaal laagje voor laagje teruggelegd met tussen elke laag een keukenpapiertje om het vocht op te nemen.
Gisterochtend alles netjes uitgespreid over de aanrecht en lichtjes bestrooid met de rub. Ben hierin een beetje terughoudend geweest om te voorkomen dat het te zout zou worden.

VKORO3Z.jpg


Vervolgens alles verdeeld over de roosters voor in de wsm.
Gelukkig in het bezit van een extra stel roosters voor dergelijke gevallen van Beef Jerky  :D

MUcsD6U.jpg


FYEtbjp.jpg


Hup, op de smoker met een stukje eikenhout

gp4wwwm.jpg


LdRQf6a.jpg


15 briketten aangestoken. Mooi steady op 50 graden kunnen houden. Wel in het begin even een overshoot naar 70, maar daarna 6 uurtjes lang 50 graden gebleven.
Niet bijgevuld. Wat een geweldig apparaat is de wsm toch.

TFkiXno.jpg


En toen, 's-avonds rond half negen - negen uur was de BJ klaar.
Heerlijk.

10j6Dp1.jpg


Na een aantal stukjes geproefd te hebben de rest maar meteen in vacu?m ingevroren. Anders eet je meteen de hele batch op  :D


Wat vonden we ervan?
De smaak is erg goed. Het is wel wat uitgesprokener dan als je de BJ zou marineren. Maar dit is zeker voor herhaling vatbaar.
Het scheelt daarnaast een hoop tijd en "gedoe" omdat je eigenlijk na het ontdooien de BJ kunt drogen met keukenpapier en bestrooien met rub.
Vervolgens gaat het meteen op de smoker.

Volgende keer weer op deze manier. Heerlijk.

Bedankt voor het kijken.

Rick
 
Nice Rick, die had ik wel heel graag willen proeven, yummie.
 
dat ziet er zeker goed uut,  hahaha je hebt iig genoeg .....

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
mooie test, denk dat ik deze manier ook eens ga proberen. thx
 
Nice! Ziet eruit als een mooie batch BJ! ik ben echt een groot liefhebber van Beef Jerkey! Heb zelf nog nooit de dry rub methode gedaan, altijd een marinade gebruikt.
Opzich lijkt het me (nu ik erover nadenk) logischer om een dry rub te gebruiken, je hebt immers minder vocht wat je weer moet verdampen.., Heb je daar nog iets van gemerkt? kortere droog tijd bv?
Staat vanaf nu op de to do lijst, bedankt voor de inspiratie!  B-)
 
gitanoiwan zei:
dat ziet er zeker goed uut,  hahaha je hebt iig genoeg .....

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Van BJ heb je nooit genoeg. Je knaagt zo een hele hoop weg. Man, dit is zo lekker
 
Hmmm. Ziet er goed uit lijkt me heerlijk. Ik moet dit ooit ook eens gaan proeven.  :)
 
KaYDee zei:
Nice! Ziet eruit als een mooie batch BJ! ik ben echt een groot liefhebber van Beef Jerkey! Heb zelf nog nooit de dry rub methode gedaan, altijd een marinade gebruikt.
Opzich lijkt het me (nu ik erover nadenk) logischer om een dry rub te gebruiken, je hebt immers minder vocht wat je weer moet verdampen.., Heb je daar nog iets van gemerkt? kortere droog tijd bv?
Staat vanaf nu op de to do lijst, bedankt voor de inspiratie!  B-)

De droogtijd Is niet echt veel korter in dit geval. Heb het vlees nu hetzelfde vooraf gedroogd dan als het uit de marinade komt. En als je het vlees ontdooid Is het net zo nat als dat het uit de marinade komt.
Volgende keer ga ik wat meer aandacht aan het vooraf drogen besteden. Meer keukenrol papiertjes ertussen of zo.
En misschien eens de rub de avond ervoor er al op strooien. Nu Is het vlees na de rub meteen op de wsm geslingerd
 
Vraagje,
ziet het eindresultaat er altijd een beetje gelig uit of komt dat door de dry rub of de door de belichting tijdens het nemen van de foto??
 
RvH6511 zei:
Vraagje,
ziet het eindresultaat er altijd een beetje gelig uit of komt dat door de rug of de door de belichting tijdens het nemen van de foto??

Dat is puur de belichting.
Mijn GSM Is al wat ouder, en ik ben geen fotograaf, dus van belichting niet veel kaas gegeten  :(

In het echt  :D  Is het donker bruin, roodbruin.
 
Haha, iemand zei je hebt in ieder geval genoeg... grappenmaker... lekker Rick, doe je goed kerel!
 
Oh Rick "you are my man"....................een keertje afspreken, jij neemt de Beef Jerky mee en ik het bier :D
 
Jet zei:
Oh Rick "you are my man"....................een keertje afspreken, jij neemt de Beef Jerky mee en ik het bier :D

:blush:
 
even een vraagje , zou een rookhout smaak je BeefJerkey niet nog een extra flavour geven.
welke dikte houd je aan , is dunner niet praktischer? 

Heb een keer Beef -jerkey gemaakt in de voedseldroger , was smakelijk , wil nu eens proberen met appel rook hout in de WSM , vandaar mijn vragen .
 
Joop130 zei:
even een vraagje , zou een rookhout smaak je BeefJerkey niet nog een extra flavour geven.
welke dikte houd je aan , is dunner niet praktischer? 

Heb een keer Beef -jerkey gemaakt in de voedseldroger , was smakelijk , wil nu eens proberen met appel rook hout in de WSM , vandaar mijn vragen .

ik heb ook rookhout gebruikt, eikenhout
juist BJ leent zich uitermate goed voor rooksmaak (vind ik)
de dikte van de lapjes vlees snij ik zo dun mogelijk. vandaar dat je ze het beste kan snijden als je vlees nog alf bevroren is.
In de praktijk kom je uit op zo'n 5 mm gemiddeld per plakje. De dikkere plakjes zullen wat zachter, slapper zijn/blijven, de allerdunste worden lekker stevig, soms zelfs hard.
Hoe dunner, hoe beter natuurlijk. Des te (sneller) droog worden ze.

Maar zoek gerust eens hier op het forum. Er zijn her en der meerdere topics over BJ.
Succes!!!
 
Lekker man! Ik heb enkel recepten gezien in marinade, nooit met droge rub. Hoe ver zit de smaak nu in het vlees in vergelijking met marinade?

Koop het regelmatig als ik in Amerika ben en het stond al een tijdje op m'n to-do lijst om te maken.. Maar na het lezen van je verslag, vanmorgen maar naar de slager gegaan om een mooi stuk rosbief :D
 
b.asv zei:
Lekker man! Ik heb enkel recepten gezien in marinade, nooit met droge rub. Hoe ver zit de smaak nu in het vlees in vergelijking met marinade?

Koop het regelmatig als ik in Amerika ben en het stond al een tijdje op m'n to-do lijst om te maken.. Maar na het lezen van je verslag, vanmorgen maar naar de slager gegaan om een mooi stuk rosbief :D

Thnx
De smaak zit meer op het vlees.
Na het bestrooien met de rub Is het meteen op de wsm gegaan.
Volgende keer laat ik het een nachtje intrekken. Kijken hoe dat Is  :D
 
Ridevi71 zei:
gitanoiwan zei:
dat ziet er zeker goed uut,  hahaha je hebt iig genoeg .....

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Van BJ heb je nooit genoeg. Je knaagt zo een hele hoop weg. Man, dit is zo lekker
ik heb zelf nooit een BJ zelf gemaakt, lijkt me wel een leuke klus

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Mooi verslag. Lekker aan het smoken geweest zo te zien. Nog nooit gemaakt of geproefd. Wel eea opgezocht. Toch eens gaan maken. Zeker als ik de reacties lees op het forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan