BasBQ
Beef en Steak

BCC/CCC op de WGA

 

Graziano146

Tondelzoeker
Berichten
10
Vandaag mijn eerste BCC op de WGA geprobeerd. Nou ja, geen bier hier maar cola, dus cola can chicken. Was leuk maar nog niet helemaal naar wens.

Eerst m'n chickie van net geen kilo met olijfolie ingesmeerd. Vervolgens gerubbed met Blues Hog. Beetje roomboter onder de huid gedaan. In het blik nog een theelepel 5 spice gemikt en paar teentjes knoflook en een rode ui.

Kip was geprepareerd en nu richting de WGA. Ik had m?n WGA als volgt ingericht. 20 Ecobrasa aan een zijde. Hitteschildje. Kip in een alu lekbakje op de bodem van de WGA met de borst naar de kooltjes toe. Onderste schijf diagonaal en dekselschuif boven de kip open. Vol verwachting klopt ons hart?

Zo rond de 60 graden de kip nog met boter ingesmeerd. Hitteschildje had ik maar weggehaald en de onderste schuif helemaal open. We wachten met spanning af. Het was ook wel wat kouder en regenachtig vandaag, in ieder geval hier in Brabant.
Mn fantast zat in de kippenpoot en mijn chickie kwam niet verder dan 69 graden, met geen mogelijkheid. Ze had er ondertussen toch al 2 uurtjes op gelegen. Toch maar eraf gehaald en nog even ingepakt in aluminium folie.

De borst was al goed maar de kippendijen waren nog iets te rauw naar mijn mening. Ook het vet onder het vel was niet overal goed gesmolten. Ik had iets teveel boter onder de huid gestopt want het zat als het ware als in een zakje te wachten totdat het velletje werd open geprikt.

De CCC gaat deze vakantie zeker nog een keer gebeuren. Ik zelf denk iets meer Ecobrasa maar als er nog tips zijn, dan hoor ik het graag!
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Zie ik het goed dat je alu-folie onder je briketten hebt liggen? Je temperatuur is hierdoor waarschijnlijk te laag geweest omdat er geen goede luchtstroom is.
Om de WGA makkelijk schoon te maken hebben de meeste van ons folie op de bodem van de WGA liggen,
onder het kolenrooster. Na een paar sessies pak je de folie bij de 4 puntjes en schoon is je WGA!
 
Hey Ceriel, hele goeie tip! Daar was ik nog niet op gekomen. Ik heb het kolenrooster eruit moeten halen, anders paste het kippetje niet meer onder het deksel. Zal hier volgende keer toch iets op verzinnen zodat de lucht ook onder de kooltjes kan komen. Wel heel grappig dat jij met die tip komt, na afloop heb ik gekeken naar mn kooltjes en daar was inderdaad nog veel van over, kon ik niet goed plaatsen. Nu makes it sense zeg maar :D Thanx!
 
Als je een hele kip op de WGA wilt bereiden, zou ik het kippetje vlinderen (ruggengraat eruit knippen, omdraaien en met de handpalm op de borst drukken tot je krak hoort...  :blush: , eventueel nog het borstbeen eruit snijden).

 
Tok, Tok, Tok.

Alweer een tokkie verdiend, gefeliciteerd.  :) !
---------------------------------------------------

Helemaal gelijk Ceriel.
Om mijn mooie nieuwe wga- tje schoon te houden had ik bedacht de kooltjes in een alu bakje te branden met als gevolg dat er ook geen luchtstroom door de kolen was.
de wga kwam ook niet op temperatuur met het zelfde resultaat als gevolg.
Al doende leert men.  ;) !
 
Proficiat met je Tokkie!
 
Graziano146 zei:
Hey Ceriel, hele goeie tip! Daar was ik nog niet op gekomen. Ik heb het kolenrooster eruit moeten halen, anders paste het kippetje niet meer onder het deksel. Zal hier volgende keer toch iets op verzinnen zodat de lucht ook onder de kooltjes kan komen. Wel heel grappig dat jij met die tip komt, na afloop heb ik gekeken naar mn kooltjes en daar was inderdaad nog veel van over, kon ik niet goed plaatsen. Nu makes it sense zeg maar :D Thanx!

Wat dat betreft zou het handig zijn om je kolenroostertje te halveren... doorslijpen zodat je er twee hebt... of een alternatief roostertje gebruiken
die ongeveer de helft is van het originele kolenroostertje... zou zo'n geperforeerd aluminium grillbakje hiertoe werken? Als je die gebruikt krijg je
wellicht wel voldoende luchttoevoer bij de kooltjes en houd je toch voldoende hoogte in de WGA voor je kippie.
 
Sander72 zei:
Graziano146 zei:
Hey Ceriel, hele goeie tip! Daar was ik nog niet op gekomen. Ik heb het kolenrooster eruit moeten halen, anders paste het kippetje niet meer onder het deksel. Zal hier volgende keer toch iets op verzinnen zodat de lucht ook onder de kooltjes kan komen. Wel heel grappig dat jij met die tip komt, na afloop heb ik gekeken naar mn kooltjes en daar was inderdaad nog veel van over, kon ik niet goed plaatsen. Nu makes it sense zeg maar :D Thanx!

Wat dat betreft zou het handig zijn om je kolenroostertje te halveren... doorslijpen zodat je er twee hebt... of een alternatief roostertje gebruiken
die ongeveer de helft is van het originele kolenroostertje... zou zo'n geperforeerd aluminium grillbakje hiertoe werken? Als je die gebruikt krijg je
wellicht wel voldoende luchttoevoer bij de kooltjes en houd je toch voldoende hoogte in de WGA voor je kippie.

Dat gaat nie werken nie....... Het kolenrooster van de WGA steunt alleen in de hoeken op de pootjes van de WGA, halveer je het kolenrooster dan zakt ie in het midden naar de bodem. en rollen je kip en de kolen naar hetzelfde punt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan