BasBQ
Beef en Steak

BBQende mama :)

kjoeti

Tondelzoeker
Berichten
1
Hi all,

Wie ben ik

Ik ben mama van 2 jonge kids met een grote passie voor koken en BBQ'en. Door mijn fulltime job (die ook niet naast de deur is) en rondlopende kinderen die aandacht vereisen is het niet altijd makkelijk om BBQ'en en het thuisleven te combineren.

Opgegroeid in een huis waar er aan topsport gedaan werd en waar het dieet vaak beperkt was tot gevogelte, vis, rijst, haver etc... 😅
Ik heb pas leren ander vlees eten toen ik mijn huidige man ontmoet heb in 2009 die een echte carnivoor was.

De trigger om te starten BBQ'en

De trigger was ooit naar de VS te gaan in 2013 (toen was ik echt nog niet zo into het topic ). Ik kreeg als tip, toen ik in San Francisco was, om te gaan eten bij de Hillstone en daar de ribbetjes te nemen.
Zo gezegd zo gedaan -> we bestellen ze en we krijgen geen serviet of citroendoekjes en beginnen ons al zorgen te maken over onze propere handen... wel je raakte de rib met je vork aan en het vlees kwam er zo vanaf... dat was een eye opener... iets anders als al die taaie ribben in de Belgische restaurants. Bovendien met lekkere side dishes.

Mijn BBQ's
  • Gezien ik thuis dit soort vlees niet meer tegenkwam ben ik het dan maar zelf beginnen maken. Eerst op mijn Weber 47 de eerste jaren die in 2021 is ingeruild is voor een Mastertouch 57. Een topding!
  • Toen kwam er bij Makro een actie voor een grill guru compact tegen een knalprijs en hebben we die er naast gezet.
    • We hebben de Ikea Hack van youtube gedaan en een Bekvam omgebouwd tot BBQ tafel.
    • Ook zeer tevreden van hoewel de handvaten er af zijn uit slijtage ondertussen en de vilt al moet vervangen worden na 1,5 jaar :-D Ook is dit wat klein, het lukt me om hier hele maaltijden op te koken soms (als ik geen zin heb om 2 bbq's aan te steken), maar het vereist wel wat planwerk.
    • Bovendien is de temperatuurstabiliteit soms niet altijd even goed en is het bijna onmogelijk om hem snel op te stoken om een goede steak te searen (kan ook aan mijn technieken liggen).
Ik ben nu aan het uitkijken om die Grill Guru in te wisselen voor een Monolith, KJ, Bastard of BGE (hoewel die laatste me echt wel veel te duur uitkomt om qua accesoires op gelijk niveau van die andere 3 te krijgen). De KJ is mij ook eigenlijk al veel te duur maar is wel zeer compleet en ik denk dan -> voor de volgende 20 jaar? 😅

Mijn Accessoires
  • Dutch oven...sinds deze winter, echter door de natte winter nog nooit gebruikt.
  • Pizzasteen
  • Beer Can Chicken (ooit gewonnen met een recepten wedstrijd)
  • 2e verdiepje voor mijn compact
  • Rookplankjes
  • Cold Smoke "slak" :)
  • rib racks van de ikea :-D
  • Gietijzeren grill GBS (weber) -> gebruik ik nooit...

Mijn brandstof
  • Weber: Acacia bij Hot & Fast (gezinsmaaltijd waar de BBQ maar kort aan moet) of Quebracha (als de weber wat langer mee moet gaan en niet zo heet moet worden) of B&B briketten (Low & Slow - snake).
  • Grill Guru: Marabu als het een lange bereiding is waarbij ik op het einde even wil opstoken om iets af te grillen (wat niet altijd werkt), Quebracha als het gewoon Low & Slow is en Acacia als ik hem gebruik om te searen enkel.

Ik luister naar de podcasts "vurige verhalen" en heb een halve bibliotheek in huis 🫣 Zo ben ik ook bij dit forum terechtgekomen

Groetjes aan iedereen!







µ
 
Leuke intro Kjoeti, welkom! Veel plezier en inspiratie hier!
 
Welkom @kjoeti

Mooie introductie!
Koken of bbqen met ( jonge ) kids vind ik sowieso wel een uitdaging.
Ik moet ook echt mijn bbq momenten plannen dit moet ik dan ook echt in de agenda zetten anders doe ik het gewoon te weinig vind ikzelf.
Mijn kids zijn 1 & 4 en vinden het altijd prachtig als de bbq aan staat want dat betekend extra veel tijd & aandacht om in de tuin te spelen zo vertalen hun dat 😋
Tegenwoordig heb ik een overzichtje in excel met wat er allemaal in de vriezer ligt en wat ik ervan kan / wil maken met linkjes naar de recepten en hoelang de voorbereiding en uitvoering duurd.
Dan laat ik mijn vrouw elke keer iets kiezen en dat werkt wel top 😄.
Die dutch oven van moet je maar snel een keer gaan gebruiken want dat werkt top!

Veel plezier hier!
 
Welkom!
 
Welkom @kjoeti

Mooie introductie!
Koken of bbqen met ( jonge ) kids vind ik sowieso wel een uitdaging.
Ik moet ook echt mijn bbq momenten plannen dit moet ik dan ook echt in de agenda zetten anders doe ik het gewoon te weinig vind ikzelf.
Mijn kids zijn 1 & 4 en vinden het altijd prachtig als de bbq aan staat want dat betekend extra veel tijd & aandacht om in de tuin te spelen zo vertalen hun dat 😋
Tegenwoordig heb ik een overzichtje in excel met wat er allemaal in de vriezer ligt en wat ik ervan kan / wil maken met linkjes naar de recepten en hoelang de voorbereiding en uitvoering duurd.
Dan laat ik mijn vrouw elke keer iets kiezen en dat werkt wel top 😄.
Die dutch oven van moet je maar snel een keer gaan gebruiken want dat werkt top!

Veel plezier hier!

Man, het lijkt wel een baan! 😉
 
Man, het lijkt wel een baan! 😉
hahaha dat noemen ze toch hobby 🤪.
Met alle dagelijkse drukte raak je het overzicht nog wel eens kwijt.
Ik was geneigd telkens te kopen en te kopen zonder een duidelijk overzicht wat in de vriezers ligt en als je dan vooraf al bedacht hebt wat je er mee kan maken kwa gerecht scheelt een hoop keuzestress 🤣
 
Kijk, dat is pas een intro!

Maaaaaaaaar ik lees geen WGA het enige op dit forum waar wij allen het unaniem over eens zijn🤪

Veel plezier hier🔥🍖
 
Zeker leuk intro!
Geen WGA zoals mijn lompe voorganger schrijft.. er valt dus nog wat te verbeteren. Al staat mijne ook alleen maar in de schuur tot een vakantie of weekend weg.
 
Welkom!
 
Welkom. Dit is nu eens een echte intro.
 
nou,. dat is nog eens een intro.

ik heb een kamado joe clasci 1.. nog redelijk betaalbaar en wel een A merk. geen seconde spijt van.
veel plezier op het forum
 
Welkom! Mooi intro. Toen ze bij mij nog klein waren ging de BBQ ook vooral met mooi weer aan. Moet ook zeggen dat ik toen nog van de traditionele Hollandse BBQ was. ( Ff snel en veel stokbrood).

Nu ze groot zijn komen ze de vriezer leeg eten en vinden het helemaal geen probleem dat pa buiten staat te BBQ-en in de winter :LOL:
 
Met kinderen is op zich wel te doen in het weekend. Of als je een vaste dag in de week voor de kinderen zorgt kun je als ze op bed liggen of naar school zijn wat voorbereiding doen en de bbq alvast half uur voordat je gaat bbq en aansteken. Als je partner thuiskomt ben je daarna niet extra tijd kwijt t.o.v. gewoon koken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan