BasBQ
Beef en Steak

Bbq set up

Ric

Kooltjesharker
Berichten
206
Nu heb ik recent een Grill Guru Compact gekregen en er zelf een GG Large bijgekocht maar ik heb ook nog een Weber 47cm.
Nu vraag ik me af in hoeverre ik die Compact überhaubt nog wel ga gebruiken?
Zijn er mensen die een set up hebben met een Large kamado en een kleinere daarnaast en waarom? Of bemerken jullie dat je in de praktijk die kleinere variant eigenlijk amper gebruikt/of gebruik je em juist wel veel?
Ik twijfel namelijk of ik er bv 1 weg ga doen (weber of compact).
Voordelen Compact:
-mooi naast mijn Large
-verstookt minder houtskool?
Nadelen Compact:
-kleinere werkruimte ivm weber
Voordelen Weber:
-Werkruimte
-makkelijker aan te steken met firestarter
Nadelen Weber:
-hij wordt al wat ouder
-Compact zal langer warm blijven bv
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een big Joe 3 staan met hier langs een weber 57 en een auplex mini kamado (lidl)

Vaak gebruik ik een combinatie van 2 bbqs.
Meestal de big Joe met de weber, soms met de mini en een zeldzame keer alle 3 tegelijk.

De mini zie ik meer als een handige kleine bbq om soms wat worstjes of hamburgers op te bakken.
Beenhammetje moet ik nog proberen. (Heb recent een mini hitteschild gescoord)
Per toeval laatst ook ontdekt dat mijn wok er perfect op past.

Zou ik moeten kiezen voor 2 bbqs ivm ruimtegebrek zou ik altijd de weber langs mijn big Joe houden.
Dan heb ik een set waar ik echt alles mee kan maken.
 
Wat @Zzzjon zegt. Bij ruimte gebrek zou ik ook de weber 57 en mn large houden. Maar gelukkig heb ik nog wat ruimte en wil ik eigenlijk ook iets kleins ernaast :giggle:
 
Ik heb een Large en een MM, zelfde setup als waar jij het over hebt. In ons gezin van drie (dochtertje is drie jaar), wordt de MM veruit het meest gebruikt.
Dat is dan voornamelijk saté, ribeye, bavette, zalm en forel op plank (die plankjes van het genootschap passen precies), de Large gebruik ik vooral voor koudroken, ribs, de rotisserie en de buurtbbq.
Daarnaast neem ik de MM mee op vakantie. Het is voor mij de meest ideale bbq. Maar ben wel blij dat ik er een Large naast heb staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
Tipje. Doe niets weg,
Ik gebruik geregeld mijn W57 en de BGE L samen.
De W47 staat in een hoekje te huilen, maar is mrg weer aan de beurt.
 
Ik heb een Large en een MM, zelfde setup als waar jij het over hebt. In ons gezin van drie (dochtertje is drie jaar), wordt de MM veruit het meest gebruikt.
Dat is dan voornamelijk saté, ribeye, bavette, zalm en forel op plank (die plankjes van het genootschap passen precies), de Large gebruik ik vooral voor koudroken, ribs, de rotisserie en de buurtbbq.
Daarnaast neem ik de MM mee op vakantie. Het is voor mij de meest ideale bbq. Maar ben wel blij dat ik er een Large naast heb staan.
Wat exact vind je de voordelen van een minimax boven de Large?
Is het kleinere werkoppervlak niet storend?
Bbq doe ik zelf vaak met 2 tot 6 man zeg maar.
 
Tipje. Doe niets weg,
Ik gebruik geregeld mijn W57 en de BGE L samen.
De W47 staat in een hoekje te huilen, maar is mrg weer aan de beurt.
Voor nu doe ik idd nog niks weg tot ik zeker weet dat ik er geen spijt van krijg.
De reden dat ik het topic gestart ben is oa dat ik me afvraag of ik voor de Compact een verdere investering kan rechtvaardigen in de vorm van een werktafel (minimaal 250 euro) of GG standaard (89 euro) zodat ie op normale hoogte staat want standaard vind ik de werklooste niet ideaal.
 
Voor nu doe ik idd nog niks weg tot ik zeker weet dat ik er geen spijt van krijg.
De reden dat ik het topic gestart ben is oa dat ik me afvraag of ik voor de Compact een verdere investering kan rechtvaardigen in de vorm van een werktafel (minimaal 250 euro) of GG standaard (89 euro) zodat ie op normale hoogte staat want standaard vind ik de werklooste niet ideaal.

Lees eens lekker door dit topic heen;


Voor de compact kun je zo voor weinig een tafel maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
Wat exact vind je de voordelen van een minimax boven de Large?
Is het kleinere werkoppervlak niet storend?
Bbq doe ik zelf vaak met 2 tot 6 man zeg maar.
Als je voor twee man iets moet maken heb je de Large niet nodig hoor. De MM is veel zuiniger dan.
Als je iedere keer voor vier volwassenen iets moet bereiden, dan wordt het een ander verhaal. Maar dat is niet mijn situatie, vandaar dat de MM al jaren de meest gebruikte Q is hier.
Ligt er ook aan wat je er op bereidt natuurlijk. Maar bij ons is het dus vaak de bovengenoemde gerechten en dat kan prima op de MM
 
Als je voor twee man iets moet maken heb je de Large niet nodig hoor. De MM is veel zuiniger dan.
Als je iedere keer voor vier volwassenen iets moet bereiden, dan wordt het een ander verhaal. Maar dat is niet mijn situatie, vandaar dat de MM al jaren de meest gebruikte Q is hier.
Ligt er ook aan wat je er op bereidt natuurlijk. Maar bij ons is het dus vaak de bovengenoemde gerechten en dat kan prima op de MM

Hier aan toegevoegd kook ik juist voor 5 personen en vaak volledig, dus vlees, groenten een aardappelen oid.
Vandaar ook de keuze destijds voor de big Joe.
 
@Zzzjon leuk draadje met dat Ikea meubel en als je er 1 van marktplaats opraapt dan heb je idd voor weinig een leuke tafel!
Ik maak ook zo goed als altijd minimaal ook groentes klaar op de bbq want dat maakt toch een maaltijd wat completer vind ik en als ie toch aanstaat is gegrilde groenten heerlijk te combineren.
 
Ik zelf heb een large en medium kamado. Als we zaterdags zen BBQ met het gezin van 3 hebben, maar ik gewoon een gerecht op de Junior. Als het er niet op past, de large.

Als we volk hebben, dan zijn het meestal menu’s. Amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. Alles op de bbq. Ik heb naast de kamado’s nog een kogel tafel BBQ en een 4pits gasser. En vaak gebruik ik dan 3 van de 4. Handige is dat je op elk met een andere roostertemperatuur kunt werken, wat de keuzes voor een complete menu wat uitgebreider maken. Voor mezelf werkt dat het makkelijkste. Ik heb ook geen idee wat ik ga doen moest de gasser sneuvelen. Want daar moet dan weer iets voor in de plaats komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
Mooi allemaal houden ,de 2 ggtjes bij elkaar houden . Weber als het nodig is kun je er zo bij zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
Ik zou het houden.

Zelf heb ik onlangs de GG XL gekocht.
Waarom voor een XL?
Wij BBQ'en geregeld met extra, ofwel vrienden, familie of vriendjes van onze kids eten mee.
Kan ik dit kwijt op een L? Ja zeker, waarom dat de XL?
Simpel, ik hou van extra ruimte, just in case. Ik heb liever ruimte te veel, dan dat ik bezig ben en denk... kak, had ik nou maar wel....

Daarnaast, ik lees vaak een opmerking een Mini, M, of L gebruikt minder.
In zekere zin waar, maar andere kant als ik klaar ben dan gaat die uit, en gebruik ik ook geen houtskool meer.
Het geen wat er in ligt wordt de volgende keer weer gebruikt.
Ik ben zelf van mening dat het verschil in gebruik tussen L en XL te verwaarlozen is.

Maar nogmaals, neemt het geen wat je nu niet gebruikt geen ruimte in? En staat het niet in de weg? Lekker houden, altijd makkelijk een extra BBQ.
 
Ik zou het houden.

Zelf heb ik onlangs de GG XL gekocht.
Waarom voor een XL?
Wij BBQ'en geregeld met extra, ofwel vrienden, familie of vriendjes van onze kids eten mee.
Kan ik dit kwijt op een L? Ja zeker, waarom dat de XL?
Simpel, ik hou van extra ruimte, just in case. Ik heb liever ruimte te veel, dan dat ik bezig ben en denk... kak, had ik nou maar wel....

Daarnaast, ik lees vaak een opmerking een Mini, M, of L gebruikt minder.
In zekere zin waar, maar andere kant als ik klaar ben dan gaat die uit, en gebruik ik ook geen houtskool meer.
Het geen wat er in ligt wordt de volgende keer weer gebruikt.
Ik ben zelf van mening dat het verschil in gebruik tussen L en XL te verwaarlozen is.

Maar nogmaals, neemt het geen wat je nu niet gebruikt geen ruimte in? En staat het niet in de weg? Lekker houden, altijd makkelijk een extra BBQ.
Hangt er vanaf wat je precies verwacht van BBQ. Als je echt meerdere gangen wilt presenteren, loop je met 1 BBQ wel eens tegen wat beperkingen aan omwille de temperatuurverschillen. En een kamado kun je niet ff op een paar minuten van 200° naar 100° brengen :geek:
 
Hangt er vanaf wat je precies verwacht van BBQ. Als je echt meerdere gangen wilt presenteren, loop je met 1 BBQ wel eens tegen wat beperkingen aan omwille de temperatuurverschillen. En een kamado kun je niet ff op een paar minuten van 200° naar 100° brengen :geek:
Exact daarom ook mijn laatste mening advies in de laatste zin;

"Maar nogmaals, neemt het geen wat je nu niet gebruikt geen ruimte in? En staat het niet in de weg? Lekker houden, altijd makkelijk een extra BBQ."

Zo heb ik mijn oude trouwe weber ook nog staan, nog niet gebruikt sindsdien, maar gezien ik de 18-6 voor een mannetje of 40 een verjaardagsfeestje houdt is de kans groot dat ook hij weer even gebruikt gaat worden die dag/avond.
 
Exact daarom ook mijn laatste mening advies in de laatste zin;

"Maar nogmaals, neemt het geen wat je nu niet gebruikt geen ruimte in? En staat het niet in de weg? Lekker houden, altijd makkelijk een extra BBQ."

Zo heb ik mijn oude trouwe weber ook nog staan, nog niet gebruikt sindsdien, maar gezien ik de 18-6 voor een mannetje of 40 een verjaardagsfeestje houdt is de kans groot dat ook hij weer even gebruikt gaat worden die dag/avond.

Dat is dus ook een dingetje. Plaats. Bij mij staat het wat slordig, omdat de overdekking ook nog vol staat met speelgoed van de kleine en een stelling om te klussen in huis. Ik zou graag een buitenkeuken bouwen waarbij de KJC en de Junior ingebouwd zitten. Die 4-pits gasser neemt ook veel plaats in. Als die er ooit niet meer is, dan zou ik deze mss wel vervangen door een compacte BBQ waarmee alles kan. Bv een WGA die ik dan in de kelder opberg en enkel eruit haal als ik hem nodig heb.

Maar eerst mijn binnenkeuken en dan eens gaan zien wat er allemaal weg kan uit de tuin.

Ik vond het vroeger raar dat ik mensen op FB zag die meer dan 1 BBQ hadden :ROFLMAO: Ondertussen weet ik waarom.
 
Dat is dus ook een dingetje. Plaats. Bij mij staat het wat slordig, omdat de overdekking ook nog vol staat met speelgoed van de kleine en een stelling om te klussen in huis. Ik zou graag een buitenkeuken bouwen waarbij de KJC en de Junior ingebouwd zitten. Die 4-pits gasser neemt ook veel plaats in. Als die er ooit niet meer is, dan zou ik deze mss wel vervangen door een compacte BBQ waarmee alles kan. Bv een WGA die ik dan in de kelder opberg en enkel eruit haal als ik hem nodig heb.

Maar eerst mijn binnenkeuken en dan eens gaan zien wat er allemaal weg kan uit de tuin.

Ik vond het vroeger raar dat ik mensen op FB zag die meer dan 1 BBQ hadden :ROFLMAO: Ondertussen weet ik waarom.
Hahahaha, allemaal heel herkenbaar wat je zegt.
Bij ons nu net de overkapping klaar, en sinds afgelopen week begonnen met de buitenkeuken.
Gelukkig heb ik een garage, en onder de overkapping een schuur gemaakt, waardoor ik de weber en extra troep daar kwijt kan.

Maar exact je laatste zin, dat dacht ik dus ook, "waarom in vredesnaam meerdere bbq's??..huh!".
En nu snap ik ook het ook waarom hahaha.

Succes met de binnenkeuken (y)(y)
 
En mijn vrouw al jaren bezig over de binnenkeuken en dat staat nu gepland en ze klaagt dan dat het allemaal veel gaat kosten en ik de buitenkeuken maar wat moet opschuiven, maar stuurt ze me vorig weekend een link door van een bedrijfje dat buitenkeukens maakt. Wil ze daarmee dan iets zeggen? :ROFLMAO:
 
En mijn vrouw al jaren bezig over de binnenkeuken en dat staat nu gepland en ze klaagt dan dat het allemaal veel gaat kosten en ik de buitenkeuken maar wat moet opschuiven, maar stuurt ze me vorig weekend een link door van een bedrijfje dat buitenkeukens maakt. Wil ze daarmee dan iets zeggen? :ROFLMAO:
Whahahahaha, geniaal!!!

Ik denk dat zij zegt "Gaaf he die buitenkeuken, weet je? Koop die anders, dan is het buiten ook klaar" :p:D
Zo zou ik het interpreteren hahaha
 
Terug
Bovenaan Onderaan