BasBQ
Beef en Steak

BBQ Platter

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Een BBQ Platter, het stond al een tijd op mijn todo lijst. Laat dit nou net prima passen bij de fotowedstrijd van deze maand. En zeg nou zelf, wie heeft er genoeg aan 1 ding bij de borrel? ;)

Uit een aantal verschillende boeken heb ik een variëteit aan hapjes uitgezocht, met in het achterhoofd de boodschap: 'niet teveel hè, je bent maar met z'n 2en'. Uiteindelijk stond het volgende op de planning:

- Cherry Chipotle Chicken Lollipops (Smokey Goodness Burgers & BBQ Bites)
- Bacon Onion Rings (Smokey Goodness Burgers & BBQ Bites)
- Yakitori spiesjes (Bastard We Can BBQ)
- Atomic Buffalo Turds (Smokey Goodness 1)
- Gegrilde Vijgen (Bastard We Can BBQ)
- Gerookt Zuur (Bastard We Can BBQ)

Daarbij 2 lekkere sausjes:

- Ranchdressing (Smokey Goodness 1)
- Cherry Chipotle BBQ Saus (Smokey Goodness Burgers & BBQ Bites)

Ja, ja, .. Ik hoor jullie denken: 'Uhh.. jullie waren met zijn 2en toch?". Het was inderdaad wat veel! :rolleyes: Ik weet niet of de Beer Can Burger die we voor vanavond op de planning hadden, er nog in past 😅

Ik ga deze keer niet de volledige ingrediëntenlijsten opsommen want dan zit ik hier vanavond nog ;)

Gisteren begon het met het roken van het zuur. Men neemt wat zilveruitjes, amsterdamse uitjes en augurk en zet dit in een skillet op een BBQ met een chunk appelhout. Uurtje roken en klaar is kees. Daarna heb ik de Yakitori marinade gemaakt en de kipdijen en kipfilets (ja, de vrouw des huizes houdt niet van kippendijen :unsure:) hierin gelegd om een nachtje te marineren.

Vandaag een tijd in de keuken doorgebracht om alle andere voorbereidingen te treffen. Allereerst 3 grote uien in dikke plakken gesneden en de dikste plakken genomen om ringen van te maken. Een hoop gepriechel met bacon maar het resultaat ziet er in ieder geval leuk uit. Sriracha op de ui, vervolgens de spek er omheen en tenslotte wat rub er overheen

20200516_104636.jpg


Daarna de Jalapenos door de helft gesneden, de zaadjes eruit, vullen met roomkaas en een stukje cheddar. Wederom wat spek er omheen en afronden met wat rub.

20200516_112332.jpg


Vervolgens de lollies gemaakt van 4 drumsticks die ik heb ontdaan van het vlees rondom de knokkel. Daarna in de rub en ter bescherming een stukje aluminiumfolie rondom de knokkel.

20200516_125755.jpg


Ik kwam er achteraf achter dat ik een stap heb overgeslagen en de pezen niet heb weggesneden. Foutje bedankt, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken!

Omdat er verschillende temperaturen nodig waren (145 en 160-170) en omdat ik vreesde dat het 'grote ei' niet groot genoeg was, heb ik de Weber er ook bij aangestoken. Beide BBQs aangezet, alles klaargezet, het kon beginnen!

IMG_1888.jpg


Ik had van te voren een tijdsschema gemaakt om bij te houden wanneer ik welke handeling moest uitvoeren. Natuurlijk vergat ik in dat schema 1 van de gerechten en kwam ik er iets te laat achter dat de uienringen op de Weber mochten. Geen ramp, die 10 minuten die ik te kort kwam, maken we wel goed aan het einde.

IMG_1894.jpg


Alles was toch mooi op tijd en volgens schema gaar en het feest kon beginnen. De zon kwam zelfs nog even door om het plaatje compleet te maken.

IMG_1905 1.jpg

Je zou bijna gaan twijfelen aan het thema van de maand. Was het nou 'bij de borrel' of 'de borrel er bij'? 🤪

IMG_1906.jpg


Één voor één gerechtjes die ik nog nooit had klaargemaakt. De absolute aanraders voor ons waren de vijgen, jalapenos en uienringen. Alhoewel de grootste uienringen nog net iets te hard waren (dat krijg je er van als je een half schema opstelt) en voor ons doen te zout waren, was het toch erg smakelijk. Er zat geen zout in de rub dus ons vermoeden is dat de 3 plakken spek die nodig waren voor 1 uienring teveel is. Minder wordt echter knap lastig als je spek om heel je uienring wil hebben.

Wij hebben er in ieder geval onwijs van genoten!
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooie plaatjes weer, lijkt me heerlijk!
 
Heerlijke borrelhapjes, krijg spontaan zin in een borrel........euhhh hapjes. Mooie plaatjes ook.
 
Foiii fijn hoor. Eet ze

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Prachtig Marc, een hoop tevreden mensen aan tafel neem ik aan
 
Wat een prachtig plaatje

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
(y)(y) Ziet er super uit.
 
Geweldige plaatjes en mooi verhaal man. Lekkere fles er ook bij. Genieten met een hoofdletter G. Hier liggen de wings erop voor de borrel.
Wat voor wijn had je in het glas? Lijkt licht, dacht dat je fles een rode wijn was uit Italie?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Marc, man. Wat een geweldige tafel met hapjes.
Je heb een druk dagje achter de rug lijkt me.
Maar je kan nu meteen veel gerechten van je todo strepen.
Indrukwekkend.
 
Lekker geborreld zoete zien en het zonnetje er ook nog bij gekregen
 
Da's lekker borrelen met die hapjes er bij. ;)
 
Ziet er geweldig uit. Zal zeker perfect gesmaakt hebben.
Hoe smaakt die Italiaanse rode erbij ?

Hier ga ik ook eens aan beginnen
 
Laatst bewerkt:
Geweldige plaatjes en mooi verhaal man. Lekkere fles er ook bij. Genieten met een hoofdletter G. Hier liggen de wings erop voor de borrel.
Wat voor wijn had je in het glas? Lijkt licht, dacht dat je fles een rode wijn was uit Italie?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ziet er geweldig uit. Zal zeker perfect gesmaakt hebben.
Hoe smaakt die Italiaanse rode erbij ?

Hier ga ik ook eens aan beginnen

Het was inderdaad een stevige italiaanse rode wijn (aanrader) in zowel de fles als het glas. Ik denk dat de felle zon die op het glas stond het lichter doet lijken. De rode smaakte er prima bij maar eerlijk gezegd drinken wij eigenlijk alleen maar volle rode wijnen. Af en toe ook cava/champagne als het lekker zonnig is (dat werd het uiteindelijk wel). Wit drinken we eigenlijk alleen als we uit eten gaan en een wijnmenu bij de gerechten nemen.
 
Schitterende foto's weer Marc, en wat een hoop lekkers!

Ik ben bij die jalapeno's altijd te bang dat dat veel te heet is zo'n hap peper..
Die bacon onion rings kwam ik toevallig ook tegen bij een van mijn favoriete bbq youtube kanalen en leken mij ook heerlijk (dat was eigenlijk mijn idee voor de foto wedstrijd, nu weer iets anders verzinnen!)
Tja ik kan nog wel doorgaan, het ziet er allemaal fantastisch uit.
Bravo! 👏👏
 
Wauw! heerlijk en wat een mooie foto's
 
Schitterende foto's weer Marc, en wat een hoop lekkers!

Ik ben bij die jalapeno's altijd te bang dat dat veel te heet is zo'n hap peper..
Die bacon onion rings kwam ik toevallig ook tegen bij een van mijn favoriete bbq youtube kanalen en leken mij ook heerlijk (dat was eigenlijk mijn idee voor de foto wedstrijd, nu weer iets anders verzinnen!)
Tja ik kan nog wel doorgaan, het ziet er allemaal fantastisch uit.
Bravo! 👏👏

Ik was ook erg benieuwd hoe heet de jalapenos zouden zijn maar ze waren helemaal niet heet... Wie weet had ik gewoon geen hete jalapenos? Of kwam het omdat ze een tijd in de vriezer lagen?

Gewoon proberen zou ik zeggen! Met die roomkaas, bacon en cheddar was het echt super lekker
 
in een woord VERRUKKELIJK! het verhaal, de foto's en het kan niet anders dat het ook verrukkelijk smaakte.(y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan