BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Hier zijn de eerste 55 peperplantjes ook gezaaid. Er komen nog een paar soorten bij om de selectie mild tot heet compleet te maken. Hopelijk dit jaar wat meer soorten die het doen. Vorig jaar vooral veel jalapenos en cayennepepers waarmee een hoop potten groene en rode sambal zijn gemaakt.

90E6C26C-4B12-4C6A-A980-C227DD27367E.jpeg
 
Hier zijn de eerste 55 peperplantjes ook gezaaid. Er komen nog een paar soorten bij om de selectie mild tot heet compleet te maken. Hopelijk dit jaar wat meer soorten die het doen. Vorig jaar vooral veel jalapenos en cayennepepers waarmee een hoop potten groene en rode sambal zijn gemaakt.

Bekijk bijlage 62328
Ben heel benieuwd hoe ze er nu bij staan 😄
 
Ben heel benieuwd hoe ze er nu bij staan 😄
De eerste 9 zijn overgepot en staan nu in de serre voordat ze uiteindelijk naar buiten mogen. De rest moet nog even wachten tot ze iets groter zijn. Er zijn een paar soorten slecht tot niet opgekomen dus ik heb er een aantal opnieuw gezaaid en nog 1 nieuw soort toegevoegd dus dat is nog afwachten. Ik denk dat het sambalfabriekje in september wel kan gaan draaien als ze zo blijven groeien hoor 😉.

96540515-ABFA-4A3F-AAE8-07631B777A18.jpeg


39847627-869B-42A4-AFEC-4E872C5F9D73.jpeg
 
Staan die bij jou al buiten ? Want komende week vind ik het in de nacht toch nog wat te koud worden. Vandaag/morgen eventueel zondag nog ok, maar vanaf maandag gaan we terug naar 6 graden in tijdens de nacht (misschien frisser).

Hier begint het ook al te jeuken

Ik heb dit jaar hier in de garage al het volgende staan
- jalapeno
- ongekende chili soort
- 2x kerstomaten (verschillende types)
- 1x snack paprika
- 1x san marzano tomaten
- 1x punt paprika
- 1x mini komkommer (morgen nog 2 gaan halen)

En verder plant ik nog wel wat pijpajuin, bieslook, peterselie en munt en basilicum maar dat is ten vroegste in mei.
Van een vriend krijg ik ook nog een "sugar rush" chili plantje en hij ging nog een habanero en nog 2-3 andere soorten voorzien, een middelmaat op de scoville schaal. Hij heeft zelf ook carolina reapers en scorpion staan, maar dat is leuk om eens te "proberen" (zeker niet aan te raden voor mensen die niet tegen extreem pikant kunnen), maar dat is totaal niet nodig voor mij. Liever zo een sugar rush, die je rustig ergens kan op doen bijvoorbeeld, niet pikant genoeg, doe je er een 2de bij en problem solved. Voor veel mensen is een sugar rush al teveel.

Maar ik speel dus "vals" en ga gewoon plantjes kopen in de winkel :) Maar op die plantjes staan dus al jalapeno's op, snack paprika's die eigenlijk al zogoed als rijp zijn. Dus wil niet te lang wachten om naar buiten te verhuizen
 
Laatst bewerkt:
Staan die bij jou al buiten ?
Ja, al een tijdje. In de avond / nacht als het weer 10c of daar boven is zet ik de plantjes buiten, dan kunnen ze harde. Maar ik moet je wel bekennen dat ze zondag avond naar binnen worden gezet want het wordt in de avond / nacht koud.

Ik heb dit jaar niet veel peper plantjes. Ik heb de vriezer nog vol liggen met pepertjes van vorig jaar 😅
Van een vriend krijg ik ook nog een "sugar rush" chili plantje en hij ging nog een habanero en nog 2-3 andere soorten voorzien, een middelmaat op de scoville schaal. Hij heeft zelf ook carolina reapers en scorpion staan, maar dat is leuk om eens te "proberen" (zeker niet aan te raden voor mensen die niet tegen extreem pikant kunnen)
Een Carolina Reaper een Scorpion zijn leuke peper plantjes, deze heb ik ook al eens gekweek:

F30BCCE4-FA8E-4384-A3CF-383D1D230858.jpeg

Ik vind dit ook wel een leuk pepertje : Buena Mulatta

67301631-CB70-4E31-B9A0-AA181E4A6B5D.jpeg
 
Als je volgend jaar iets lekkers zoekt, of nu nog gaat zaaien, "sugar rush" en zijn een paar varianten op. Dat is echt 1 van de beste. Misschien net niet meer voor de beginner. De stripey of Peach varianten zijn erg lekker. en tussen de 50.000 en 100.000 op de scoville schaal. Mits je al wat gewend bent kan je deze gewoon zo eten. Ik gebruik bijvoorbeeld 10 druppels tabasco scorpion in mijn pasta, waarbij voor veel mensen zo 1 druppeltje al te is. Die paarse moet ik dan maar eens aan mijn vriend vragen dat hij ze eens in zijn serre zet :)

Spijtig dat het de komende 2 weken in de nacht 6 tot 8 graden geven. Want het begint toch te jeuken. En mijn eerste mini komkommer begint al, ik heb ook al pepers en snack paprika's zijn ook al bijna goed. De mini komkommers zijn gewoon leuk voor de kleinsten, maar zijn echt wel lekker, dit jaar dus 3 planten ipv 2 vorig jaar. Die kersttomaatjes is ook hetzelfde, gewoon effe plukken, moet er altijd ook een hele hoop weggeven. Maar gebruik ik ook al wel eens voor vlug saus te maken voor de pizza. Maar de kostprijs van zo een plantje is eigenlijk niks. Zeker als je bekijkt hoeveel mini komkommers je er af haalt en ook qua kersttomaatjes. En de smaak, tsja daar kan gewoon niet veel tegenop.

En dat is dan ook weer een bezigheid, dagelijks water geven, vinden de kinderen hier dan ook weer leuk
 
Als je volgend jaar iets lekkers zoekt, of nu nog gaat zaaien, "sugar rush" en zijn een paar varianten op. Dat is echt 1 van de beste.
Ik zal deze opschrijven voor volgend jaar 😀 Ik heb nu eigenijk alles al gezaaid wat ik wil voor dit jaar en dat zijn voornamelijk verschillende tomaten planten, ik ben namelijk helemaal verzot op een smakelijke tomaat uit eigen tuin. Eentje die ik elkaar jaar wel kweek is een indigo cherry drops. Das een mooi smakelijk cocktail tomaatje van het blauwe tomatenras. Deze kleuren ook wel leuk. Eerst worden ze donker paars bijna zwart waarna ze als ze beginnen te rijpen vanaf het kroontje van de tomaat donker paars worden naar Cherry rood.
B5750A5A-325E-46BC-A7A3-320A38B4BD1E.jpeg
B8F516BE-2DAE-4A03-8568-B08DAE4E0713.jpeg
7A053A6F-69B8-43A6-9A3D-F64AFCE43E30.jpeg
07854F5B-9A79-4D67-97B7-476F53125438.jpeg
kwa pittigheid ben ik wel wat gewend, alleen het huishouden hier thuis houden niet zo van dat vlammetje ik een peper. Ik heb lange tijd Lemondrop Pepers gekweek dat is wel een geinig pepertje die kwa smaak, het smaakt naar citrus en een Scoville Unit heeft van tussen de 30000 - 50000 De Buena Mulatta zit een beetje in de zelfde Scoville Unit waarde als de Lemon Drop peper.

Wat ik meestal doe met een deel van de pepers als ze klaar zijn met rijpen is alles schoonmaken en dan gaan ze de voedsel droger in en maak ik er peper van.

Spijtig is het zeker voor de plantjes de komende weken. Het wordt kloten weer voor ze. Ik haal ze vanavond ook allemaal naar binnen. Dan zet ik alles in de garage en zodra het weer het weer toe laat gaan ze weer allemaal naar buiten. Ik heb ook alles ik grote potten staan al jaren en dat gaat perfect.

1518292E-1F79-466A-9FCE-5543CF9E5B9B.jpeg

En dat is dan ook weer een bezigheid, dagelijks water geven
Haha indd! Ik maak altijd in de morgen een rondje in de tuin en dan worden de tomaten gedief als het zover is en als ze rijp zijn vind ik het heerlijk om in de morgen zo van de plant de tomaten te eten 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan