BasBQ
Beef en Steak

BBQ in de winterkou

 
 

Bobvt78

Kooltjesharker
Berichten
196
De gemiddelde nederlander staat me met open mond aan te staren als ik het vertel, maar voor jullie komt dit niet als een verrassing, sterker nog, het is waarschijnlijk zeer normaal: Ik BBQ het hele jaar door, zelfs in de vrieskou.

Zo ook afgelopen zaterdag. Het vroor niet, maar dat scheelde erg weinig, een graad of 4 was het, vergezeld van een stevige bries
Ik had serieus problemen om
1) De houtskool aan te krijgen
2) De Q op een beetje acceptabele "high 'n fast" temperatuur te krijgen.

Ik stook mijn houtskool altijd heet in een starter die ik op een camping gasstelletje zet (action) met een "spuitbus" butagas erin.
Volgens mij geeft dat butagas er bij te lage temperaturen de brui aan; Na 5 minuten werd het gaspitje steeds minder enthousiast, terwijl het gas niet op was.
Dat, in combinatie met een straf windje, zorgde ervoor dat het niet ging lukken.
Uiteindelijk maar uitgeweken naar wat aanmaakblokjes op het onderrooster van de Q.

Dan de Q; Na 2 starters erin, kwam ik met moeite tot de 170 graden. Normaliter in no-time op 200 (beetje mijn werktemperatuur over het algemeen)
We hebben evengoed heerlijk gegeten, maar het was potdorie een aardige klus al met al.

Iemand hier nog handige tips voor?
 
Briketten misschien vochtig? Ik had zaterdag nergens last van, 3/4 starter ecobrasa ruim 1uur 180+
 
ik heb afgelopen zaterdag ook de bbq aan gehad en ook geen last die die niet wilde branden.

overigens adviseren wij als genootschap het gebruik van die gasstelletjes om je starter aan te steken NIET. Er zijn daar al de nodige ongelukken mee gebeurd, en met 2 aanmaakblokjes onder je starter kan je ook met een half uur bbqen  ;)
 
Ik merk zelfs dat ik in de zomer minder aan BBQen ben dan in de winter.

Als het goed weer is ben ik bezig met andere tijdrovende hobbies.
Zodra het koud begint te worden heb ik weer zin in dikke lappen vlees en stoofschotels, haha
 
Dank heren.

Nee, vochtig niet, het zit in een afgesloten plastic bak, lijkt me sterk (het rookte ook niet).
Overigens had ik alleen houtskool.

V.w.b. dat gasstelletje; Ik snap de zorgen, maar in principe is die waarschuwing toch ooit uitgegaan omdat mensen er te grote pannen opzetten, zodat die boven de gasbus kwamen te staan?
De starter pas qua diameter prima op het kookpitje, en daarbij zit de brandstof ook nog een 10cm boven het vuur.

Maargoed, zojuist maar even een paar pakjes aanmaakblokjes gehaald, want in de winter gaat het toch niets worden met butagas.
Ik zet de starter dan wel in de tuinhaard, staat-ie ook mooi uit de wind.
 
Leo zei:
ik heb afgelopen zaterdag ook de bbq aan gehad en ook geen last die die niet wilde branden.

overigens adviseren wij als genootschap het gebruik van die gasstelletjes om je starter aan te steken NIET. Er zijn daar al de nodige ongelukken mee gebeurd, en met 2 aanmaakblokjes onder je starter kan je ook met een half uur bbqen  ;)

Leo +1. Het gasstelletje kan met datgloeiende kolenvuur erboven te heet worden en exploderen.
 
El Fumarole zei:
Leo +1. Het gasstelletje kan met datgloeiende kolenvuur erboven te heet worden en exploderen.

Hmm ... da's dan toch goed om te weten, ik had dat op deze manier niet verwacht.
Ik zal nu de komende tijd toch met blokjes aan de slag zijn, dus als de temperaturen het weer zouden toestaan het gasstelletje te gebruiken, ben ik waarschijnlijk niet meer anders dan blokjes gewend.

Dank voor de tips heren! Heb ik mooi weer wat ruimte in de buitenkeuken ;)
 
Ik ben hier zeker geen expert in maar ook ik heb wel eens problemen gehad met het aankrijgen van de briketten.
Ik gebruik eigenlijk altijd Weber long lasting die ik in de gesloten zak in de garage bewaar.

Sinds kort heb ik altijd een zak in de berging staan en die gaan echt een heel stuk beter aan!
Zou zo maar eens aan de temperatuur van de briketten kunnen liggen. Briketten die je bewaart bij 5 graden lijken me later te ontbranden dan briketten die je bewaart bij 15+
 
Daar heb je ook weer een punt Groundhog667!
Ik roep altijd dat ik 's winters tot wel 25 graden extra moet stoken t.o.v. zomer, dat geld dan natuurlijk ook voor de brandstof.
 
heb m al eens eerder getipt: lege starter of een koker met ongeveer de zelfde dia op de starter.
zie foto


en hij trekt as een gek en in no time alle briketten grijs.
 
Ik zet 'm keurig uit de wind in deze, moet ook wel lukken volgens mij;

sticker_photo_tmp.jpg
 
Ik gebruik een looftlighter. Werkt perfect en snel, zeker met houtskool. Afgelopen zondag ochtend had ik de Primo tijdens een hagelbui toch binnen 5 minuten weer aan.
 
Ik gebruik de brandgel van de lidl. In een metalen bakje onder de brikettenstoker. Brandt schoon, stinkt niet
 
Zaterdag ook de smoker aangehad, maar geen problemen met aansteken van de starter.. gewoon twee aanmaakblokjes en gaan..

had er wel last van dat tijden het lakken van de spek men vlees afkoelde omdat ik de smoker te lang open had (dat had ik nog nooit gezien)
zag op de igrill plots een daling van 3 graden in kerntemp....  :-O
 
vogels zei:
had er wel last van dat tijden het lakken van de spek men vlees afkoelde omdat ik de smoker te lang open had (dat had ik nog nooit gezien)
zag op de igrill plots een daling van 3 graden in kerntemp....  :-O

Ik vraag me weleens af of dat niet ook te maken heeft met de "onnauwkeurigheid" van de probes,  in die zin dat de hele probe min of meer meedoet in de temperatuurbepaling, en niet alleen de punt?
 
Eens met Leo, gewoon 2 aanmaakwokkels of houtwokkels on der de starter en even geduld hebben..
Ik moet zeggen, heb ook nergens last van...
 
Ik heb jullie adviezen opgevolgd; het gasstelletje is verhuisd naar de kliko en ik ga verder met aanmaakblokjes.

Zaterdag dus voor het eerst geprobeerd; Een stoeptegel met daarop een paar aanmaakblokjes en daarop weer de starter, en dan dat geheel in de tuinhaard.
"Works like a charm!", staat lekker uit de wind en wordt goed warm. Het was koud en nat, maar ik zag de haard zelf zelfs opdrogen toen de kolen en briketten goed op temperatuur kwamen.
Gaan we dus zo verder. Scheelt ook weer mooi een stukje ruimte in de buitenkeuken.

De brandstoffen heb ik van buitenkeuken naar schuur verhuisd, had toch het idee dat het ondanks dat het in een kast en onder een overkapping staat, wat vochtig werd. Kijken of dit beter gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan