BasBQ
Beef en Steak

BBQ bouwen - Voortgang van de bouw

 

Martijn Monseurs

Tondelzoeker
Berichten
12
Ik wil op korte termijn gaan beginnen met het bouwen van een nieuwe BBQ en heb begrepen dat de verhouding tussen de afmetingen van de vuurkamer en rookkamer en daarbij ook de doorgang en de hoek nogal nauw komen. Helaas kan ik niet echt duidelijke informatie vinden over de verhoudingen. Kan iemand me in de juiste richting sturen?

Simpele schets van het idee;

20200516_135307.jpg


Alvast bedankt!
 
Als ik dit zo zie is de eerste vraag die in me op komt, waarom maak je geen vault smoker?

Is er een specifieke reden dat je de stookkamer er schuin onder wil hebben?

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Heb alleen maar wat ervaring met offset smokers, een vault smoker niet eerder overwogen eigenlijk.
Hij wordt gemetseld dus wellicht is de insulatie een uitdaging bij een vault smoker, of valt dit mee?

Alle informatie is welkom, ik begin nog maar net dus weet vrijwel niks :)
 
Ah dat maakt de zaak wel iets anders. Vault smoker zou je ook zo kunnen maken dat de plaat tussen de stook en gaarkamer er ook uit kan, krijg je een drum principe met direct garen wat m wel heel multifunctioneel maakt. Als je de plaat dan een positie hoger kan plaatsen zodat de warmte volledig vrij spel heeft zou je er denk ik zelfs pizza in kunnen bakken. Nog functioneler. Ik moet zeggen dat ik altijd doorsla in het multifunctionele maar dat kan wel allemaal als je de vault smoker goed uitdenkt.

Als je direct en eventueel andere mogelijkheden niet interessant vind zou ik me lekker houden bij je oorspronkelijke plan.

Wil je alles met steen doen?

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel van het multifunctionele, en ook een pizza kunnen bakken lijkt me wel wat. Links van de smoker komt er, verzonken in een stenen werkblad, een gedeelte waar ik direct kan garen. Tenminste, dat is tot dusver het idee.

Ik wil inderdaad alles van steen doen, los van de deurtjes en roosters en eventueel de plaat als het een vault smoker wordt. Moet zeggen dat ik daar wel enigszins enthousiast over wordt, gezien de mogelijkheden en voordelen.
 
ik zou persoonlijk zoiets als dit maken maar dan met het schot tussen de voorkamer en stookkamer uitneembaar: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/reverse-flow-bouwverslag.22517/

dan krijg je ook de mogelijkheid wat hier gedaan wordt:

dan heb je eventueel nog de optie om m reverse flow te maken, dat lijkt me wat teveel gevraagd voor een stenen uitvoering. de tussenplaat moet wel dik genoeg zijn en ver genoeg van je product af zitten ivm stralingswarmte, of gebruik maken van een 2e plaat/waterpan. een normale vault smoker is echt bedoeld voor low en slow maar met de plaat eruit zie ik wel mogelijkheden :)

Mijn le maitre is eigenlijk een beetje hetzelfde idee, als je wil roken(koud en warm) stook je onderin, als je wil grillen stook je bovenin, ik heb er een pizzasteen voor pas gemaakt zodat er ook pizza's in gebakken kunnen worden. Geinig ding ook wel, alleen schofterig duur.
 
Ik loop al een tijdje met een vergelijkbaar idee rond, dus ook een gemetselde variant, o.a. in de vorm die jij omschrijft. Mijn uitdagingen tot nu toe zijn vooral materialen en deurtjes geweest. Mocht je het gaan bouwen, dan zou ik het met veel interesse willen volgen.

De tekening hierboven is op zich niet verkeerd, maar airflow wordt je grootste uitdaging denk ik. Op de verhouding tussen de haard en de rookkamer zit wel wat speling. Voor normale offsets zou 1:3 de vuistregel zijn, maar genoeg mensen die met 1:4 goed uitkomen. Ligt er ook een beetje aan hoe je je vuur stookt, of je reverse flow toepast (minder hotspots, dus groter kookoppervlak) en of je met dubbele of enkele roosters werkt. Er zijn een paar youtubers die smokers bouwen, dat kan wel veel inzicht geven.

Jouw idee lijkt meer hierop en dat is ook 1 van de varianten waar ik aan denk:

Omdat dat verticaal gaat ben ik vooral benieuwd hoe de rook zich uiteindelijk door de rookkamer beweegt. Je wil nog steeds veel trek (dat zou moeten lukken met de juiste schoorsteen), maar je wil ook dat de hitte en rook zich gelijkmatig door de smoker heen beweegt. Je zou erover kunnen nadenken om een soort plaat met gaatjes onderin de rookkamer te maken zodat de rook niet alleen maar de gemakkelijkste weg kan bewandelen.

Ik volgt o.a. SBSBBQ op Youtube, hij heeft o.a. een verticale smoker (geen echte vault smoker) genaamd Vicky en hij heeft veel video's waarin hij daar diep op in gaat. Onderin zit een haard, daarboven een waterpan en de rook komt via gaten in de zijkant de kamer binnen. Daardoor is de verdeling van de hitte redelijk gelijkmatig en nog steeds is de smoker bovenin soms 30-40 graden heter dan eronder. Iets om rekening mee te houden.
 
Bedankt voor de reacties! Hier kom ik al een stuk verder mee!

Ik denk dat het inderdaad een Vault smoker wordt met een afneembare tussenplaat. De airflow wordt een uitdaging maar hier kan ik achteraf ook nog wel wat mee als blijkt dat er grote temperatuurverschillen zitten tussen boven en onder, door wat gaatjes te maken op de plekken waar het koeler is en misschien de lucht wat te sturen door aan weerszijden van het schoorsteengat een randje te maken die de lucht naar beneden drukken.

Vraag me nog wel af wat de grootte van de schoorsteen moet zijn in verhouding met de rookkamer. En moet me eens gaan verdiepen in pizza ovens, want nu ik weet dat het een mogelijkheid is wil ik dat eigenlijk ook wel..

Het bouwen gaat sowieso gebeuren en natuurlijk zal ik de voortgang delen. Nu alleen nog wachten op de buurman, die is zijn schuur nog aan het afmetselen precies waar de BBQ moet gaan komen..
 
Ik denk dat het opzich heel eenvoudig kan zijn.

Als je de plaat tussen de stookkamer en vuurkamer aan de achterkant van een grote brede schuif voorziet kan je boven die plaat een pizzasteen op een rooster leggen, als je daar dan achter voldoende ruimte houd om het vuur naar boven te laten gaan en er een plaat ongeveer 10cm boven de steen plaatst die wel helemaal doorloopt tot achter. Kan je de hitte over de pizza heen sturen. Als je de steen een goede 5 cm voor de opening houd wordt de steen ook niet te warm door directe warmte. Mooie dikke steen van een cm of 4, dan moet het wel goed komen denk ik.

Als het vuur niet hoog genoeg komt om de vlammen over de pizza te sturen kan je altijd het vuur iets omhoog brengen.
8083694ebe2427fede1672d813e3ce48.jpg


Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Kleine update;

De bouw is ondertussen begonnen en het gaat best lekker. Tussen de zandkalksteenblokken en vuurvaste stenen komt 25mm isolatiedoek.
Uiteindelijk wil ik het af gaan werken met steen-strips. Naast de smoker komt een stenen blad met daarin een deel waar ook direct gegrild kan worden. Het is een heel karwei maar ontzettend leuk om te doen!

20200614_181219.jpg
20200614_181231.jpg


Wat ik nog niet weet is hoe groot de schoorsteen moet zijn ten opzichte van de rookkamer, wellicht dat iemand mij hier verder mee kan helpen?
 
We zijn weer een stukje verder met de BBQ, dus weer even een update;

Ik heb toch gekozen voor de reverse flow versie, omdat ik er niet gerust op was dat de warmte goed verdeeld zou worden.
Het bovenste gat kan gebruikt worden als er een pizza gebakken wordt, bij gebruik als smoker wordt dit gat afgesloten.

Deurtjes etc zijn in de maak en ook de FireBoard met ventilator is al binnen, dus ik hoop snel te kunnen gaan testen!

20200628_161451.jpg


Kon het ook niet laten alvast wat bordjes op te hangen :>
 
Lekker bezig hoor. Begint al goed vorm te krijgen.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Ziet er al vet uit, benieuwd naar het eindresultaat.
 
Dat beloofd een hele mooie te worden. Succes
 
Vandaag voor het eerst getest! Op wat verwachtte scheuren op de aanhechtingen van vuurvaste steen naar zandkalksteen na werkt hij prima.
Wat ik nog wel aan moet passen is de hoogte van het kolenrek in de vuurkamer en het gat voor de fan van de Fireboard in het midden plaatsen want omdat deze nu rechts zit is het links koeler en duurt het veel langer voordat de rookkamer op temperatuur is. Al met al erg tevreden over het resultaat.
Uiteraard wordt hij na een aantal keer testen nog afgewerkt zodat het er ook mooi uit komt te zien. Het eerste op het menu was Beer Can Chicken. (zie draadje in Low & Slow)

20200726_203019.jpg
20200726_202945.jpg
20200724_162839.jpg


p.s. onderste foto is de eerste keer voorzichtig opstoken met hout afgelopen vrijdag. Vandaag voor het echte werk met houtskool aan de gang gegaan.
 
Supermooi zeg! Benieuwd hoe de afwerking eruit komt te zien!!!! Gaaf man
 
We zijn weer een aantal stappen verder, hier en daar nog wat afwerking maar dat komt van het voorjaar weer wel. De vaultsmoker is voorzien van een extra frame voor een pizzasteen en een deflectieplaat. Het voordeel van de relatief smalle schoorsteen bij low and slow wordt een nadeel als er pizza gebakken moet worden, maar door een fan te plaatsen boven op de schoorsteen trekt hij genoeg voor een behoorlijk vuurtje. Ook een grill gemaakt voor het directe werk. (rechts in het betonnen blad) Deze moet nog goed afgedicht worden maar nu ook al zonder problemen naar de 250 graden bij de eerste kleine test.

Het is wat werk geweest, maar ben zeer tevreden over het resultaat tot dusver!

20201122_163333.jpg

20201108_165131.jpg

20201128_164158.jpg
 
Mooie smoker zo. Daar kun je een beste lading vlees in roken. Heb je ook iets gemaakt om eventueel vlees op te hangen tijdens het roken?
 
Nog niet, maar zit wel nog in de planning, bovenin zitten 2 stalen kokers waar ik een haak aan kan maken.
 
Mooi resultaat geworden 👍🏻

Een dikkere pijp met een klep erin die je kan “knijpen”?
 
Terug
Bovenaan Onderaan