BasBQ
Beef en Steak

BBQ boek maken met je eigen gerecht, wie doen ermee????

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Beste Genootschappers,

Enige weken geleden heb ik voor een aantal vrienden een volledige maaltijd op de Q klaar gemaakt. Iedereen heeft van die avond genoten. E?n van hen, Alexander, was enorm onder de indruk en vroeg zich af waar ik al die gerechten vandaan had gehaald. Na het opstarten van de laptop en het openen van het Genootschap-recepten-deel zat hij in gedachten verzonken. Rest van de avond hebben we naast het lekkere eten en drinken heel veel over bbq-en gesproken. 2 dagen belde Alexander me op en vroeg "Jansen, zullen we een BBQ kookboek maken, ik als uitgever zie het wel zitten om dat samen met andere BBQ-ers van het Genootschap te doen".
Ik heb er ook een nachtje over geslapen en we zijn het idee daarna verder gaan uitwerken.

Het idee is om samen met jullie een BBQ kookboek te maken. Jullie leveren gerechten (recepten) met foto's aan, wij bekijken ze en wanneer je gerecht (en foto's) wordt opgenomen uitgekozen krijg je voor 100 euro 4 kookboeken (2 of 3 gerechten mag ook, de kosten worden dan ook 2 of 3 x zo hoog).
Zo ontstaat er uiteindelijk een BBQ kookboek waarvan de gerechten maakbaar zijn ?n .....de foto's laten het gerecht zien zoals het op een Q is gemaakt.

Een titel hebben we al:
Heb je even - tijd voor de BBQ

Het idee is als volgt;
- plusminus 200 pagina?s
- full-color
- harde kaft
- genaaid en gebonden
- 1000 genummerde exemplaren
- afmeting 20 bij 20 cm
- verkoopprijs 24,95 euro

Indeling gerechten:
- voorgerecht
- hoofdgerecht: vlees, vis, gevogelte envegetarisch
- bijgerechten
- dessert

Tussen de 50 en 60 gerechten, vooralsnog 2 a 3 pagina?s per recept/gerecht.
Per gerecht: 2 tot 4 foto?s van je gerecht, ingredi?nten, bereidingswijze
Indien je gerecht opgenomen wordt in het boek, dan bedragen de kosten 100 euro per recept. Je krijgt dan tevens ook 4 kookboeken van ons opgestuurd (portokosten van de TNT worden wel in rekening gebracht). Je kan 2 voorkeursnummers opgeven en je krijgt 2 ad random nummers van ons.
ISBN nummer heeft hij alvast gemaakt
ISBN 9789077322222  - Nur 441

Laat zsm weten of je mee wilt doen, wij hebben er zin om er een mooi boek van te maken

Groeten
Peter en Alexander

 
Super gaaf idee! Ben benieuwd of zoiets haalbaar is!

Is er een reden waarom je geen bijgerechten opneemt in je kookboek? Ik denk dat je dan namelijk juist op die manier een aanvulling geeft op het veelzijdige dat je met een bbq kan doen.

En betreft die gerechten, sturen we dat op naar jou of komt dat in een speciaal topic te staan? Ben benieuwd! :)
 
Leuk idee man!
Geweldig wat er allemaal op dit forum gebeurt.
 
Ik ga dit draadje ff volgen...
 
Ik ga dit ook zeker volgen :)
 
Rolaanndd zei:
Super gaaf idee! Ben benieuwd of zoiets haalbaar is!

Is er een reden waarom je geen bijgerechten opneemt in je kookboek? Ik denk dat je dan namelijk juist op die manier een aanvulling geeft op het veelzijdige dat je met een bbq kan doen.

En betreft die gerechten, sturen we dat op naar jou of komt dat in een speciaal topic te staan? Ben benieuwd! :)
Dank voor de tip. Bijgerechten is zeker een goede aanvulling, zal het aanpassen.

Eerst kijken wat de animo is, dan volgt vanzelf hoe e.e.a. aangeleverd moet worden
 
Misschien een kopje "snacks".
Moink ballen bijvoorbeeld (mag zeker niet ontbreken), zou je die onder hoofdgerechten zetten? Rundergehakt met bacon, wordt het dan hoofdgerecht rund of varken? :)
 
Een heel leuk idee! Ik snap alleen het rekensommetje niet helemaal. Als je recept in het boek komt moet je betalen. Dan krijg je vier boeken die je anders ook per stuk voor ?25 kan kopen. Dus voordat het boek gedrukt is heb je het grootste deel vd kosten er al uit en dan heb je nog 7 a 8 honderd boeken over. Tja dat is wel een mooie businesscase
 
Edel zei:
Een heel leuk idee! Ik snap alleen het rekensommetje niet helemaal. Als je recept in het boek komt moet je betalen. Dan krijg je vier boeken die je anders ook per stuk voor ?25 kan kopen. Dus voordat het boek gedrukt is heb je het grootste deel vd kosten er al uit en dan heb je nog 7 a 8 honderd boeken over. Tja dat is wel een mooie businesscase

Ik kan niet zo goed rekenen, maar normaal gezien lijkt me dat je als "auteur"niet de volle mep betaald voor de 3 boeken, naast degene die je normaal als bewijsnummer voor  niets zou moeten krijgen tijdens de offici?le presentatie

Daarnaast wat gebeurt er met je recept wat niet wordt geplaatst? Royalties? Hoe wordt de rest verspreidt?

Denk dat de animo er best zal zijn om in het boek te deelnemen, "kijk naar het Barbecue - magazine van Henry Harzevoort", alleen lijkt het in deze vorm niet haalbaar.
 
Goed idee,
ik zou me alvast willen (voor) inschrijven voor een exemplaar. Als het kan dan graag nummer 666. >:)

Ik ga dit draadje zeker volgen.
 
Dus als je recept wordt gekozen kost je dat 100 euro?!? Daarvoor koop je dan 3 a 4 boeken... Dat is voor het eerst dat ik hoor dat de auteur moet betalen! Normaal krijg je als auteur geld, zeker als je het ook nog eens met foto's en al aanlevert. Een beetje fotograaf rekent al snel 50 euro per foto, dus 4 foto's bij een stukje zijn al 200 euro waard. Dan nog het geschreven stukje zelf, royalties enz. zou je op zijn minst 250 euro moeten krijgen als je recept gepubliceerd wordt.

Tja, zo wil ik ook wel boeken uitgeven. Geen risico, een deel van de exemplaren is al verkocht dus de kosten zijn al gedekt, de rest is winst...
 
Ok ik was een beetje negatief gisteren. Ik zie alleen nogal wat beren op de weg! Ik beloof ook positieve opbouwende punten aan te brengen.
Wat is een origineel recept? Bijna alle recepten zijn ergens van afgeleid. --> dat brengt mij op een ander idee voor de indeling van de recepten. De basis die hier geschetst is, is natuurlijk erg leuk voor degene die hun eigen originele recept erin willen. Al denk ik dat de meeste op dit forum meer verschillende recepten zoals rubs willen of ? als PIZZA-, topping, deeg, saus welke varianten er rondgaan. Brood. Verschillende bereidingen van pp-, temp, duur, lakken, rubben impregneren of niet?
Er zit achter het forum ook een sponsor (een beetje pp (product placement) levert misschien ook wat op  --> win-win ;-)
Een boek van de recepten van "Steven en me" met een aantal varianten?
Ik ben in te huur voor bemiddeling en ideeen van haalbare varianten hoor!
Ik blijf het draadje nog wel even volgen hoor!
 
Edel zei:
Ok ik was een beetje negatief gisteren. Ik zie alleen nogal wat beren op de weg! Ik beloof ook positieve opbouwende punten aan te brengen.
Wat is een origineel recept? Bijna alle recepten zijn ergens van afgeleid. --> dat brengt mij op een ander idee voor de indeling van de recepten. De basis die hier geschetst is, is natuurlijk erg leuk voor degene die hun eigen originele recept erin willen. Al denk ik dat de meeste op dit forum meer verschillende recepten zoals rubs willen of ? als PIZZA-, topping, deeg, saus welke varianten er rondgaan. Brood. Verschillende bereidingen van pp-, temp, duur, lakken, rubben impregneren of niet?
Er zit achter het forum ook een sponsor (een beetje pp (product placement) levert misschien ook wat op  --> win-win ;-)
Een boek van de recepten van "Steven en me" met een aantal varianten?
Ik ben in te huur voor bemiddeling en ideeen van haalbare varianten hoor!
Ik blijf het draadje nog wel even volgen hoor!

Erg goede aangedragen punten, die het onderscheidend vermogen van dit boek zeer zeker kunnen vergroten. Daarnaast wil ik me als sales manager/marketeer best opperen om wat marktonderzoek voor je (TS) te doen.

Om verder onderscheidend vermogen te kunnen cre?ren/vergroten moet je zoals hierboven al deels beschreven staat (en ik hierboven al deels aangedragen heb) juist verder gaan dan de klassieke voor-/hoofd-/nagerechten. Het wordt anders een 13 in een dozijn boek dat dan geschreven is/mede mogelijk gemaakt is door mensen die heel het jaar door bbqen (Ik ben benieuwd of ze bekend zijn met het woord pitmaster). Pitmasters die heel het jaar door barbequen doen dit dus omdat dit verder gaat dan de huis-, tuin- en keuken bbq waar sate/karbonaadjes en speklappen centraal staan.
Dit geeft dan weer een nieuw invalshoek voor je boek. Leg als introductie eens uit waar barbecue oorspronkelijk vandaan komt, waar het woord pitmaster vandaan komt, welke voordelen er kleven aan low & slow ten opzichte van high & fast en andersom. Leg het verschil uit tussen keramisch en emaille. Waarom dus rubs en glazes worden gebruikt. Ga met je/ons/dit boek profileren als een totaalaanbieder zoals dat dat nog nooit gedaan is. Op het moment dat mensen dit boek hebben gekocht weten ze alle ins- en outs van het bbqen (en krijgen we natuurlijk heel veel nieuwe leden hier op het forum. ;))

Ik vraag me oprecht af (en hier komt dus marktonderzoek op de proppen) of het merendeel van de mensen weet dat je poffertjes kunt bakken op een Q? En vergeet inderdaad de pizza's niet, wafels, stoof- en sudderpotten met de DO (aparte kop in het boek). Koud roken, warm roken?! Je bereidt een perfect stuk vlees op de goede manier maar snijdt niet op de draad > vlees hartstikke taai. Snijmethodes kan je ook in je boek opnemen. Wat ik juist het mooie vind aan BBQ is de veelzijdigheid, de vari?teit van methodes om iets te bereiden. Maak mensen hier bekend mee!

Dan laten we het financi?le advies maar even buiten beschouwing. Denk er nog eens goed over na en advies vragen mag je altijd. Zie het ook alsjeblieft niet als kritiek, want ik vind het nog steeds een gaaf idee en heb er oren naar. Maar ga niet over een nacht ijs omdat je een vriend hebt die uitgever is..
 
Rolaanndd zei:
Edel zei:
Ok ik was een beetje negatief gisteren. Ik zie alleen nogal wat beren op de weg! Ik beloof ook positieve opbouwende punten aan te brengen.
Wat is een origineel recept? Bijna alle recepten zijn ergens van afgeleid. --> dat brengt mij op een ander idee voor de indeling van de recepten. De basis die hier geschetst is, is natuurlijk erg leuk voor degene die hun eigen originele recept erin willen. Al denk ik dat de meeste op dit forum meer verschillende recepten zoals rubs willen of ? als PIZZA-, topping, deeg, saus welke varianten er rondgaan. Brood. Verschillende bereidingen van pp-, temp, duur, lakken, rubben impregneren of niet?
Er zit achter het forum ook een sponsor (een beetje pp (product placement) levert misschien ook wat op  --> win-win ;-)
Een boek van de recepten van "Steven en me" met een aantal varianten?
Ik ben in te huur voor bemiddeling en ideeen van haalbare varianten hoor!
Ik blijf het draadje nog wel even volgen hoor!

Erg goede aangedragen punten, die het onderscheidend vermogen van dit boek zeer zeker kunnen vergroten. Daarnaast wil ik me als sales manager/marketeer best opperen om wat marktonderzoek voor je (TS) te doen.

Om verder onderscheidend vermogen te kunnen cre?ren/vergroten moet je zoals hierboven al deels beschreven staat (en ik hierboven al deels aangedragen heb) juist verder gaan dan de klassieke voor-/hoofd-/nagerechten. Het wordt anders een 13 in een dozijn boek dat dan geschreven is/mede mogelijk gemaakt is door mensen die heel het jaar door bbqen (Ik ben benieuwd of ze bekend zijn met het woord pitmaster). Pitmasters die heel het jaar door barbequen doen dit dus omdat dit verder gaat dan de huis-, tuin- en keuken bbq waar sate/karbonaadjes en speklappen centraal staan.
Dit geeft dan weer een nieuw invalshoek voor je boek. Leg als introductie eens uit waar barbecue oorspronkelijk vandaan komt, waar het woord pitmaster vandaan komt, welke voordelen er kleven aan low & slow ten opzichte van high & fast en andersom. Leg het verschil uit tussen keramisch en emaille. Waarom dus rubs en glazes worden gebruikt. Ga met je/ons/dit boek profileren als een totaalaanbieder zoals dat dat nog nooit gedaan is. Op het moment dat mensen dit boek hebben gekocht weten ze alle ins- en outs van het bbqen (en krijgen we natuurlijk heel veel nieuwe leden hier op het forum. ;))

Ik vraag me oprecht af (en hier komt dus marktonderzoek op de proppen) of het merendeel van de mensen weet dat je poffertjes kunt bakken op een Q? En vergeet inderdaad de pizza's niet, wafels, stoof- en sudderpotten met de DO (aparte kop in het boek). Koud roken, warm roken?! Je bereidt een perfect stuk vlees op de goede manier maar snijdt niet op de draad > vlees hartstikke taai. Snijmethodes kan je ook in je boek opnemen.

Dan laten we het financi?le advies maar even buiten beschouwing. Denk er nog eens goed over na en advies vragen mag je altijd. Zie het ook alsjeblieft niet als kritiek, want ik vind het nog steeds een gaaf idee en heb er oren naar. Maar ga niet over een nacht ijs omdat je een vriend hebt die uitgever is..
Dank voor de aanvulling en ik sluit me er helemaal bij aan. Een leuk initiatief alleen de invulling.... Ik zou zeggen; een mooie brainstormsessie met de Q aan op de achtergrond ;-) en een lekker biertje of wijntje erbij afhankelijk vh gerecht (h? nog een hoofdstuk of paragraaf bij de hoofdstukken)
Een beetje in het oosten vh land en ik ben vd partij!
 
Edel zei:
Dank voor de aanvulling en ik sluit me er helemaal bij aan. Een leuk initiatief alleen de invulling.... Ik zou zeggen; een mooie brainstormsessie met de Q aan op de achtergrond ;-) en een lekker biertje of wijntje erbij afhankelijk vh gerecht (h? nog een hoofdstuk of paragraaf bij de hoofdstukken)
Een beetje in het oosten vh land en ik ben vd partij!

Mee eens haha! Alhoewel ik in Zuid-West Brabant (tegen Zeeland aan) woon.. Dus iets centraler aub  :)

Je idee over wijnen, brengt mij weer op het idee om tevens uit te leggen welk rookhout er is en welk hout waarbij past!
 
Het basis idee is super maar ik sluit me volledig aan bij alle commentaren hierboven en schep er helaas nog een beer bij.

2 a 3 pagina's per recept? Breng dat masr snel terug naar 2. Niets is zo irritant dan moeten bladeren tijdens het koken.

Los daarvan: laten we het hebben over de uitstraling van het boek om een succes van te maken. 90% van de uitstraling is gebaseerd op de visuals, de foto's en de uniformiteit hier van. Los van de kwaliteit van de foto's (groot genoeg voor 300dpi full A4?) fotografeert iedereen op zijn eigen manier. Het boek zal rommelig gaan ogen.

Misschien is er een hobby fotograaf die komende maanden geen projecten heeft maar als fotograaf met beginnend bedrijf heb ik geen tijd om dit "gratis" te doen.

Super idee, maar mogelijk te veel beren.

Crowd funding, product placement, gewone sponsors allemaal ingangen om een budget te cre?ren voor afkoop van loyalties (lees gratis boek voor recepten maker), toch een pro fotograaf inhuren, Cook and shoot days te organiseren etc etc
 
Wel een super gaaf idee om een BBQ boek in de markt te zetten. Voor en door de "gewone" man. Misschien is het wel onderscheidend van de rest van het aanbod BBQ boeken om het juist een wat "rommelig" karakter te geven. Niet iedereen hier op het forum is een top kok of een gerenommeerd kookboeken schrijver. Van een Jamie Oliver of Steven Raichlen of wie dan ook uit het wereldje verwacht je juist dat de opmaak en fotografie top of the bill is.
Ik vind het alleen vreemd dat je ervoor moet betalen als je foto's en recepten zijn uitgekozen (Just my two cents)

Ik blijf het wel volgen want BBQ boeken heb je nooit teveel.
 
Misschien nog een idee voor een onderwerp in het boek....Muziek
Wie heeft wat voor muziek opstaan als hij of zij aan het Q'en is. Ik mag zelf graag naar Pokey Lafarge luisteren. Lekkere easy listening muziek, biertje erbij, familie en vrienden om de pit heen en gezellig babbelen over de zin van het BBQ'en of over van alles en nog wat. Je wordt al gauw filosofisch met vuur en drank :D

 
Mooi initiatief, ben zeer benieuwd ik zou er zeker een paar kopen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan