Beef en Steak

Bavetterollade

Minime

Tondelzoeker
Gister een heerlijke bavetterollade gemaakt voor vrienden die over de vloer kwamen. Een mooi stukje bavette gehaald en deze gevuld met truffelmayonaise, basilicum, balsamicoazijn, zongedroogde tomaatjes, pijnboompitten, babyspinazie en Parmezaanse kaas. Wat een succes was dat. En hoe ziet er dit dan in totaal uit. (De foto was sneller genomen dan dat de kaas erop zat) Nou zo dus:
IMG_8448.jpeg

IMG_8449.jpeg

De bavette op een temperatuur van +/- 175 graden indirect gegaard naar een kerntemperatuur van 52 graden
IMG_8450.jpeg
IMG_8451.jpeg

Hierna ongeveer 10 minuutjes afgedekt laten rusten.
Toen was het moment daar om hem aan te snijden. Hierbij had ik een champignon risotto gemaakt. Dit bleek een goede combi te zijn, want alles was in no time op.
IMG_8452.jpeg

Bavette met "italiaanse" vulling + risotto is hier ook altijd goed.
Wat @Lankie010 zegt ik bereid hem ook indirecte op een wat lagere temperatuur.

Mooie maaltijd geworden :love: voor mij geen pijnboompitten i.v.m. allergie maar de combinatie met champignon risotto lijkt mij heerlijk 🍷🍷
Helaas een wederhelft die geen fan is van risotto 🙄

Ziet er lekker uit ,persoonlijk zou ik voor een temperatuur van 130 gaan ipv 175.
Vanwaar de lagere temp? Begrijp het idee van low and slow maar kan niet zeggen dat het vlees naar mijn idee er taaier van word in dit geval.
Een vraag van mij om lering uit te halen als beginner.

@Minime kan niet voor @Lankie010 spreken maar ik zie het meestal als een soort "reverse sear".
Eerst bij een relatief lage temperatuur je kern temperatuur halen en vervolgens als dat nog nodig is bij een hogere temperatuur de buitenkant nog even aanzetten.
Bij een hogere temperatuur is de kans groot / groter dat de laag onder de buitenkant al te ver door gaart.
Hangt ook een beetje van je vlees af.
Porchetta / buikspek rollade kan meer hebben.
Het geeft meer controle.

@Minime kan niet voor @Lankie010 spreken maar ik zie het meestal als een soort "reverse sear".
Eerst bij een relatief lage temperatuur je kern temperatuur halen en vervolgens als dat nog nodig is bij een hogere temperatuur de buitenkant nog even aanzetten.
Bij een hogere temperatuur is de kans groot / groter dat de laag onder de buitenkant al te ver door gaart.
Hangt ook een beetje van je vlees af.
Porchetta / buikspek rollade kan meer hebben.
Het geeft meer controle.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Zal hem de volgende keer op een lagere temperatuur bereiden.

@Minime Ik doe mijn bavetterollade ook altijd op 180 graden. Wel op het spit. Komt er telkens mooi en lekker vanaf. Zie het nut van low&slow hier niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb meerdere keren bavette rolade gemaakt op 120 graden indirect tot graadje of 45 met rookhout. Dan gietijzer opstoken en nog paar strepen erop zetten tot gewenste kern. Klein beetje olie rondom smeren voor het strepen trekken.

Voor mij de favoriet.

@Minime Ik doe mijn bavetterollade ook altijd op 180 graden. Wel op het spit. Komt er telkens mooi en lekker vanaf. Zie het nut van low&slow hier niet.
@diesel4666 : ik zie het niet als low en slow.
Maar als reverse sear.
Maar er zijn vast meerdere wegen die naar Rome leiden.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Terug
Bovenaan Onderaan