Beef en Steak

Bavette met simpele bijgerechtjes

Rens008

Sprokkelaar
Berichten
27
Vandaag heb ik een mooi stuk bavette bereid op de kamado.

Andere sessies vooral 'low & slow' gedaan (zie overige posts), deze wilde ik dan ook 'high & fast' bereiden.
Bavette heb ik op kamer temperatuur laten komen en voorbereid met wat grof zeezout en zwarte peper.
De kamado opgestookt tot ca. 230 graden (dome temperatuur) en de bavette op het gietijzeren grillrooster gelegd.

Ik schrok er van dat de kerntemperatuur zo snel door schoot, in ca. 5 min was deze al 58+.. 😲
Mogelijk doordat het rooster laag stond (dicht bij de hete kolen) waardoor de temperatuur daar veel hoger dan 230 graden was.
Resultaat: een enigszins well-done bavette die te ver is doorgebakken naar mijn mening.
Gelukkig was hij voldoende sappig en heeft de chimichurri en zelfgemaakte kruidenboter ook veel goed gedaan.

Bijgerechtjes: zoete aardappel, groene paprika en Witlof

Hebben jullie verbetertips voor wat betreft deze snelle bereiding van deze bavette?
Een volgende keer het grill rooster niet zo laag zetten (op het normale rooster level leggen) en de temperatuur niet zo hoog opstoken?
De grill marks zag ik niet goed terug in het rooster (ondanks dat het rooster ca. 30min voorverwarmd heeft)
Wellicht de bavette niet op kamertemperatuur laten komen?


20240811_175119.JPG



20240811_175948.JPG
 
Ziet er van binnen toch nog wel mooi rosé uit, maar de kantjes waarschijnlijk minder. Als het maar gesmaakt heeft.
 
kern van het vlees ziet er roder uit op de foto dan dat ie in werkelijkheid was...
Iemand verbetertips voor een betere bereiding 😊?
 
Je weet dat 5 minuten neerkomt op plusminus 58 graden, misschien de volgende keer anderhalve minuut langs beide kanten grillen.

Ge kunt ook een ander stuk kopen en zelf steaks afsnijden, dit doe je dan op 4 a 5 cm en deze kan je low en slow bereiden en daarna afgrillen. Dat is voor mij een methode die nog niet mislukt heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan