BasBQ
Beef en Steak

Bastard Large 2021 schuif te los? Kolen smeulde hele nacht door. Komt ook langzaam op gang.

BigBob

Tondelzoeker
Berichten
16
Hallo allen,

Nadat ik gisteren heerlijke Koreaanse spareribs had gemaakt (thanks Noskos voor het recept), wou ik zojuist deze ochtend de BBQ gaan klaar maken om zalm koud te gaan roken. Tot mijn grote verbazing smeulde er nog kolen van gisteravond. Nu kwam ik er laatst al achter dat de top heen en weer kan schuiven en dat de onderste schuif lucht doorlaat aan de rechterkant. Hierover heb ik contact gehad met The Bastard en een nieuwe top krijg ik as week binnen, no questions asked. Over de schuif zeiden ze dat het lijm rest is, maar naar mijn mening is deze gebogen.

Ik ga de discussie aan met The Bastard dat de schuif zo niet hoort, maar weten jullie voor de tussentijd een andere oplossing? Ik heb vanochtend maar stukje karton er tussen gedrukt om tegendruk te geven, maar dit is natuurlijk niet de gewenste oplossing.

Andere ding wat ik niet snap; mijn Bastard komt laat op gang. Voor de spareribs van gisteren duurde het dik 40 minuten om op 160 graden te komen. Ik heb The Bastard aangestoken met 2 aanmaakblokjes onderste schijf helemaal open en de deksel open. Na ongeveer 10 minuten doe ik de deksel dicht en de top helemaal open tot 5-10 graden voor de gewenste temperatuur, dan stel ik de schuifjes in voor de gewenste temperatuur. Ik heb een kolenmandje en zo'n ash bucket van de Bastard zelf.

Ik heb de Bastard sinds augustus 2021 en deze problemen lijken nieuw te zijn.

Alvast bedankt en goed Paasweekend!

Cheers!

IMG_3908.JPG


IMG_3909.JPG


IMG_3910.JPG
 
Kun je de buiging niet van binnenuit terug duwen?
 
Voorzichtig de geleiding naar binnen tikken zodat de schuif meer naar binnen wordt geduwd.

die geleiding moet eigenlijk doen wat je karton nu doet.
 
Voorzichtig de geleiding naar binnen tikken zodat de schuif meer naar binnen wordt geduwd.

die geleiding moet eigenlijk doen wat je karton nu doet.
Dit heb ik ook bij mijn KJ gedaan. De 'rails' heb ik op meerdere plekken een buts gegeven door (heeeeel voorzichtig) met een schroevendraaier er een tik op te geven. Vond m ook iets te losjes. Heb nog steeds een extra base in de schuur staan, die heeft wel strakke aansluiting
 
Dank voor alle tips, ik ga het proberen. Zojuist bericht gehad van The Bastard dat ik rond 25-04 een nieuwe luchtdemper kan verwachten (plus punten voor de snelle en makkelijke service).

Daar nog wel een vraag over, is dat simpelweg open schroeven en de andere erin monteren. Als ik naar mijn eigen foto's en Bastard kijk lijkt er een soort lijm/kit laag omheen te zitten? Is dat iets speciaals?
 
Dank voor alle tips, ik ga het proberen. Zojuist bericht gehad van The Bastard dat ik rond 25-04 een nieuwe luchtdemper kan verwachten (plus punten voor de snelle en makkelijke service).

Daar nog wel een vraag over, is dat simpelweg open schroeven en de andere erin monteren. Als ik naar mijn eigen foto's en Bastard kijk lijkt er een soort lijm/kit laag omheen te zitten? Is dat iets speciaals?
Dat zal vuurvaste kit zijn (zo iets als dit: https://www.bison.nl/nl/product.6301463.siliconenkit-high-temp)
 
Update: zojuist ook een nieuwe precision top ontvangen. "Vers" uit de doos met het verpakkingsmateriaal eraf, schuift ook deze heen en weer. Vanavond seasonen en hopelijk verhelpt dat het probleem.

Vraag; mag er iets van speling inzitten of moet het strak op elkaar aansluiten? Na mijn idee moet dat strak dicht draaien toch?
 
Vind het vervelend om te zeggen maar de dop van de Basterd is al jaren een drama.
Voor het barbecuen zelf maakt het weinig uit, want of de luchtstroom nu door de ventilatie gaten gaat of de onbedoelde kieren, als er maar luchtstroom is. Maar als je klaar bent en de barbecue moet uit dan is het gewoon teleurstellend, hij gaat gewoon niet uit of hij brandt nog heel lang na, wat zonde is van je houtskool.
Er zijn wel oplossingen, waarvan degene van noskos eigenlijk de handigste is.

 
Dank voor de reactie. Het ziet er naar uit dat ik voor Noskos oplossing ga. Vandaag paar burgertjes gebakken en toen om te testen aluminium folie tussen de top gedaan en het probleem lijkt het echt in de dop te zitten. Vrij snel waren alle kolen gedoofd, wat ene kant fijn is, want dat betekent dat het schuifje niet kapot is, anderzijds, wel jammer dat de dop toch zo'n drama is. Je zou verwachten als dit al jaren speelt dat ze toch een keer met een oplossing komen?

Vraagje over de BGE rEGGulator; hoef je die alleen te seasonen voor onderhoud of ook is dat hetzelfde verhaal wat de Bastard adviseert (laagje vet creëren zodat het aansluit)? Bastard seasonen
 
Een beetje speling in de presision top lost zich vanzelf op. Een paar low en slow sessies en de ruimte is opgevuld met de aanslag welke ontstaat. Dan sluit die perfect af en heb je geen problemen meer.
 
In het begin zat er bij mij ook een beetje ruimte op in de top , maar hij doofde altijd wel goed .
Nu is de speling geheel weg door voldoende gebruik.
 
In het begin zat er bij mij ook een beetje ruimte op in de top , maar hij doofde altijd wel goed .
Nu is de speling geheel weg door voldoende gebruik.
Hij leek ook dicht de slippen bij mij, tot na keer goede & fast sessie, toen was ik terug bij af (en ging ik erop letten, waaronder ik deze thread heb geopend).

Wel zonde, want vind de topvent van de urban wel heel bruut.
Idd jammer, want ze zijn wel erg mooi
 
Het kan schijnbaar wel goed , die van mij heb ik geen problemen mee
 
Had er in het begin ook last van met mijn 2021 model. Bij mijn schuif aan de onderzijde zat de kit niet goed. Mail gestuurd en binnen twee dagen een tube kit.
Topvent had ook wat speling, maar die is inmiddels door het gebruik opgelost.
 
Update: zojuist ook een nieuwe precision top ontvangen. "Vers" uit de doos met het verpakkingsmateriaal eraf, schuift ook deze heen en weer. Vanavond seasonen en hopelijk verhelpt dat het probleem.

Vraag; mag er iets van speling inzitten of moet het strak op elkaar aansluiten? Na mijn idee moet dat strak dicht draaien toch?
Ook ik had last van niet/ slecht doven van de Q. Na een filmpje van de rook door de topvent kreeg ik een nieuwe. Wat een verschil in speling. De oude had ik bijna 6mm speling. Op de nieuwe maar 2mm. Heb de 2022 urban Large. Wel snel opgelost door basterd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan